Už za tři roky chce mít na linkách ostravský dopravní podnik (DPO) jen takové autobusy, které bude pohánět zemní plyn či elektřina. Město by se tak stalo prvním v zemi, které uceleně nasadí takový typ dopravy. Ekologická hromadná doprava má přinést nejen ekonomické úspory, ale také úlevu znečištěnému ovzduší.
Ostrava nasadí jen „čisté“ autobusy. Sníží množství prachu v ovzduší
V současnosti jezdí městem v režii dopravního podniku 105 autobusů na zemní plyn. Díky každému z nich se do ovzduší dostává méně oxidu uhelnatého, ale také zejména jemného polétavého prachu. Právě jeho emise jsou v případě autobusů na CNG minimální.
Autobusy jsou také tišší než ty na naftový pohon - a v neposlední řadě jejich provoz vychází levněji. Městem nyní křižuje přibližně dvakrát tolik autobusů, které pohání nafta. Dieselové stroje však budou postupně nahrazovány za ekologičtější modely. Ze strategických důvodů (například při výpadku dodávek plynu) si město ponechá v záloze zhruba padesát naftových autobusů. Ty však nemají být užívány k pravidelnému provozování MHD.
„Od roku 2020 by měly být naftové vozy nahrazeny těmi na plynový pohon. Ovšem pokud by si vyřazené autobusy chtěl někdo koupit, má smůlu. Podmínkou dotace na pořízení nových CNG autobusů je totiž sešrotování původních naftových vozidel, která musejí být úplně vyřazena z provozu,“ poznamenala redaktorka České televize Markéta Radová.
Na linky Dopravního podniku Ostrava vyjely první ze série autobusů na zemní plyn (CNG) předloni. Stály dohromady téměř 700 milionů korun, na dalších 23 milionů přišly úpravy hal pro údržbu vozidel s pohonem na CNG. Dopravní podnik tehdy také zahájil provoz plnicí stanice na CNG, kterou postavila firma Gascontrol.
Ta vyšla na 55 milionů korun a patří k nejmodernějším ve střední Evropě. Umožňuje plnění čtyř autobusů současně a obslouží až 24 autobusů za hodinu. Většinu nákladů na autobusy, úpravy hal i plnicí stanici zaplatily evropské dotace.
V souvislosti s plánovaným nákupem dalších ekologických autobusů plánuje ostravský městský dopravní podnik také stavbu nové - už druhé čerpací stanice na CNG. A to v areálu terminálu Hranečník. V současnosti autobusy tankují plyn na stanici v Ostravě-Martinově.
DPO také vypsal tendry na první elektrobusy a parciální trolejbusy, tedy trolejbusy, které mají i baterii, a mohou tak jezdit i mimo trakční vedení. Do ostravských ulic by měly vyjet v druhé polovině příštího roku. Elektrobusy budou jezdit na trase mezi Ostravou-Svinovem a Klimkovicemi.
Nasazení parciálních trolejbusů bude zřejmě provázet i změna vedení linek, takže budou jezdit i mimo současné trolejbusové tratě. „Budeme moci zefektivnit některé linky a zoptimalizovat celou síť,“ řekl předseda představenstva DPO Daniel Morys.
Novinky v dopravě zahrnují také tramvaje
Koncem loňského roku Ostrava rovněž podepsala smlouvu na dodávku tramvají od švýcarského dodavatele Stadler Bussnang AG. Ujednání zahrnuje 40 nových nízkopodlažních tramvají. První vozy, které se vyvíjejí přesně na míru ostravským podmínkám, mají být dodány v roce 2018.
Každá z tramvají má nabídnout prostor pro 170 cestujících. Všechny budou nízkopodlažní a plně klimatizované. Podnik chce na zakázku čerpat evropské dotace. Většina tramvají tak bude muset být dodána do konce roku 2018.