Dopravní podnik Ostrava nakoupil za sedm set milionů 105 autobusů na stlačený zemní plyn. Nahradí více než deset let staré naftové autobusy, které půjdou do šrotu. Po této obměně bude mít třetina vozů městského dopravce ekologický pohon. Do pěti let by měly z ostravské městské hromadné dopravy zmizet úplně všechny autobusy na dieselový motor.
Sto pět autobusů na plyn nahradí v Ostravě staré dieselové vozy
Investice, kterou z podstatné části zaplatila Evropská unie, má především šetřit životní prostředí. „Máme spočítáno, že obměnou autobusů zbavíme město ročně 1,5 tuny prachových částic a 44 tun oxidu dusíku,“ upřesnil ředitel Dopravního podniku Ostrava Roman Kadlučka. Jde o největší investici do hromadné dopravy ve městě za posledních patnáct let.
Dopravce má vlastní plnicí stanici
Výměna autobusů, které si firma objednala v Polsku, potrvá do poloviny listopadu. Za dalších 55 milionů nechala postavit velkokapacitní plnicí stanici. Ze dvou výdejních stojanů se za deset minut naplní čtyři autobusy současně. „Základem stanice jsou tři vysokotlaké kompresory z Kanady, každý o výkonu tisíc metrů krychlových za hodinu,“ uvedl projektový manažer dodavatelské firmy Jan Kuba. Dalších více než dvacet milionů stála úprava hal pro údržbu autobusů na plyn.
Přechod na ekologicky šetrnější dopravu má pokračovat i v následujících letech. „Plánujeme uvést do provozu asi padesát bezemisních elektrobusů a budeme postupně rozšiřovat a zesilovat páteřní tramvajovou síť,“ doplnil Kadlučka. Elektrobusy Ostrava zkouší v provozu už od roku 2010. Město také uvažuje o stavbě lanovky, která by vedla na turisticky atraktivní místa.
Autobusy na plyn doplní elektrobusy
V pondělí také začala v Ostravě jezdit zcela nová trolejbusová linka, která spojí centrum Ostravy s nově budovaným dopravním terminálem v části Hranečník. Tam by měly končit především meziměstské autobusy z Karvinska. Nedávno také začal v městské hromadné dopravě přechod na odbavování pomocí čtecích karet, které mají do budoucna zcela eliminovat papírové jízdenky.
Úplnou novinkou jsou v Ostravě takzvané inteligentní zastávky. Od srpna je osmatřicet frekventovaných přestupních zastávek vybaveno světelnými panely, na kterých se zobrazují aktuální odjezdy dalších linek. Stálo to skoro dvacet milionů, většinu peněz získalo vedení Ostravy z regionálního operačního programu.
Autobusy na plyn si pořizuje stále více měst. Jejich celkový počet loni přesáhl pět set kusů. Vedle Ostravy jezdí například v Havířově, Prostějově, Brně, Chomutově, Pardubicích, Jihlavě, Liberci, Kladně, Znojmu, České Lípě nebo Karlových Varech. Příkladem města, kde přechod veřejné dopravy z naftových motorů na pohon na stlačený plyn výrazně pomohl životnímu prostředí, je indické Dillí, kde to roku 1998 nařídil kvůli extrémnímu znečištění tamní nejvyšší soud.