Hlavní část dálničního obchvatu kolem Českých Budějovic získala všechna potřebná stavební povolení. Stavět by se mělo začít letos v říjnu. Klíčový úsek dálnice D3 ulehčí především českobudějovickým křižovatkám, které protínají frekventovanou silnici I/3. Hotový by mohl být za čtyři roky.
Obchvat Českých Budějovic získal i druhé povolení, v říjnu by se mělo začít stavět
Úsek Úsilné – Hodějovice je dlouhý 7,2 kilometru. Na část o délce 4,5 kilometru včetně tunelu Pohůrka získalo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) stavební povolení v dubnu, nyní ministerstvo dopravy vydalo i povolení na zbylých 2,7 kilometru.
„Stavět by se mělo začít už v říjnu letošního roku,“ informoval z místa redaktor ČT Ondřej Ublick. Cena nového úseku, který naváže na dálnici D3, bude téměř 7 miliard korun. Tendr na zhotovitele běží už od roku 2016, o vítězi zatím rozhodnuto není. Stavba má trvat zhruba čtyři roky.
Zároveň s obchvatem chtějí silničáři začít stavět také navazující úsek dálnice D3 z Hodějovic k Třebonínu, který měří 13 kilometrů a stát by měl šest miliard korun. Zatím je vykoupeno či vyvlastněno 98 procent pozemků. Stavba tedy sice zřejmě začne později, má být ale jednodušší – oba úseky by tak měly být podle plánů ŘSD otevřeny současně.
Po dokončení stavby bude z Českých Budějovic odkloněna tranzitní doprava od Prahy, Rakouska, ale i z Lipna či Jindřichova Hradce. Každý den by město po obchvatu mělo minout zhruba 40 tisíc aut. „Uleví se tak českobudějovickým křižovatkám, které v současné době přetínají silnice I/3,“ dodal Ublick.
Z Prahy po dálnici do Rakouska nejdříve v roce 2028
Posledním zprovozněným úsekem byl loni pětikilometrový obchvat Veselí nad Lužnicí. Stavební práce trvaly téměř dva a půl roku, začaly v květnu 2015 a stály 634,7 milionu korun. Příprava ale zabrala mnohem déle, posouzení vlivu na životní prostředí proběhlo již v roce 2001, územní rozhodnutí je datováno k roku 2004 a stavební povolení silničáři získali v roce 2012.
Dálnici D3 tak lze využít v souvislém úseku od Mezna až k Bošilci. Další část až k Borku je ve výstavbě a měla by být dokončena v roce 2019. Následuje tříkilometrový úsek Borek–Úsilné, který byl rovněž otevřen loni na podzim. Právě na něj naváže obchvat Českých Budějovic.
V roce 2020 pak měla začít stavba dálnice od Třebonína za Českými Budějovicemi až na hranice. Podle plánu ministerstva dopravy by se dálnice D3 měla na hranicích propojit s rakouskou dálnicí S10 v roce 2025.
Nejméně jasno je o středočeském úseku D3. Vleklé spory o vhodnou trasu vedly k tomu, že zatím ještě nemá ani územní rozhodnutí. Středočeský úsek je přitom nejfrekventovanější na celé nynější silnici I/3. Stavba by mohla začít v roce 2025 a v celém úseku z Prahy do Rakouska dálnice nebude hotová dříve než v roce 2028.