Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v úterý zahájilo stavbu klíčového obchvatu kolem Frýdku-Místku a také připojení dálnic D56 a D48. Na výstavbu objízdné trasy čekají místní přes deset let. Čtyřproudá komunikace odvede z centra města kolem 40 000 aut denně. Hotova by měla být do 44 měsíců.
Frýdek-Místek odpočítává roky do dokončení obchvatu. Začala jeho výstavba
Město už podle zjištění České televize předalo ŘSD část pozemků, na kterých se už staví. Obchvat naváže na silnici z Nového Jičína, mine Frýdek-Místek a napojí se na dálnici, která vede na Český Těšín a Polsko.
Stavby budou stát dohromady bez DPH 2,17 miliardy korun a dokončeny mají být na začátku roku 2022. Ještě letos by se mohla začít stavět i druhá část obchvatu, která zatím nemá stavební povolení, a v roce 2022 by tak mohl být zprovozněn celý obchvat, řekl generální ředitel ŘSD Jan Kroupa.
První etapa obchvatu je dlouhá 4,25 kilometru. Prodlouží dokončenou část dálnice D48 ze směru od Nového Jičína od frýdecko-místecké části Lysůvky až za řeku Ostravici. Zároveň úsek dálnice D56 dlouhý 2,18 kilometru propojí u Olešné D48 s dálnicí z Ostravy. Součástí staveb budou dvě mimoúrovňové křižovatky nebo 17 mostů. Postaví je firmy Alpine Bau, Berger Bohemia a Habau.
Druhá část obchvatu Frýdku-Místku bude dlouhá rovněž kolem čtyř kilometrů a spojí obě části dálnice D48, čímž vytvoří souvislý dálniční úsek až po Český Těšín a Polsko. Stavební povolení pro druhou polovinu obchvatu nyní leží u komise ministerstva dopravy, která řeší rozklad podaný občanským sdružením. „Věříme, že ministerstvo dopravy po prozkoumání nám dá za pravdu a stavební povolení nabude právní moci,“ uvedl Kroupa.
Ekologická organizace Děti Země však loni podala rozklad proti stavebnímu povolení na 2,3 kilometry dlouhou část obchvatu Frýdku-Místku, které vydalo ministerstvo dopravy. Navrhují například změnit několik podmínek tří závazných stanovisek a také upozorňují na rozpory při jejich vydávání.
Jan Kroupa ale předpokládá, že stavební povolení by mohlo nabýt platnosti ještě letos. „Pokud vím, tak ministerstvo dopravy už vyzvalo všechny nadřízené orgány, které prozkoumávají stanoviska svých podřízených orgánů. V současné době probíhá kompletace. My předpokládáme, že během prázdnin nebo na začátku září by určitě i ten druhý obchvat mohl být zahájen,“ řekl. Dodal, že nevidí důvod, proč by obě stavby neměly být dokončeny v roce 2022.
„Stavíme 44 měsíců proto, že v jednom místě máme oddálené předání staveniště. Jedná se rámcově o 100 metrů na začátku stavby, kde máme požádáno o stavební povolení, to je vydáno, Děti Země proti němu podaly rozklad. Naprosto totožná situace je i na druhé části,“ doplnil Jan Kroupa.
První etapu postaví Alpine Bau
Vítězem tendru na stavbu první etapy obchvatu Frýdku-Místku, tedy připojení dálnice D56 z Ostravy, je sdružení vedené společností Alpine Bau. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) mu zaplatí 2,169 miliardy. Ve druhém kole výběrového řízení na stavbu obchvatu dostalo ŘSD u obou etap po osmi nabídkách.
Frýdek-Místek na vybudování obchvatu čeká desítky let. „První úvahy už byly před 50 lety. Vybudoval se průtah, který rozdělil město na několik částí, a dneska tam jezdí 45 000 vozidel. Nicméně finální rozhodnutí v územním plánu bylo v roce 1996. Od té doby už uteklo hodně času a až teprve nyní začíná stavba obchvatu města Frýdku-Místku,“ řekl frýdecko-místecký primátor Michal Pobucký (ČSSD).
Frekventovaný průtah městem je dlouhodobě přetížený zejména od doby, kdy v nedalekých Nošovicích zahájila výrobu automobilka Hyundai a městem začaly projíždět další desítky kamionů. „Obchvat je důležitý z toho důvodu, že město je rozděleno právě tím průtahem, kde jezdí 45 000 vozidel, a už se v tom našem městě nedá žít,“ řekl Pobucký. Po zprovoznění obchvatu by podle něj měla z města zmizet minimálně polovina vozidel tranzitní dopravy.
Město zároveň bude muset vybudovat dva mosty, které spojí Frýdek-Místek s rekreační oblastí přehrady Olešná, kterou obchvat od města odřízne. „Zásah do rekreační oblasti Olešné bude obrovský. Dneska si nikdo nedokáže představit, že pár metrů od nás povede obchvat. Ale to je ta jižní varianta, v roce 1996 zastupitelé prostě rozhodli pro tuto variantu a buďme rádi, že aspoň nějaký obchvat budeme mít,“ řekl primátor. Na stavbu mostů město získalo dotaci téměř 60 milionů korun, 20 milionů dodá ze svého.