Frýdek-Místek odpočítává roky do dokončení obchvatu. Začala jeho výstavba

2 minuty
Zahájení stavby obchvatu
Zdroj: ČT24

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v úterý zahájilo stavbu klíčového obchvatu kolem Frýdku-Místku a také připojení dálnic D56 a D48. Na výstavbu objízdné trasy čekají místní přes deset let. Čtyřproudá komunikace odvede z centra města kolem 40 000 aut denně. Hotova by měla být do 44 měsíců.

Město už podle zjištění České televize předalo ŘSD část pozemků, na kterých se už staví. Obchvat naváže na silnici z Nového Jičína, mine Frýdek-Místek a napojí se na dálnici, která vede na Český Těšín a Polsko. 

Stavby budou stát dohromady bez DPH 2,17 miliardy korun a dokončeny mají být na začátku roku 2022. Ještě letos by se mohla začít stavět i druhá část obchvatu, která zatím nemá stavební povolení, a v roce 2022 by tak mohl být zprovozněn celý obchvat, řekl generální ředitel ŘSD Jan Kroupa.

První etapa obchvatu je dlouhá 4,25 kilometru. Prodlouží dokončenou část dálnice D48 ze směru od Nového Jičína od frýdecko-místecké části Lysůvky až za řeku Ostravici. Zároveň úsek dálnice D56 dlouhý 2,18 kilometru propojí u Olešné D48 s dálnicí z Ostravy. Součástí staveb budou dvě mimoúrovňové křižovatky nebo 17 mostů. Postaví je firmy Alpine Bau, Berger Bohemia a Habau.

Druhá část obchvatu Frýdku-Místku bude dlouhá rovněž kolem čtyř kilometrů a spojí obě části dálnice D48, čímž vytvoří souvislý dálniční úsek až po Český Těšín a Polsko. Stavební povolení pro druhou polovinu obchvatu nyní leží u komise ministerstva dopravy, která řeší rozklad podaný občanským sdružením. „Věříme, že ministerstvo dopravy po prozkoumání nám dá za pravdu a stavební povolení nabude právní moci,“ uvedl Kroupa.

Ekologická organizace Děti Země však loni podala rozklad proti stavebnímu povolení na 2,3 kilometry dlouhou část obchvatu Frýdku-Místku, které vydalo ministerstvo dopravy. Navrhují například změnit několik podmínek tří závazných stanovisek a také upozorňují na rozpory při jejich vydávání.

Jan Kroupa ale předpokládá, že stavební povolení by mohlo nabýt platnosti ještě letos. „Pokud vím, tak ministerstvo dopravy už vyzvalo všechny nadřízené orgány, které prozkoumávají stanoviska svých podřízených orgánů. V současné době probíhá kompletace. My předpokládáme, že během prázdnin nebo na začátku září by určitě i ten druhý obchvat mohl být zahájen,“ řekl. Dodal, že nevidí důvod, proč by obě stavby neměly být dokončeny v roce 2022.

„Stavíme 44 měsíců proto, že v jednom místě máme oddálené předání staveniště. Jedná se rámcově o 100 metrů na začátku stavby, kde máme požádáno o stavební povolení, to je vydáno, Děti Země proti němu podaly rozklad. Naprosto totožná situace je i na druhé části,“ doplnil Jan Kroupa.

Obchvat přinese Frýdku-Místku velkou úlevu v podobě odklonění tranzitní dopravy z centra. Kromě významného zrychlení dopravy se zvýší plynulost a bezpečnost místní dopravy.
Richard Brabec

První etapu postaví Alpine Bau

Vítězem tendru na stavbu první etapy obchvatu Frýdku-Místku, tedy připojení dálnice D56 z Ostravy, je sdružení vedené společností Alpine Bau. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) mu zaplatí 2,169 miliardy. Ve druhém kole výběrového řízení na stavbu obchvatu dostalo ŘSD u obou etap po osmi nabídkách.

Frýdek-Místek na vybudování obchvatu čeká desítky let. „První úvahy už byly před 50 lety. Vybudoval se průtah, který rozdělil město na několik částí, a dneska tam jezdí 45 000 vozidel. Nicméně finální rozhodnutí v územním plánu bylo v roce 1996. Od té doby už uteklo hodně času a až teprve nyní začíná stavba obchvatu města Frýdku-Místku,“ řekl frýdecko-místecký primátor Michal Pobucký (ČSSD).

Frekventovaný průtah městem je dlouhodobě přetížený zejména od doby, kdy v nedalekých Nošovicích zahájila výrobu automobilka Hyundai a městem začaly projíždět další desítky kamionů. „Obchvat je důležitý z toho důvodu, že město je rozděleno právě tím průtahem, kde jezdí 45 000 vozidel, a už se v tom našem městě nedá žít,“ řekl Pobucký. Po zprovoznění obchvatu by podle něj měla z města zmizet minimálně polovina vozidel tranzitní dopravy.

Město zároveň bude muset vybudovat dva mosty, které spojí Frýdek-Místek s rekreační oblastí přehrady Olešná, kterou obchvat od města odřízne. „Zásah do rekreační oblasti Olešné bude obrovský. Dneska si nikdo nedokáže představit, že pár metrů od nás povede obchvat. Ale to je ta jižní varianta, v roce 1996 zastupitelé prostě rozhodli pro tuto variantu a buďme rádi, že aspoň nějaký obchvat budeme mít,“ řekl primátor. Na stavbu mostů město získalo dotaci téměř 60 milionů korun, 20 milionů dodá ze svého.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
před 8 hhodinami

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
před 9 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
19. 12. 2025

Soud zrušil Praze pokutu za loterijní vyhlášku, vše se bude znovu posuzovat

Krajský soud v Brně zrušil pokutu 2,679 milionu korun, kterou v roce 2022 vyměřil Praze Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a o rok později ji potvrdil předseda úřadu Petr Mlsna. V pátek o tom informovala mluvčí soudu Klára Belkovová. Soud zrušil rozhodnutí první i druhé instance a věc vrátil úřadu k novému posouzení.
19. 12. 2025

Za letní blackout mohl souběh nesouvisejících událostí, uvedl ČEPS

Společnost ČEPS oznámila, že masivní výpadek elektřiny v Česku z letošního 4. července způsobil unikátní souběh dvou nesouvisejících událostí. Jednou byl mimo jiné pád fázového kabelu na vedení V411 kvůli chybné montáži, další pak náhlý pokles výkonu elektráren a výpadek zdrojů v severozápadních Čechách. Výpadek v létě postihl velkou část tuzemska – bez elektřiny se dočasně ocitla část Prahy a čtyři další kraje.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

Těžbě lithia na Cínovci nestojí nic v cestě, uvádí studie

Těžbě lithia na Cínovci v Krušných horách a zpracovatelskému závodu v Prunéřově na Chomutovsku nebrání žádné technologické překážky, ukázala studie proveditelnosti. Informoval o tom mluvčí Skupiny ČEZ Roman Gazdík. O realizaci rozhodnou akcionáři Geometu, kterými jsou Severočeské doly a australská EMH. Celková investice je odhadována na více než 42 miliard korun, což by ji řadilo mezi tři největší investice do tuzemského průmyslu v posledních letech.
19. 12. 2025
Načítání...