Další spory o pozemek pod dálnicí: Tentokrát je v ohrožení 50metrový úsek D3

UDÁLOSTI: ŘSD zatím nemůže dokončit D3 v úseku Ševětín–Borek (zdroj: ČT24)

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zatím nemůže dokončit úsek dálnice D3 Ševětín–Borek. Majitel jednoho z pozemků se totiž na poslední chvíli odvolal proti rozhodnutí o vyvlastnění. Rozhodovat tak bude krajský úřad. ŘSD už přitom zmíněný pozemek mohlo získat loni, jenomže za něj nezaplatilo včas.

Celkem měří úsek Ševětín–Borek 10,6 kilometru a stát ho chce otevřít koncem příštího roku. Pokud by do té doby nedošlo k dohodě o zmiňovaném pozemku, tak by zůstalo nedostavěných asi 50 metrů dálnice a ŘSD v místě nařídí omezení rychlosti, jako je tomu u Tábora.

Letos v prosinci byla zprovozněna jedna polovina dálnice D3 mezi Ševětínem a Borkem, řidiči se tam ale tísní v obou směrech a mezitím budou silničáři stavět druhou polovinu dálnice.   

Pozemek, o který jde, byl poprvé vyvlastněn už v roce 2014, ŘSD se ale tehdy odvolalo proti ceně a nakonec uspělo. V září 2017 pak nabylo právní moci vyvlastnění včetně snížené ceny, jenže ŘSD ve lhůtě 60 dní nezaplatilo. Majitel pak požádal, ať mu stát pozemek vrátí.

„ŘSD pochybilo tím, že jsme nezaplatili za vyvlastnění v řádném termínu. Nikdy jsme od firmy, která pro nás dělá celé majetkoprávní vypořádání, nedostali informaci o právní moci toho vyvlastnění, nedostali jsme od nich výzvu k zaplacení. Ale nebudeme se za to schovávat, pořád tady je odpovědnost investora. Člověk, který je zodpovědný za toto pochybení, už není v zaměstnaneckém poměru ŘSD,“ řekl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.

ŘSD: Ze strany majitele je jasný tlak na cenu

Letos v březnu nakonec podalo ŘSD druhý návrh na vyvlastnění. Jenže v listopadu v poslední den lhůty se majitel pozemku proti rozhodnutí o vyvlastnění odvolal.

„S majitelem pozemku paralelně jednáme. Z jeho strany je jasný tlak na cenu výkupu. Pokud se nepodaří pozemek pro stát získat a dálnici postavit vcelku, máme připraveno podobné řešení jako na D3 u Tábora kvůli nevůli k dohodě s majiteli Motocentra,“ dodal Rýdl.

U Tábora blokují bratři Bratránkovi z Motocentra dostavbu úseku dlouhého asi 400 metrů. Kvůli nedostavěné části D3 se v místě musí jezdit pomaleji. ŘSD přitom původně počítalo, že bude tento úsek dostavěný do konce letošního roku. Jenže i tam se spory o pozemek protahují.  

Ministerstvo dopravy tam zatím na zbývající část dálnice nevydalo stavební povolení. České televizi to potvrdila mluvčí resortu Lenka Rezková. Podle ní zatím není vůbec jasné, kdy se stavba zprovozní. 

Úsek dálnice D3 Ševětín–Borek staví firma Eurovia, práce mají být hotové v březnu 2020, stát by však chtěl auta na nový úsek D3 pustit už koncem roku 2019.

Zatím poslední jihočeský úsek D3 Veselí nad Lužnicí – Bošilec dlouhý 5,1 kilometru otevřelo ŘSD loni v říjnu. Na něj navazuje část Bošilec–Ševětín dlouhá 8,1 kilometru: za tu stát zaplatí přibližně 1,2 miliardy, první řidiči by po ní měli projet v červnu 2019.

Až bude celá dálnice kompletní, tak má spojit Prahu s Českými Budějovicemi a rakouskými hranicemi, tam se napojí na rakouskou rychlostní silnici S10. Celkem by měla D3 měřit zhruba 170 kilometrů, teď je ale v provozu pouhých 50 kilometrů.