Dálnice D3 je delší o pět kilometrů. Zbylých 120 poroste ještě celé desetiletí

Od Veselí nad Lužnicí k Bošilci už se jezdí po plnohodnotné dálnici. D3 se tak prodloužila o pět kilometrů. Ani zdaleka tím však není hotová. Generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic naopak přiznal, že v celé délce od Prahy po hranice s Rakouskem nebude plynulá dálniční komunikace dříve než v roce 2028 – a to pouze tehdy, když se podaří vše tak, jak si silničáři dnes představují.

Nový úsek dálnice D3 není pro řidiče naprostou novinkou. Jezdilo se po něm již dříve. V jeho trase vedl od roku 1998 obchvat Veselí nad Lužnicí, který však tehdy vznikl pouze v polovičním profilu. V posledních letech se pak po něm jezdilo omezenou rychlostí a takříkajíc mezi bagry. Nyní už je dálnice zcela hotová ve čtyřech pruzích. Nový úsek fakticky zůstává především obchvatem Veselí nad Lužnicí, součástí je mimoúrovňová křižovatka s třeboňskou silnicí I/24. Dobrá zpráva je, že do konce roku zůstane úsek nezpoplatněný.

„Díky D3 se zlepší mobilita obyvatel, v oblastech dotčených stávající tranzitní dopravou se zvýší bezpečnost provozu a sníží se negativní zdravotní dopady způsobené hlukem a exhalacemi,“ řekl generální ředitel ŘSD Jan Kroupa. „Každý kilometr je zásadní, protože na dálnici máme čtyřikrát nižší nehodovost než na silnici I. třídy. Auta mohou jet plynule, předjíždět bez toho, že by hrozilo, že by se dostala do čelního střetu,“ dodal.

Pět kilometrů hotovo, sto dvacet chybí

Stavební práce trvaly téměř dva a půl roku, začaly v květnu 2015 a stály 634,7 milionu korun. Příprava stavby ale trvala mnohem déle, posouzení vlivu na životní prostředí proběhlo již v roce 2001, územní rozhodnutí je datováno k roku 2004 a stavební povolení silničáři získali před pěti lety.

Výstavba dálnice D3
Zdroj: ŘSD

V letošním roce jde už o druhý úsek dálnice D3, který se řidičům otevřel. V září otevřelo ŘSD část Borek–Úsilné dlouhý 3,1 kilometru. Celkem se tedy letos dálnice D3 – po čtyřleté odmlce – prodloužila zhruba o osm kilometrů. Vzhledem k tomu, že je od Prahy k Dolnímu Dvořišti potřeba postavit ještě více než 120 kilometrů (v provozu je včetně úseku Veselí–Bošilec 50,6 kilometru), je to jen malý krůček.

Nejprve k Budějovicím, pak na hranice, až nakonec do Prahy

Významnější by měl být pro dálnici D3 až rok 2019. Tehdy budou hotové nyní již rozestavěné úseky Bošilec–Ševětín a Ševětín–Borek. Ty jsou v souhrnu dlouhé téměř 19 kilometrů. Vznikne díky nim souvislý úsek dálnice od hranice středních a jižních Čech až na východní okraj Českých Budějovic. Součástí D3 bude také obchvat Českých Budějovic za 12 miliard, který má být hotový do roku 2021. Podle ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) začnou práce na něm příští rok.  V roce 2020 pak začne dostavba od krajského města na hranice.

Slavnostní otevření úseku Veselí–Bošilec předcházelo úplnému otevření téměř o půl dne
Zdroj: Ján Honza/ČTK

Nejméně jasno je o středočeském úseku D3. Vleklé spory o vhodnou trasu vedly k tomu, že zatím ještě nemá ani územní rozhodnutí, Ředitelství silnic a dálnic o ně požádá až příští rok. K samotné stavbě ale bude ještě daleko. Začít by mohla v roce 2025, Jan Kroupa však přiznal, že se tak stane pouze tehdy, když vše půjde tak, jak silničáři plánují. Totéž platí o dokončení. „To znamená, že 2028 je pro nás reálný předpoklad, pokud vše půjde v ideálním tempu,“ dodal.

Středočeský úsek je přitom nejfrekventovanější na celé nynější silnici I/3, od Mirošovic k Benešovu jezdí podle loňského dopravního sčítání denně přes 20 tisíc aut a dále k Voticím přes 15 tisíc. Mezi Veselím nad Lužnicí a Českými Budějovicemi jich projede zhruba 13 tisíc denně.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Trojice bratrů spojila síly, obec na Zlínsku se tak dočká opraveného betlému

Vánoční svátky v Nedašově na Zlínsku budou po letech zase kompletní – tedy včetně bezmála devadesát let starého mechanického betléma. Mohutný model devět měsíců opravovali tři bratři – Jakub, Karel a Tomáš Suří a tchán jednoho z nich. Betlém rozložili v garáži, historické součástky postupně nahrazovali novými. Do radosti pro druhé investovali desítky tisíc korun. Nyní na úplný závěr prošlo dílo závěrečným testem. Opravený betlém má pro Nedašov mimořádný význam. I podle statistiků je tu víra pořád silně zakořeněná. Při posledním sčítání se k církvi přihlásilo 855 z 1315 obyvatel vesnice. První veřejné předvedení betlému bude v kostele na Štědrý den během sváteční půlnoční mše.
před 2 hhodinami

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
před 2 hhodinami

Skauti rozvážejí Betlémské světlo. Někde až domů

Skauti a skautky i letos rozvážejí Betlémské světlo po celém Česku. Lidé si ho mohou vyzvednout na náměstích, v kostelech nebo v nákupních centrech, někde s plamínkem skauti obcházejí domácnosti osobně. Tradice, která symbolizuje mír, naději a přátelství, se v Česku udržuje už více než pětatřicet let.
včeraAktualizovánopřed 18 hhodinami

Výstraha ČHMÚ: Na Šumavě až dvacet centimetrů sněhu, silný vítr na východě Česka

V Pošumaví a na Šumavě může ve středu napadnout pět až dvacet centimetrů sněhu, hrozí i sněhové jazyky. Vyplývá to z výstrahy, kterou vydal Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). V části Moravskoslezského a Olomouckého kraje bude na Štědrý den také foukat silný vítr, v nárazech může mít až 70 kilometrů za hodinu.
před 22 hhodinami

Kdy a kde bude na Štědrý den sněžit? Podívejte se na přehlednou mapu

Na některých místech Česka by mohlo na Vánoce sněžit. Nebude jich mnoho, sněhu bude spíše málo, ale naděje na bílou pokrývku existuje.
před 22 hhodinami

Brusel zahájil šetření české státní podpory pro jaderné bloky v Dukovanech

Evropská komise (EK) zahájila hloubkové šetření s cílem posoudit, zda je veřejná podpora, kterou Česká republika plánuje poskytnout na výstavbu a provoz dvou nových jaderných bloků v Dukovanech, v souladu s pravidly EU pro státní podporu. Komise o tom informovala v tiskové zprávě. Unijní exekutiva se chce zaměřit na vhodnost a přiměřenost státní podpory i na dopad, jaký toto opatření bude mít na hospodářskou soutěž na trhu.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

Vlak v Roudnici opět poškodil trakční vedení, provoz je plně obnoven

V Roudnici nad Labem na Litoměřicku vlak během jízdy poškodil trakční vedení, v této stanici se to kvůli opravě mostu přímo nad tratí stává opakovaně. Na koridorové trati z Prahy přes Ústí nad Labem do Německa před polednem stál provoz v úseku Hrobce – Roudnice nad Labem, zhruba ve 12:45 mohly dálkové a regionální vlaky místem projíždět po jedné koleji, vyplývá z informací Správy železnic a Českých drah. Provoz byl již dle Správy železnic plně obnoven.
22. 12. 2025

Antimonopolní úřad zrušil zakázku na 180 trolejbusů pro Prahu

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Mlsna definitivně zrušil zadávací řízení Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) na nákup až 180 bateriových trolejbusů za víc než tři miliardy korun. Úřad o tom informoval v tiskové zprávě. Rozhodnutí je pravomocné, DPP jej může napadnout správní žalobou u Krajského soudu v Brně. Vedoucí komunikace DPP Daniel Šabík uvedl, že podnik v příštím roce vypíše novou veřejnou zakázku.
22. 12. 2025
Načítání...