Od Veselí nad Lužnicí k Bošilci už se jezdí po plnohodnotné dálnici. D3 se tak prodloužila o pět kilometrů. Ani zdaleka tím však není hotová. Generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic naopak přiznal, že v celé délce od Prahy po hranice s Rakouskem nebude plynulá dálniční komunikace dříve než v roce 2028 – a to pouze tehdy, když se podaří vše tak, jak si silničáři dnes představují.
Dálnice D3 je delší o pět kilometrů. Zbylých 120 poroste ještě celé desetiletí
Nový úsek dálnice D3 není pro řidiče naprostou novinkou. Jezdilo se po něm již dříve. V jeho trase vedl od roku 1998 obchvat Veselí nad Lužnicí, který však tehdy vznikl pouze v polovičním profilu. V posledních letech se pak po něm jezdilo omezenou rychlostí a takříkajíc mezi bagry. Nyní už je dálnice zcela hotová ve čtyřech pruzích. Nový úsek fakticky zůstává především obchvatem Veselí nad Lužnicí, součástí je mimoúrovňová křižovatka s třeboňskou silnicí I/24. Dobrá zpráva je, že do konce roku zůstane úsek nezpoplatněný.
„Díky D3 se zlepší mobilita obyvatel, v oblastech dotčených stávající tranzitní dopravou se zvýší bezpečnost provozu a sníží se negativní zdravotní dopady způsobené hlukem a exhalacemi,“ řekl generální ředitel ŘSD Jan Kroupa. „Každý kilometr je zásadní, protože na dálnici máme čtyřikrát nižší nehodovost než na silnici I. třídy. Auta mohou jet plynule, předjíždět bez toho, že by hrozilo, že by se dostala do čelního střetu,“ dodal.
Pět kilometrů hotovo, sto dvacet chybí
Stavební práce trvaly téměř dva a půl roku, začaly v květnu 2015 a stály 634,7 milionu korun. Příprava stavby ale trvala mnohem déle, posouzení vlivu na životní prostředí proběhlo již v roce 2001, územní rozhodnutí je datováno k roku 2004 a stavební povolení silničáři získali před pěti lety.
V letošním roce jde už o druhý úsek dálnice D3, který se řidičům otevřel. V září otevřelo ŘSD část Borek–Úsilné dlouhý 3,1 kilometru. Celkem se tedy letos dálnice D3 – po čtyřleté odmlce – prodloužila zhruba o osm kilometrů. Vzhledem k tomu, že je od Prahy k Dolnímu Dvořišti potřeba postavit ještě více než 120 kilometrů (v provozu je včetně úseku Veselí–Bošilec 50,6 kilometru), je to jen malý krůček.
Nejprve k Budějovicím, pak na hranice, až nakonec do Prahy
Významnější by měl být pro dálnici D3 až rok 2019. Tehdy budou hotové nyní již rozestavěné úseky Bošilec–Ševětín a Ševětín–Borek. Ty jsou v souhrnu dlouhé téměř 19 kilometrů. Vznikne díky nim souvislý úsek dálnice od hranice středních a jižních Čech až na východní okraj Českých Budějovic. Součástí D3 bude také obchvat Českých Budějovic za 12 miliard, který má být hotový do roku 2021. Podle ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) začnou práce na něm příští rok. V roce 2020 pak začne dostavba od krajského města na hranice.
Nejméně jasno je o středočeském úseku D3. Vleklé spory o vhodnou trasu vedly k tomu, že zatím ještě nemá ani územní rozhodnutí, Ředitelství silnic a dálnic o ně požádá až příští rok. K samotné stavbě ale bude ještě daleko. Začít by mohla v roce 2025, Jan Kroupa však přiznal, že se tak stane pouze tehdy, když vše půjde tak, jak silničáři plánují. Totéž platí o dokončení. „To znamená, že 2028 je pro nás reálný předpoklad, pokud vše půjde v ideálním tempu,“ dodal.
Středočeský úsek je přitom nejfrekventovanější na celé nynější silnici I/3, od Mirošovic k Benešovu jezdí podle loňského dopravního sčítání denně přes 20 tisíc aut a dále k Voticím přes 15 tisíc. Mezi Veselím nad Lužnicí a Českými Budějovicemi jich projede zhruba 13 tisíc denně.