Kapitola 12 - Města, městečka a místa k zastavení (část 3.)

Podivné město Gibelina Supermoderní město postavené na „zelené louce“, ve velkolepém urbanistickém rozmachu, za účasti architektů a výtvarníků z celého světa, má tuto historii: v roce 1968 postihlo pohoří, kde se nacházelo i staré město Gibelina, ničivé zemětřesení. Nářky přeživších občanů poté, co zjistili, že město už nikdy z trosek nepozvednou, došly sluchu státních, a dokonce i evropských činitelů, a zrodil se plán na výstavbu nové, moderní Gibeliny.

Na konci 80. let se dle grandiózního a dalo by se říct až megalomanského projektu začalo s výstavbou nového města, vzdáleného asi dvacet kilometrů od původní Gibeliny. Vzniklo tak město, které je v sicilském kontextu naprosto ojedinělé. Obytné domy jsou podle jednoho vzoru postaveny podél širokých bulvárů, které se paprskovitě rozbíhají na pravou a levou stranu od hlavní, příjezdové cesty. Kromě nich je pak po celé aglomeraci roztroušeno mnoho veřejných budov, které urbanisticky spojuje jen to, že každá sama o sobě je nezařaditelná, s ničím nesouvisející, čím podivnějších tvarů, tím lépe.

K vidění jsou obrovské brány překlenující ulice bez zjevného opodstanění a ohraničující snad centrální kolonádu, ovšem vedoucí odnikud nikam, kulaté stavby připomínající hvězdárny (jedna se velmi nápadně podobá radaru, ale jak jsem se dozvěděla, měl to být kostel), různorodé fontány (bez vody) a betonové skulptury, z nichž například jedna je jako oblouk z řetězových článků. To vše je pak dotvořeno uměleckými skulpturami, kde se už fantazii meze nekladly vůbec.

Ale přes zřejmý záměr postavit moderní a ničím nezatížené vzdušné město je celkový dojem podivný až úzkostný. Myslím si, že tento pocit nevyvolává ani tak fakt, že ty největší budovy a stavby, v důsledku toho, že štědré dotace na projekt města se záhadně kdesi ztratily, zůstaly nedokončeny, jako spíš zvláštní atmosféra, která městem proniká. Zatímco úzké uličky ostatních sicilských měst předurčují obyvatelstvo ke družnosti, tady na bulvárech nepotkáte ani nohu. Na náměstích starých měst sedí před každým barem dědci, kteří buď mastí karty, nebo jen tak plkají, v Gibelině zejí obrovská prostranství prázdnotou. Chodíte městem, kroutíte hlavou nad nápady i realizacemi, ale pulzující život jiných sicilských měst necítíte.

Přesto má nová Gibelina své nepochybné kouzlo, které nespočívá jenom v prvotním překvapení – tohle jsme ještě neviděli. Někde tam se vznáší touha, naděje a usilovná snaha o lepší budoucnost, ale tím, že je to vytrženo z kontextu a tradic ostrova, jako by ono vzepětí bylo sráženo dolů na kolena. Nemohu říct, že je město ošklivé nebo nesmyslné, a rozhodně není nezajímavé, v každém případě je zvláštní. Je to podivné město Gibelina.

Víc než jako živoucí město však působí jako kuriózní pocta betonu. Tento pocit se pak ještě umocní, když dojedete na místo původní, zemětřesením zničené vesnice, z níž jednu část výtvarník Alberto Burri zalil betonem a pojednal jako obrovský sarkofág, asi tak 150 centimetrů vysoký, kterým se dá procházet po úzkých betonových cestách. Procházíte-li tímto betonovým bludištěm za naprostého ticha, neboť kolem dokola není kromě polí a luk vůbec nic, jen vítr práská zbylými kusy okenic na zbytcích ruin staré Gibeliny, přepadne vás smutek a lítost nad pomíjivostí života. Přestože se v prospektu uvádí, že je tento Burriho betonový pomník považován za největší stavbu od dob pyramid, v jeho troskách se narozdíl od egyptských staveb potulujete úplně sami. Podivné, smutné město Gibelina.

Palma di Montechiaro, město Geparda

Toto městečko uprostřed jižního pobřeží Sicílie bývá zmíněno v různých průvodcích. Zásluhu na tom má především spisovatel Giuseppe Tomasi di Lampedusa, jenž kdysi zde, ve městě svých šlechtických předků, začal psát svůj jediný, ale nesmrtelný román Gepard. Pobýval tu sice jen chvíli, ale stačí to k tomu, aby jeho jméno dodalo městu lesk a poutavost. A palác Lampedusů stále stojí, je v něm umístěna umělecká škola. Palma di Montechiaro je ale půvabné a zajímavé město i bez slavného spisovatele. Rozkládá se pěkně malebně nad mořem, kde se tyčí nedávno zrekonstruovaná monumentální stavba hradu Montechiaro.

Ačkoli jsem se v jednom průvodci dočetla, že toto město je černou perlou na jižním pobřeží, neboť zde byla zaznamenána největší dětská úmrtnost na ostrově, pro mě má své kouzlo. Nevím z jakého pramene a období tato informace pochází, já toto místo ráda navštěvuji a nic tragického jsem zatím nezaznamenala. Pro turistu nějaká statistika nemá smysl, zato ho potěší pohled na obrovské schodiště s úchvatnou katedrálou nahoře, v těsné blízkosti sídla rodu Lampedusů.

Při procházkách městem si plně uvědomíte, jak bohaté v minulosti muselo být. Obrovské paláce, z nichž jen některé se daří jakž takž renovovat, se střídají se zachovalými kostely i novodobou výstavbou kolem dokola historického centra. To vše pak završuje blízkost moře, na jehož pobřeží lze najít jak udržované pláže, tak i ty divoké, těžko přístupné, zato uložené do romantických skalisk se siluetou hradu nad nimi.

Prizzi, čest rodiny Sicilanů

Město, které nejen svým jménem dělá čest rodině Prizziů (toto přirovnání mě vždy napadne, když do tohoto kouta vysoko v horách zavítám). V průvodcích nebývá zmiňováno, proto tam málokdy potkáte turistu, což je vskutku velmi příjemné. A nejen to. Město totiž může poskytnout velmi dobrou záminku pro odpočinek během náročné, ale neuvěřitelně pěkné projížďky po kopcích centrální Sicílie.

Musím se přiznat, že je mi toto město sympatičtější než nedaleké Corleone, kam se díky Kmotrovi všichni vydáváme. Prizzi má atmosféru evokující nedávnou pohnutou minulost stoprocentně lepší než město proslavené Puzzovým románem.

Prizzi je působivé, ať už se na něj díváte z okna baru, který je příhodně umístěn v prvním patře domu na protějším kopci, nebo když procházíte jeho úzkými uličkami. Projížďku vozem městem nedoporučuji. Pokud nevíte, kam jedete, může se vám klidně stát, že se napasujete do uličky tak úzké, že najednou nemůžete tam ani zpátky, aniž byste nezanechali na rohu podpis svého auta. Také se můžete dostat do situace, kdy volíte, zda budete složitě couvat nebo ty schody zkusíte sjet. V každém případě se vám určitě dostane sicilské chápající soudržnosti. Ochotní místí obyvatelé vás v té prekérní situaci jistě nenechají a jeden přes druhého vám s energií sobě vlastní poradí, jak máte tím volantem kroutit.

Sciacca, město vonící rybami a keramikou

Patří mezi ta městečka, která se mohou chlubit neopakovatelnou atmosférou, jež láká nejen turisty, ale i umělce. Je poměrně ostře rozděleno na dvě části. V horní se nacházejí měšťanské domy a paláce šlechty, které připomínají dnes již zašlou slávu regionálního centra. Dolní, přístavní část má do honosnosti značně daleko. Malé jednoduché domky na kopci sbíhajícím k moři jsou na sebe typicky sicilsky naskládané. Obě části pak spojují dílny a ateliéry umělců, kteří odjakživa bourali konvence a překračovali společenskou hierarchii.

Při procházce městem každého turistu zaujme, že dvě hlavní třídy jsou lemované obchůdky s keramikou, kterou povětšinou umělci vyrábějí v zadních dílnách. Každá dílna i dílnička se vyznačuje svým osobitým dekorem, ať už se jedná o specifickou barevnost, nebo originální motiv. Produkty jsou pak vystavovány na dveřích, zdech a v různých prostorách, které nabízí město vybudované na i ve skále.

V jednom typickém sicilském vnitrobloku, v jehož prostorách vysekaných do skály vznikly zajímavé výstavní místnosti, jsem potkala umělce Glulia Lorubbia. Od ostatních místních výtvarníků se lišil nejenom tím, že nedělal keramiku, ale navrch ke svému dílu přidal dojímavý příběh.

V té záplavě keramiky jeho výtvarný projev nutně zaujal, třebaže k profesionalitě zručných řemeslníků měl daleko. Glulio se totiž vyjadřuje skrze oblázky, které na plážích sbíráme snad všichni, a to i přesto, že nás na konci pobytu čeká těžké loučení s větší částí z nich. Lorubbio tento přírodní materiál zpracovává naivistickým až diletantským způsobem, z něhož však na diváka přechází příjemný pocit sounáležitosti, kterým se většinou vyznačují díla samouků či tzv. naivních umělců. A nejenom to, z jeho oblázkových obrázků dýchá klid a zřetelná něha.

Na mou otázku, proč tomu tak je, se mi od výtvarníka dostalo vysvětlení. „Do svých třiceti let jsem se živil vším možným, jen ne uměním. Pak mi náhle zemřela matka a všechno se změnilo. Nevěděl jsem, jak dál, a přemýšlel, co mám vlastně v životě dělat. Jednou jsem seděl na kamenité pláži, nohy mi omývalo moře a já, hodně smutný, jsem koukal do vody. Najednou jsem v těch oblázcích uviděl tvář své matky. Usmívala se na mne. Poprvé od jejího odchodu jsem pocítil klid. S jejím mizejícím obrazem odešel i můj smutek, moje zmatenost, můj starý život, jen ty oblázky tam zůstaly.“

Přiznávám, že na mne jeho vyprávění zapůsobilo i přes moji českou skepsi. Ačkoli na cestách nekupuji umělecké výtvory, tentokrát jsem s jedním drobným oblázkovým dílkem odcházela. Kdykoli se na něj podívám, pociťuji uspokojení, aniž bych nějak zvažovala jeho uměleckou hodnotu či se pozastavovala nad pravdivostí motivačního příběhu. Mám ho prostě ráda.

  • Gibelina - staré město po zemětřesení autor: Marie Třešňáková, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/20/1926/192583.jpg
  • Gibelina - prý kulturní centrum autor: Marie Třešňáková , zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/2/164/16326.jpg
  • Gibelina - umělecké skulptury v prostoru autor: Marie Třešňáková, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/20/1926/192581.jpg
  • Prostranství snad ke kulturním akcím autor: Marie Třešňáková, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/20/1926/192580.jpg
  • Domy pro stromy autor: Marie Třešňáková, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/20/1926/192576.jpg
  • Gibelina - ke kostelu autor: Marie Třešňáková, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/20/1926/192578.jpg
  • Gibelina - sarkofág sochaře Alberta Burriho autor: Marie Třešňáková, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/20/1926/192584.jpg
  • Palma di Montechiaro - palác rodiny Lampedusů autor: Marie Třešňáková, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/20/1926/192586.jpg
  • Palma di Montechiaro - zašlá sláva města autor: Marie Třešňáková, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/20/1926/192589.jpg
  • Prizzi - za prací autor: Marie Třešňáková, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/20/1927/192602.jpg
  • Prizzi autor: Marie Třešňáková, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/20/1926/192597.jpg
  • Umělecky pojednané bydlení ve skále autor: Marie Třešňáková, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/20/1927/192635.jpg
  • Sciacca - současnost s historií v kontrastu autor: Marie Třešňáková, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/20/1927/192620.jpg
  • Sciacca - město keramiky autor: Marie Třešňáková, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/20/1927/192628.jpg
  • Sciacca - nádvoří radnice autor: Marie Třešňáková, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/20/1927/192633.jpg
  • Díla Glulia Lorubbia autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/20/1930/192920.jpg

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Názory

Nikdy jsme nebyli blíž příměří, míní Vondráček. Podle Sokola u Rusů vůle není

Předseda zahraničního výboru sněmovny Radek Vondráček (ANO) a předseda výboru pro evropské záležitosti Petr Sokol (ODS) debatovali v Událostech, komentářích o jednáních o míru na Ukrajině. Podle Vondráčka Rusko vyjednává z pozice síly a svých maximálních požadavků. Sokol poznamenal, že Rusko může zastavit válečné operace kdykoli, kdyby chtělo. Oba diskutující také vyjádřili svůj názor na Visegrádskou skupinu (V4). Moderovala Barbora Kroužková.
4. 12. 2025

Nejsme v dobré době, Evropa se naštěstí dokázala semknout, myslí si Pánek

Po světě je poměrně dost velkých konfliktů, které mohou podle ředitele Člověka v tísni Šimona Pánka ovlivnit celkovou situaci, a není dobré je podcenit. Nemyslí si ale, že se blíží světový konflikt. Prudká eskalace napětí mezi Izraelem a Hamásem neodsunula do pozadí ruskou agresi na Ukrajině, míní Pánek, který byl hostem Interview ČT24.
20. 10. 2023

Zbytečně kriminalizujeme uživatele psychoaktivních látek, říká Mravčík. Frydrych se obává dopadů nové legislativy

Prohibice psychoaktivních látek zbytečně kriminalizuje uživatele, řekl v Událostech, komentářích vědecký poradce Národního koordinátora pro protidrogovou politiku Viktor Mravčík. Cílem nové právní úpravy pro tyto látky je podle něj vytvořit jasný, regulovaný a legální prostor. Zavádíme tady novou závislostní kategorii, které dáváme komerční rozměr, varuje ředitel Národní protidrogové centrály Jakub Frydrych.
9. 8. 2023

Česká armáda potřebuje další modernizaci, ne povinnou vojnu, shodli se poslanci

Českou armádu posílí americké vrtulníky, první z nich již ze Spojených států dovezl transportní letoun. „Je to technologicky obrovský krok vpřed,“ řekl v pořadu Události, komentáře bývalý náčelník generálního štábu a vedoucí katedry bezpečnostních studií CEVRO Institutu Jiří Šedivý. S potřebou modernizace souhlasí také předseda sněmovního výboru pro bezpečnost Pavel Žáček (ODS) a místopředseda výboru Pavel Růžička (ANO). Shodli se i na tom, že pro Českou republiku by naopak nebylo vhodné zavedení základní vojenské služby. O té hovořila také poslankyně a členka zahraničního výboru Eva Decroix (ODS) v Interview ČT24.
28. 7. 2023

Pozor na fauly v rozpočtu, říká Kalousek. Schodek 295 miliard se nepodaří udržet, míní Pilný

Schválený schodek letošního rozpočtu ve výši 295 miliard korun je podle bývalých ministrů financí Miroslava Kalouska (TOP 09) a Ivana Pilného těžko dosažitelný. V pololetí dosahoval deficit hodnoty 215,4 miliardy korun. Kalousek doufá, že se kabinet Petra Fialy (ODS) ještě o něco pokusí. Pilný je ale skeptický, vláda podle něj nepřináší řešení. Exministři o státním rozpočtu diskutovali v 90' ČT24.
4. 7. 2023

Dějiny se mají připomínat pomocí osudů a hodnot, ne v monstrózním hávu betonových pomníků, říká Kroupa

Konec druhé světové války by si měli lidé připomínat hlavně příběhy lidí, jejichž hlavní životní hodnotou byla svoboda, říká novinář a ředitel společnosti Post Bellum Mikuláš Kroupa. V kontextu války na Ukrajině podle něj oslavy výročí porážky nacistů i dnes připomínají, že svět může velice snadno zešílet a svět musí hledat cesty, jak tomu zabránit. O konci druhé světové války, válečných zločinech na Ukrajině a sovětských výkladech dějin hovořil v Interview ČT24.
8. 5. 2023

Společnost se radikalizuje. Česko je na tom však lépe než řada jiných zemí, míní bezpečnostní expert Mareš

Rusko podporuje aktivitu dezinformační scény v Česku, vyplývá to ze zprávy o extremismu za loňský rok, kterou schválila vláda. Dezinformace mají podle ní za cíl oslabovat stabilitu země. Bezpečnostní expert Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity v Brně Miroslav Mareš v Událostech, komentářích řekl, že radikalizace společnosti je velká, Česko je však stále na tom lépe než řada jiných zemí. Podle právníka a účastníka protivládních demonstrací Ondřeje Dostála se některé případy za extremismus jenom označují.
4. 5. 2023

Nastal čas na plošné škrty, shodli se ekonomka Nerudová a exministr Kočárník

Srazit schodek státního rozpočtu o sedmdesát miliard korun považuje ekonomka Danuše Nerudová za málo ambiciózní cíl. Řekla to v Událostech, komentářích. Vládní koalice se po středečním více než šestihodinovém jednání přiblížila dohodě o úsporném balíčku na rok 2024. Ve čtvrtek to potvrdil premiér Petr Fiala (ODS). Konkrétní opatření ale neprozradil. Bývalý ministr financí Ivan Kočárník se domnívá, že je potřeba udělat plošné škrty. Ekonom Jan Švejnar vidí možnosti v zeštíhlení státní správy, daních z nemovitostí nebo progresivní dani.
28. 4. 2023
Načítání...