Český pasažér v Sydney

Není to tak dávno, co světem proběhla zpráva, že v australském Melbourne zázračně přežil chlapec v kočárku náraz s vlakovou soupravou. Kočárek sjel přímo pod přijíždějící vlak, když ho nechala matka na nástupišti chvilku bez dozoru. Celý incident přilákal pozornost i tím, že byl zaznamenán průmyslovou kamerou. Objevil se i na našich stránkách.

Nechci ale psát o neuvěřitelném štěstí v neštěstí, které měla rodina v Melbourne, ale o „vychytávkách“ australské místní dopravy. Více jak měsíc ji už poctivě využívám v Sydney. Třeba právě perony. Není to v každé stanici a není to žádný strmý kopec. Někde se ale skutečně nástupiště nepatrně svažuje směrem ke kolejím. Proto CityRail (vlaková MHD v Sydney) vydává speciální brožurky pro cestující s kočárky. Žádá, aby při čekání na vlak vždy „zaparkovali“ vodorovně s kolejemi a ještě zabrzdili. 

V australském Sydney mě překvapila i další věc týkající se nastupování – mezera mezi nástupištěm a vlakovou soupravou. Na zhruba deset centimetrů vzduchoprázdna upozorňují nápisy přímo na nástupišti i v dopravních informacích. Přesto podle statistiky CityRail se zhruba sto cestujících ročně zraní, když jim zůstane noha zaklíněna v prostoru mezi nástupištěm a vlakem. Oproti Praze má Sydney integrovanou vlakovou dopravu s metrem, takže podzemku obsluhují meziměstské soupravy.  

Obecně patří veřejná doprava v Sydney mezi drahou zábavu. Platit 38 australských dolarů týdně (přes 600 korun) za nejběžnější typ „lítačky“ je dost i na místní cenové poměry. Kupovat si jednotlivé jízdenky vyjde ještě dráž. Specialitu zdejšího dopravního podniku naproti tomu tvoří zlevněné jízdenky, po ranní špičce zaplatíte zhruba o třetinu méně. Australská vláda si dostatečně uvědomuje profit, který jí přináší turismus a vzdělávání. Mezinárodní studenti, na rozdíl od místních, nemají nárok na slevu a musejí cestovat za plnou taxu. Ve srovnání s Prahou má Sydney také daleko méně černých pasažérů. Většina vlakových stanic ve městě disponuje bariérami, kterými projdete jen s platným lístkem. Dostatek personálu zaručuje, že cestující žádné „české kulišárny“ nevymýšlí. 

Podobné je to s autobusy. Nastupuje se pouze předními dveřmi a lístek si musíte štípnout hned u řidiče. Neplatná jízdenka akusticky upozorní řidiče, že tento cestující asi nepojede. Má to ale i své nevýhody. Ve špičce se tvoří velké fronty a dočkat se autobusu někdy vyžaduje pořádnou trpělivost. Často se stane, že patnáct minut žádný nepřijede a pak se přiřítí tři najednou, byť jízdní řád říká samozřejmě něco jiného. Přes časté nářky je proti tomu pražská doprava vzorem přesnosti. Na autobus taky musíte zamávat, protože většina zastávek je na znamení, ale ani to vám nezaručí úspěch. Po tragické nehodě přeplněného autobusu mají šoféři nařízeno striktně dodržovat předepsaný počet pasažérů. 

Pokud přicestujete do Sydney a chcete někam popojet busem, vydejte se raději s někým zkušenějším. Když se vám podaří autobus zastavit a je v něm dokonce místo, musíte dopředu nastudovat, kam jede. Na jízdních řádech totiž najdete pouze časy a čísla linek. Jaké jsou další zastávky, se nedozvíte. Musíte je znát dopředu. 

Nedílnou součástí veřejné dopravy jsou v Sydney také lodě. Někteří lidé s tzv. ferry cestují i do práce. Nabídka je skutečně široká a přístavy jsou rozesety po celém zálivu. Naopak do běžné veřejné dopravy tady nepatří tramvaje, které jezdí na jediné lince v centru, a je to víceméně výsada turistů. Stejně jako místní specialita – monorail. Vlak, který sviští ve městě po jedné koleji pár metrů nad vašimi hlavami. Jelikož mi to za chvilku jede, tak už musím. Někdy příště ze Sydney nashledanou.

  • Nástupiště metra v Sydney autor: Vlastimil Vlášek, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/13/1206/120575.jpg
  • Mezera mezi nástupištěm a soupravou autor: Vlastimil Vlášek, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/13/1206/120583.jpg
  • Turniket v metru autor: Vlášek, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/13/1206/120573.jpg
  • Monorail v Sydney autor: Vlastimil Vlášek, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/13/1206/120574.jpg

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Názory

Nikdy jsme nebyli blíž příměří, míní Vondráček. Podle Sokola u Rusů vůle není

Předseda zahraničního výboru sněmovny Radek Vondráček (ANO) a předseda výboru pro evropské záležitosti Petr Sokol (ODS) debatovali v Událostech, komentářích o jednáních o míru na Ukrajině. Podle Vondráčka Rusko vyjednává z pozice síly a svých maximálních požadavků. Sokol poznamenal, že Rusko může zastavit válečné operace kdykoli, kdyby chtělo. Oba diskutující také vyjádřili svůj názor na Visegrádskou skupinu (V4). Moderovala Barbora Kroužková.
4. 12. 2025

Nejsme v dobré době, Evropa se naštěstí dokázala semknout, myslí si Pánek

Po světě je poměrně dost velkých konfliktů, které mohou podle ředitele Člověka v tísni Šimona Pánka ovlivnit celkovou situaci, a není dobré je podcenit. Nemyslí si ale, že se blíží světový konflikt. Prudká eskalace napětí mezi Izraelem a Hamásem neodsunula do pozadí ruskou agresi na Ukrajině, míní Pánek, který byl hostem Interview ČT24.
20. 10. 2023

Zbytečně kriminalizujeme uživatele psychoaktivních látek, říká Mravčík. Frydrych se obává dopadů nové legislativy

Prohibice psychoaktivních látek zbytečně kriminalizuje uživatele, řekl v Událostech, komentářích vědecký poradce Národního koordinátora pro protidrogovou politiku Viktor Mravčík. Cílem nové právní úpravy pro tyto látky je podle něj vytvořit jasný, regulovaný a legální prostor. Zavádíme tady novou závislostní kategorii, které dáváme komerční rozměr, varuje ředitel Národní protidrogové centrály Jakub Frydrych.
9. 8. 2023

Česká armáda potřebuje další modernizaci, ne povinnou vojnu, shodli se poslanci

Českou armádu posílí americké vrtulníky, první z nich již ze Spojených států dovezl transportní letoun. „Je to technologicky obrovský krok vpřed,“ řekl v pořadu Události, komentáře bývalý náčelník generálního štábu a vedoucí katedry bezpečnostních studií CEVRO Institutu Jiří Šedivý. S potřebou modernizace souhlasí také předseda sněmovního výboru pro bezpečnost Pavel Žáček (ODS) a místopředseda výboru Pavel Růžička (ANO). Shodli se i na tom, že pro Českou republiku by naopak nebylo vhodné zavedení základní vojenské služby. O té hovořila také poslankyně a členka zahraničního výboru Eva Decroix (ODS) v Interview ČT24.
28. 7. 2023

Pozor na fauly v rozpočtu, říká Kalousek. Schodek 295 miliard se nepodaří udržet, míní Pilný

Schválený schodek letošního rozpočtu ve výši 295 miliard korun je podle bývalých ministrů financí Miroslava Kalouska (TOP 09) a Ivana Pilného těžko dosažitelný. V pololetí dosahoval deficit hodnoty 215,4 miliardy korun. Kalousek doufá, že se kabinet Petra Fialy (ODS) ještě o něco pokusí. Pilný je ale skeptický, vláda podle něj nepřináší řešení. Exministři o státním rozpočtu diskutovali v 90' ČT24.
4. 7. 2023

Dějiny se mají připomínat pomocí osudů a hodnot, ne v monstrózním hávu betonových pomníků, říká Kroupa

Konec druhé světové války by si měli lidé připomínat hlavně příběhy lidí, jejichž hlavní životní hodnotou byla svoboda, říká novinář a ředitel společnosti Post Bellum Mikuláš Kroupa. V kontextu války na Ukrajině podle něj oslavy výročí porážky nacistů i dnes připomínají, že svět může velice snadno zešílet a svět musí hledat cesty, jak tomu zabránit. O konci druhé světové války, válečných zločinech na Ukrajině a sovětských výkladech dějin hovořil v Interview ČT24.
8. 5. 2023

Společnost se radikalizuje. Česko je na tom však lépe než řada jiných zemí, míní bezpečnostní expert Mareš

Rusko podporuje aktivitu dezinformační scény v Česku, vyplývá to ze zprávy o extremismu za loňský rok, kterou schválila vláda. Dezinformace mají podle ní za cíl oslabovat stabilitu země. Bezpečnostní expert Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity v Brně Miroslav Mareš v Událostech, komentářích řekl, že radikalizace společnosti je velká, Česko je však stále na tom lépe než řada jiných zemí. Podle právníka a účastníka protivládních demonstrací Ondřeje Dostála se některé případy za extremismus jenom označují.
4. 5. 2023

Nastal čas na plošné škrty, shodli se ekonomka Nerudová a exministr Kočárník

Srazit schodek státního rozpočtu o sedmdesát miliard korun považuje ekonomka Danuše Nerudová za málo ambiciózní cíl. Řekla to v Událostech, komentářích. Vládní koalice se po středečním více než šestihodinovém jednání přiblížila dohodě o úsporném balíčku na rok 2024. Ve čtvrtek to potvrdil premiér Petr Fiala (ODS). Konkrétní opatření ale neprozradil. Bývalý ministr financí Ivan Kočárník se domnívá, že je potřeba udělat plošné škrty. Ekonom Jan Švejnar vidí možnosti v zeštíhlení státní správy, daních z nemovitostí nebo progresivní dani.
28. 4. 2023
Načítání...