Praha - Obliba internetových nákupů rok od roku stoupá. Loni Češi za zboží na internetu utratili 27 miliard korun a čeká se, že letos to bude ještě víc. Správce české domény .cz teď spustil službu s názvem moje ID, která nejen nakupování, ale i další služby a pohyb po internetu může dál zjednodušit. Přístupy k e-mailovým účtům, internetovým obchodům nebo diskusím totiž sjednotí pod jediné přihlašovací jméno a heslo.
Moje ID - na síti si teď vystačíte s jedním heslem
„Někdy mě otravuje, že se musím nejdřív zaregistrovat a potom nakupovat. Když chci nakupovat podruhé, už si to heslo nepamatuju,“ říká internetová uživatelka Tereza Pečená. „Hesel mám asi 20 nebo 30. Mám takový jeden soubor, kam si je píšu, ale samozřejmě v paměti je neudržím,“ dodává Vít Hradečný.
Nová služba má tyto problémy odstranit. Kdo si ji zřídí, bude na spolupracujících serverech, označených logem moje ID nebo Open ID používat už jen své registrované a ověřené moje ID - tedy jediné přihlášení.
„Uživatel nebude řešit problém, že je zapomíná, nebude je muset ani věšet na lístcích na monitoru nebo na nástěnkách,“ říká Pavel Tůma ze sdružení cz.nic. „Tím pádem služba přispěje ke zvýšení bezpečnosti českého internetu,“ dodává. Podle výkonného ředitele cz.nic Ondřeje Filipa poskytuje službu moje ID zhruba 30 e-shopů. „Ale samozřejmě doufáme, že se to číslo bude rozšiřovat v budoucích dnech,“ tvrdí s tím, že službu provozuje i jeden z českých významných poskytovatelů emailů.
Jako možný problém se může jevit, že správce služby moje ID bude vědět o tom, kdo, kdy a kam se přihlašuje. Podle IT konzultanta Jiřího Peterky ale právě v rukou neziskových registrátorů národní domény .cz riziko zneužití těchto údajů nehrozí. „Tyto informace mu k ničemu nejsou, on nemá motivaci je zneužít, protože on nepůsobí na žádném trhu poskytování čehokoli,“ míní. Moje ID je experiment, který bedlivě sledují zahraniční doménové registry. Pokud češi uspějí, službu pravděpodobně zavedou i tam.