Nejnovější česká architektura je barevnější a kreativnější než v minulých letech, vyplývá z nové Ročenky české architektury. Architekt Antonín Novák do ní vybral 35 nejlepších realizací uplynulých dvou let, od rodinných domů a veřejných staveb až po parky nebo památníky.
Vzducholoď i hřbitov. Ročenka ukazuje, že česká architektura je sebevědomější
Ročenka české architektury je výběrem z 250 realizací od 98 ateliérů. „Snažil jsem se nepreferovat žádný typ stavby, žádný směr, ale od začátku jsem se snažil postihnout českou architekturu ve stavu, v jakém je, a v celé její šíři,“ říká Antonín Novák. Zajímalo ho také, jak vhodně je stavba zapojena do svého okolí.
Podle něj by si zařazení do ročenky zasloužilo o dvacet realizací více, než se jich nakonec vešlo: „Ukázalo se pro mě překvapivě, že česká architektura je daleko originálnější, sebevědomější a více mezinárodní, než jsem si předtím myslel.“ Podle Nováka se architektura v Česku stále zlepšuje.
A zvětšuje se také zájem o architekturu. Svědčí o tom velké množství zdařilých rodinných domků i velký důraz na veřejný prostor jak od architektů, tak od soukromých investorů.
Za příklad symbiózy investorského a architektonického přístupu považuje například diskuzní prostor v podobě obří ocelovo-dřevěné vzducholodi v pražském Centru současného umění DOX.
Dále ho zaujala výstavní síň Tiskárny Karmášek od Ivana Kroupy v Českých Budějovicích nebo Dům v sadu v pražských Kyjích, jímž architekt Jan Šépka podle Nováka vytvořil „oslavu imaginace“. „Rozšiřuje naše povědomí o tom, co všechno architektura může být,“ říká o výjimečné stavbě.
Česká architektura se podle Nováka stále více přibližuje ke kvalitní architektuře, jaká vzniká v západní Evropě.