Výklopný světlomety jsou podle cen Vinyla deskou roku 2023

Nejlepší desku loňského roku našly hudební ceny Vinyla v albu Výklopný světlomety, jehož autorem je producent Václav Peloušek vystupující pod jménem Toyota Vangelis. Objevem roku se stala producentka a vokalistka Klara Wodehn. Za počin označili hlasující hudební kritici iniciativu Nadšením nájem nezaplatíš.

„Tvorba hudebníků oceněných v kategorii Deska a Objev je odlišná ve svém projevu. Toyota Vangelis žhne fosforeskujícím světem plným zvukových experimentů, Klara Wodehn má blíž k intimnímu projevu a pokojíčkové psychedelii. Společným jmenovatelem obou je i v Česku aktuálně silně rezonující hyperpop, který osobitě překračují k jiným žánrům,“ citují České noviny jednoho z koordinátorů cen Vinyla Pavel Uretšlégr.

Iniciativa Nadšením nájem nezaplatíš, oceněná jako Počin roku, si dala za úkol upozornit na neutěšený stav domácí kulturní publicistiky. „Pokrývání kulturních témat se deprofesionalizuje a přesouvá do hobby sféry, čímž hudební scéna jako křehký a podfinancovaný ekosystém trpí,“ upozornila porotkyně Aneta Martínková. Podle ní iniciativa téma prosazuje ve veřejném prostoru a například apeluje na politiky, aby umělecký sektor zprofesionalizovali zavedením statusu umělce.

Vedle tří hlavních kategorií uděluje Vinyla také Cenu Jany „Apačky“ Grygarové, jejímž cílem je motivovat a rozvíjet mladé hudební publicisty a publicistky. Tentokrát si ocenění odnesli Julie Pátá a Timon Láska. Porota mimo jiné ocenila jejich přesah do mnoha publicistických žánrů.

Ve výzvě Bastl Electronic Track, která cílí na producenty elektronické hudby, porota z více než čtyřicítky přihlášených skladeb ocenila píseň Drill od zpěvačky a producentky Josefíny Trantinové alias Fæ Bestia.

Vítězové kategorií dostávají LP, které vychází v limitovaném nákladu a obsahuje po jedné skladbě od všech nominovaných, čímž shrnuje podstatné počiny tuzemské scény loňského roku. Vyhlášením vítězů Vinyla nekončí, stejně jako v předchozích letech doplní slavnostní večer celoroční program koncertů, přednášek či vzdělávacích workshopů.

Za loňskou hudební produkcí na české scéně se ohlédnou ještě na konci března ceny Anděl, vyhlašované Českou hudební akademií, a začátkem května pak ceny hudebních kritiků Apollo, které po vzoru britské Mercury Prize vyzdvihují jen nejlepší album a singl.