Galerie výtvarného umění v Chebu představuje na společné výstavě Zdeňka Palcra a Jana Svobodu. První z nich byl sochař, který po druhé světové válce výrazně ovlivnil další vývoj výtvarného umění v Československu, druhý pak fotografem, jenž dokázal vystihnout odkaz Palcrova díla. Přestože oba patří k uznávaným autorům, jejich tvorba se vystavuje zřídka.
Vidět sochy. Výstava v Chebu opět spojila sochaře Palcra a fotografa Svobodu
Zdeněk Palcr (1927–1996) patřil v padesátých letech k umělecké skupině Máj 57, která odmítala oficiální diktát totalitního režimu ve výtvarném umění. „V českém prostředí znamenala téměř revoluci, protože prolomila dobovou bariéru,“ upřesňuje význam spolku ředitel GAVU v Chebu Marcel Fišer.
Přestože Zdeněk Palcr patřil k nejvýraznějším autorům Máje 57, sám o vystavování příliš nestál. Jeho dílo se tak prezentovalo často spíše prostřednictvím fotografií Jana Svobody. Ve svých sochách se Palcr snažil zhmotnit duchovní svět, nicméně jeho dílo zároveň odkazuje k lidské postavě. A Jan Svoboda dovedl vnitřní obsah Palcrových soch s mimořádným citem vyjádřit svými snímky.
Sochař oceňoval Svobodův originální přístup a doporučoval ho dalším umělcům. Svoboda se tak během šedesátých let vypracoval na vyhlášeného fotografa soch. „Spolupracoval třeba se Stanislavem Kolíbalem, Olbramem Zoubkem, Stanislavem Podhrázským. To všechno byli autoři z jejich blízkého, přátelského okruhu,“ doplnil Fišer.
Díky snímkům Jana Svobody může chebská galerie do poloviny června představovat veřejnosti i jinak nepřístupné nebo dávno zaniklé Palcrovo dílo, včetně snímků přímo z ateliéru. Výstava s názvem Vidět sochy zároveň ukazuje, jaký měla umělecká spolupráce se sochaři vliv na Svobodovu volnou tvorbu.