Theodor Pištěk – kostýmní výtvarník, držitel Oscara, automobilový závodník a také malíř. Právě jeho, širší veřejnosti méně známou malířskou tvorbu připomíná výstava, kterou k Pištěkovým pětaosmdesátým narozeninám připravila pražská Galerie Zdeněk Sklenář.
Theodor Pištěk vystavuje důvody, proč není hvězdou Formule 1
„Theodor Pištěk je sice hvězdný malíř od Pána Boha, byl ale také automobilovým závodníkem a nebýt toho věčného zdržování malováním, měli bychom hvězdu Formule 1,“ cituje pozvánka k výstavě typografa Zdeňka Zieglera.
Pištěk se závoděním skončil v polovině sedmdesátých let, rychlá auta ale maloval dál. Jeho nápady se dostaly i do filmu, například pro horor Upír z Feratu (1981) navrhl démonický sportovní model.
Výstava představuje Pištěkovu malířskou tvorbu od šedesátých let po současnost. K nejstarším dílům patří například Srpnové obrázky, jimiž reagoval v roce 1968 na okupaci Československa.
V nejnovějších obrazech vzdává mimo jiné poctu fyzikovi Stephenu Hawkingovi. „Zbožňuju vědu a miluju ji čím dál víc, protože jí čím dál méně rozumím. Tak se s tím snažím nějak vyrovnat,“ vysvětlil Pištěk.
Obrazy Theodora Pištěka jsou ve sbírkách řady galerií včetně té Národní. Mimo výtvarný ateliér přitom dosáhl úspěchu, o kterém sní asi každý v oboru. Jako jediný český kostýmní výtvarník obdržel Oscara, a to za film Amadeus v režii Miloše Formana. Na Oscara byl nominován i za další Formanův historický snímek Valmont, který adaptoval francouzský román Nebezpečné známosti.