Praha – Sloučení Státní opery a Národního divadla má negativní vliv na návštěvnost Státní opery, tvrdí odboráři. Podle informací klesl zájem diváků a počet předplatitelů opery skoro o desetinu. Současné vedení instituce ale nevidí příčinu problému ve sjednocení.
Státní opera ztrácí diváky. Po tisících
Měli jsme pravdu, zní nenápadně ze strany odborářů. Již před rokem se totiž postavili proti nápadu sloučit divadlo s operním domem. Státní opera měla do té doby vyprodáno do posledního křesla. Účinkující nyní namítají, že se sál postupně vyprazdňuje a počet prodaných vstupenek klesá.
Pravdivost jejich slov potvrzují i čísla. Meziročně ubylo opernímu stánku více než šest tisíc diváků.
Před transformací se instituce držela na předních příčkách mezi ekonomicky nejúspěšnějšími příspěvkovými organizacemi, které ministerstvo kultury spravuje. Z jedné poloviny byla dokonce finančně soběstačná – návštěvnost hudebních představení se v průměru pohybovala kolem osmdesáti až devadesáti procenty.
Pověřený ředitel ND Václav Pelouch ale proti zmíněným trvzením vznáší protesty. „Ty důvody mohou být různé, a kdo říká, že je zná, tak nemluví úplně pravdu,“ tvrdí. Státní opeře jde ale v procesu stmelování o vše, přestože úspora vzniklá sloučením obou scén byla vyčíslená na dvaadvacet milionů korun.
„Jednorázové náklady, které byly vynaloženy, které jsou v řádech milionů korun, byly vykompenzovány těmi úsporami,“ říká Ondřej Černý, odvolaný ředitel ND. Podle bývalého vedení Státní opery se ale nic takového neděje. „Plán byl takový, že z těchto úspor se pokryje dorovnání platů zaměstnanců Státní opery a Národního divadla. Platy jsou tam do dnešního dne rozdílné,“ argumentuje Radim Dolanský, bývalý ředitel Státní opery Praha.
Ministerstvo kultury připouští, že otázka slučování je stále otevřena, zrovna tak zůstává otevřena i otázka, kdo a kdy se stane novým ředitelem.