Recenze: Bathory - Jakubiskův film bez Jakubiska

Fenomén "nejdražších filmů všech dob" má v naší československé kotlině dlouholetou historii už od němého velkofilmu Svatý Václav z roku 1929, natočeném u příležitosti svatováclavského milénia jako reprezentativní pomník našeho patrona za rovných milion korun. Doba pokročila a máme tu další rekord, tentokrát v podobě legendami opředeném příběhu o nechvalně proslulé čachtické paní s rozpočtem 300 milionů korun, financovaných ze zdrojů několika evropských zemí (Česko, Slovensko, Velká Británie, Maďarsko) s ambicí zaujmout doma i v zahraničí. Otázkou je, proč vlastně natáčet v podmínkách více či méně menší evropské produkce velkofilm a vytvářet pomyslnou konkurenci Hollywoodu, který bude vždy disponovat desateronásobně vyššími rozpočty.

Malé vs. velké aneb Jakubiskův film bez Jakubiska

Filozofie velkofilmu stojí v mnohém v opozici ke stylu tzv. autorského filmu, kde režisér osobitým způsobem ovlivňuje všechny složky díla. Monumentalita vysokorozpočtového titulu individualitu tvůrce svazuje na úkor výpravy a celkové efektnosti předváděného. Juraj Jakubisko je označován v rámci československé kinematografie jako „Fellini východu“ a tvůrce tzv. magického realismu, ve kterém spojuje rafinovaným způsobem prvky poetické, výtvarné a metaforicky nadčasové. Tento dar režisér prokazuje už ve svém debutu Kristove roky (1967), existenciální výpovědi mladého muže na prahu zralosti, nebo mnohovrstevnatou výpovědí o proměnách lidského věku v seriálu Tisícročná včela (1983) a řadí se k našim předním autorským tvůrcům generace 60. let. Otázkou tedy zůstává, proč se osobitostí překypující tvůrce pustil do takto nákladného velkofilmu, jehož řemeslná náročnost a z rozpočtu vyplývající divácká ambicióznost ve své podstatě likvidují tvůrcův potenciál.

Z hlediska diváka znalého režisérovy tvorby vzniká zvláštní pocit, jakoby zhlédl na plakátě anoncovaný Jakubiskův film, ale bez Jakubiska, tedy vytvořený někým jiným. Tento moment připomíná situace nerealizovaných scénářů, kterých se ujal někdo autorovy blízký ve snaze napodobit jeho obrazový styl (např. film Stevena Spielberga A. I.: Umělá inteligence (2001) podle nerealizovaného scénáře Stanleyho Kubricka). Dojem odosobněné cizoty s určitými rysy kdysi nám dobře známého tvůrce je podle mě způsoben střetnutím Jakubiskovy osobitosti s formou velkofilmu, které se musela přizpůsobit až do té míry, kdy ztrácí samu sebe, přestože je v podtextu přítomna.

Bathory

Film lze nazvat historickým velkofilmem se všemi atributy, které k žánru náleží. Nacházíme zde motivy ryze akční, hlavně ve výpravných bitevních scénách mezi Turky a uherskými křesťany, romantické v kontroverzních vztazích hrdinky k malíři Caravaggiovi či knížeti Nádasdymu, napínavé v intrikách obestírajících hraběnčin majetek a její tragický osud, dekadentně-erotické popisy pohanských magických praktik (včetně nezbytné koupele hrdinky v domnělé krvi zabitých pannen) i komické v dvojici mnicha Petra (Polívka) a chlapce Cyrila (Mádl). Příběh se zdá mít všechny možné ingredience, působí ale neosobně a chladně. Jedinou výraznou složkou, kde lze jasně identifikovat režisérův typický styl, je výtvarná a vizuální stránka filmu. Ta dominuje především bohatou i formální různorodostí kostýmů v obrazových kompozicích, které si mnohdy v ničem nezadají s krásou dobových renesančních obrazů.

Bathory

2008, 138 min. Režie: Juraj Jakubisko

Hrají: Anna Frielová (Alžběta Bathory), Hans Matheson (Merisi Caravaggio), Vincent Regan (František Nádasdy), Franco Nero (král Matyáš II. Habsburský), Karel Roden (Juraj Thurzo), Deana Jakubisková (Darvulie), Bolek Polívka (Mnich Petr), Jiří Mádl (Mnich Cyril), Lucie Vondráčková (Lucie)

Bohatost vizuální podívané ale místy balancuje na pomezí manýrizmu (např. v benátském snu), kdy efekt naprosto dominuje nad obsahem. Touha po vizuální atraktivitě jde ruku v ruce s povrchností v líčení děje, který působí těžkopádně a předvídatelně. Problémem je, že pokud by divák přistoupil k filmu jako ke klasické hollywoodské produkci, byl by zřejmě příjemně překvapen pečlivostí tvůrců ve vykreslení krutého světa Uher přelomu 16. a 17. století s detaily jeho životního stylu. Optikou československých tvůrců projektu Bathory a se znalostí místní historie ale tento popis vyvolává patetické rozpaky, byť je jasné, že snaha byla dobře míněna.         

Z tohoto hlediska je přerod z krásné a ctnostné hraběnky v šílenou vražedkyni a zpět v hrdinnou bojovnici křečovitý a motiv, zda byla vražedkyní či obětí, prvoplánový. Podobně působí i ostatní postavy, připomínající jeden z motivů filmu - obří šachovnici, na které jsou figury přesunovány podle potřeby režiséra, i když tahy filmové partie jsou spíše efektní než účelné. Děj plyne ve velkém plánu okázale a předvídatelně bez překvapení, chybí tu až na výjimky ozvláštňující druhé a třetí plány, které by oživily a zlidštily monumentalitu celku. Jednu z těchto výjimek tvoří epizodní pár postav mnicha Petra a pomocníka Cyrila, vnášejících svou hravostí do těžkopádného příběhu trochu komiky - protože je tento motiv zcela osamocen, a působí tak odcizeně, jako dodatek z jiného typu filmu. Celkový dojem z Bathory lze označit jako velestavbu na nepevných základech, která působí impozantně, ale při bližším pohledu poněkud nejistě.

Herci

V duchu efektnosti výpravných scén lze zhodnotit i herectví protagonistů, složených ze zkušených herců evropského formátu, kterým nezbývá více prostoru, než k vytvoření zdařilých typů (Franco Nero coby král Matyáš, Bolek Polívka jako mnich Petr). Výjimku tvoří hlavní představitelka hraběnky Bathory Anna Frielová, s přehledem představující polohy od šílenství k ctnostné vznešenosti, Karel Roden v obvyklé fyziognomii syčáka Thursa x-té variace. Postava čarodějky a dominantní manipulátorky Darvulie, z níž se nakonec vyklube empatická léčitelka, se zdá být nepříliš šťastně obsazena proti typu ve formě saturované paní středních let producentky a herečky Deany Jakubiskové.

Film s Jakubiskovou výtvarnou kompozicí působí vlivem kamery F. A. Brabce přeslazeně, s přílišným důrazem na efekt a představuje krutost doby v příběhu čachtické paní formou barevných fotografií časopisu National Geographic na křídovém papíře. Vzniká zvláštní dojem pohádkovosti, posilované navíc řadou snových sekvencí či motivů magie a kouzel, a to navzdory místy až brutálnímu obsahu.

Na jedné straně je nutné vyzdvihnout obdivuhodnou píli a nadšenectví tvůrců během realizace tohoto náročného projektu, kterému by ale neškodilo větší autorské sebevědomí dělat si věci po svém navzdory všemu a všem. Možná by tak vznikl odvážnější, lepší a třeba i úspěšnější film.

Celkové hodnocení: 65 %

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
24. 12. 2025

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
23. 12. 2025

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
23. 12. 2025

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
23. 12. 2025

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025

Třetí díl Avatara je v kinech, v plánu jsou další

Kina po světě i v Česku promítají film Avatar: Oheň a popel – další část jedné z nejdražších filmových sérií. Oscarový režisér James Cameron má v plánu další dvě pokračování, osud náročného projektu je ale nejistý.
21. 12. 2025
Načítání...