Národní galerii chybí 35 milionů, připravuje Kupku & Co.

Praha - Rozdíl mezi finančními zdroji a potřebami Národní galerie (NG) v Praze je podle jejího ředitele Vladimíra Rösela 35 milionů korun. Část chce získat od sponzorů, ale galerii by výrazně pomohlo, kdyby jí ministerstvo kultury prominulo povinné odvody z odpisů.

„Od ministerstva dostaneme 227 milionů, ale z toho hned odevzdáme 30,5 milionu, které jdou na odvody z odpisů. Jednáme o prominutí těchto odvodů,“ oznámil dnes Rösel, když hodnotil první rok svého působení ve funkci.

NG pracuje s rozpočtem asi 320 milionů korun. V současné době přišla o jednoho z hlavních sponzorů. UniCredit bank, která NG přispívala milionem korun, se podle něj chce zaměřit na podporu regionálních galerií.

Spíše než na generální sponzoring se chce NG do budoucna zaměřit na sponzorování jednotlivých výstav. Modelovým projektem byla výstava Rembrandt & Co., kterou financovala holandská banka, jak naznačuje i název výstavy. Taková koncepce vyvolala polemiky mezi odbornou veřejností.

Gambrinus Rembrandt nebo světové renomé?

„Hrát si s anglickou hříčkou v souvislosti s výstavou české sbírky holandské malby 17. století mi nepřijde ani vtipné, to je prostě omyl,“ uvedl v ČT Jan H. Vitvar, vedoucí kulturní redakce časopisu Respekt. „Nerad bych, abychom se dostali do fáze, kdy se výstavy budou jmenovat Gambrinus Rembrandt. Takhle se to dělá ve sportu, v umění by se to tak dělat nemělo,“ vyjádřil Vitvar své obavy z „manažerského“ vedení.

Proti ostré kritice programu NG se ohradil profesor Lubomír Slavíček: „Pokud jde o tzv. marketingový název výstavy Rembrandt & Co., chtěl bych všechny kritiky upozornit, že podobné názvy v souvislosti se svými výstavními aktivitami používají i renomované světové galerijní instituce. Výstavy si totiž nedělají odborníci sami pro sebe, ale především pro veřejnost a tu je zapotřebí zaujmout.“

Kupka a prostorové změny

Na podzim připravuje NG výstavu Františka Kupky. Rösel odhadl náklady na tuto výstavu na 20 milionů korun, všechny je chce získat od sponzorů. NG také plánuje změny svých stálých expozic. „Půjde o prostorové, obsahové i dramaturgické změny,“ uvedl ředitel.

Vladimír Rösel
Zdroj: ČT24/ISIFA

Reorganizace NG je plánovaná do roku 2016. Pro návštěvníky výstav bude asi nejviditelnější nové rozmístění stálých expozic. Do Salmovského paláce na Hradčanech by se mělo do jara 2014 přesunout středověké umění. Anežský klášter by měl od podzimu 2014 hostit sbírku umění 19. století. Během letošního roku už NG opustila Jiřský klášter a ukončí také působení v Domě U Černé Matky Boží.

Nejdelší čas na reorganizaci si NG dává na palác Kinských, kam by se měla přesunout stálá expozice francouzského umění 19. a počátku 20. století. Přesun by měl být dokončen v roce 2016. Do budoucna také bude muset vyřešit, kam přesunout sbírku orientálního umění, která je zatím v paláci Kinských. NG nepočítá s novou budovou, variantou pro asiatika je zatím Veletržní palác, kde chce vedení NG měnit instalace.

Provoz holešovického paláce vyjde na 80 milionů ročně, ale protože jsou v něm i depozitáře a pro umělecká díla z nich není jiný prostor, snaží se NG budovu udržet v chodu. Do Veletržního paláce chce také znovunavrátit výstavy finalistů Ceny Jindřicha Chalupeckého.

Dále Pištěk, Křížek, Šejn, Demartini…

Rösel dále nastínil i výstavní plány NG. Do konce letošního roku se kromě Kupkovy výstavy uskuteční ještě prezentace díla Theodora Pištěka. Příští rok plánuje NG například retrospektivy Jana Křížka a Miloše Šejna, výstavu Huga Demartiniho nebo prezentaci tvorby českých a slovenských umělců posledních 20 let s názvem Navzdory rozdělení.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Brněnský Provázek prověřuje Darwinovy ceny

Vyšlápnout zasněženou horu Fudži v teniskách. Udělat si selfie s medvědem. Čistit komín ručním granátem. To jsou příklady způsobů, jak zemřít a získat za to Darwinovu cenu. Oceněními udělovanými za úmrtí, která si lidé přivodili vlastní hloupostí, se inspirovala novinka Darwin & co. v brněnském Divadle Husa na provázku. Nechce být ale jen sledem bizarních historek.
před 19 hhodinami

Pohádky nemusí děti jen hladit, i smutek patří k životu, říká Goldflam

Česká kina promítají celovečerní loutkový film Pohádky po babičce, inspirovaný knihou divadelníka, herce a spisovatele Arnošta Goldflama. Ten se navíc stal předobrazem postavy ovdovělého dědy, jemuž vnoučata pomáhají vypořádat se se smutkem. Postavičku i namluvil. Díky Pohádkám po babičce, natočeným režiséry ze čtyř zemí, si podle Goldflama malí diváci uvědomí, že i smutek k životu patří. „Tvůrci si myslí, že se děti musí jenom hladit, ale to jim vytváří špatný obraz, jak to chodí v životě. Jsou i smutné a tragické věci,“ poradil v Interview ČT24 autorům pohádkových příběhů.
včera v 10:54

V Albertině středověk neskončil, středověk trvá

Název aktuální výstavy Gothic Modern ve vídeňské Albertině lze chápat různě. Můžeme ho vnímat jako gotickou, tedy gotizující modernu, ale i jako gotiku, jež je stále moderní.
9. 11. 2025

Trezor i sklo proti granátu. Bezpečnost památek střeží nejrůznější opatření

Bezpečnostní rám a trezorová místnost s ochranou proti ohni a střelám. Tyto nejdůležitější prvky zamezují poškození nebo ukradení po korunovačních klenotech hned druhé nejcennější nemovité památky v Česku – relikviáře svatého Maura na zámku v Bečově nad Teplou. Možnosti ochrany pamětihodností obvykle určuje výše dostupných finančních prostředků. Vybavení, zázemí a bezpečnostní postupy je neustále nutné obnovovat.
9. 11. 2025

Egyptští experti žádají evropská muzea o navrácení starověkých artefaktů

V Egyptě odstartovala nová kampaň, která vyzývá evropská muzea k navrácení řady starověkých exponátů odcizených během období evropského kolonialismu, píše deník Arab News. Iniciativa přichází krátce po otevření nového Velkého egyptského muzea.
8. 11. 2025

„Humor pomáhá udržet si zdravý rozum“. Mladí Ukrajinci u fronty točí filmy

Válka jim vzala domovy, bezpečí i dětství. Projekt Generace Nika nabízí filmové školení pro mladé Ukrajince žijící u válečné fronty. Pod dohledem profesionálů točí krátké filmy, režírují je, píší scénáře a hrají hlavní role. U zrodu projektu byl tragický příběh básnířky a malířky Veroniky. „Nika pro mě byla symbolem té generace, s kterou pracujeme,“ říká autor projektu, kameraman ČT Vojtěch Hönig.
8. 11. 2025

Rekonstrukce pražské Invalidovny může začít. Chybí už jen pokyn ministerstva

Obnova pražské Invalidovny s dostavbou moderní přístavby má začít v roce 2026. Projekt za více než dvě miliardy korun bude největší investiční akcí v historii Národního památkového ústavu. Ten má podporu nové vlády a nyní čeká už jen na souhlas ministerstva kultury, aby mohl vyhlásit tendr na dodavatele stavby. Veřejnosti by se Invalidovna mohla otevřít v roce 2030.
8. 11. 2025

Safíry z Cejlonu? Loupež v Louvru připomněla koloniální dluhy

U šperků ukradených z Louvru není zajímavé jen, kdo je vzal, ale i kde se vzaly. Objevují se totiž čím dál hlasitější otázky po původu těchto artefaktů. Loupež v pařížském muzeu přitáhla pozornost k jejich koloniální minulosti.
7. 11. 2025
Načítání...