Praha – Regionální divadla se ocitají stále ve větší finanční krizi a východisko je v nedohlednu. Města a ministerstvo kultury ruku v ruce snižují své dotace a přivádějí tak místní divadla do situace, která hrozí likvidací. Ředitelé divadel, přestože neustále snižují náklady (i při trvalém růstu cen energií), většinou nedosáhnou ani na souhrnný příspěvek minulého roku. Aby regionální divadla přežila, hraje se více za méně peněz a platy zaměstnanců včetně uměleckých složek se trvale pohybují pod celorepublikovým průměrem.
Mnohým regionálním divadlům hrozí zánik
Situace regionálních divadel je skutečně vážná. Například Severočeské divadlo opery a baletu Ústí nad Labem se podle jeho ředitele nachází těsně před zrušením. „Nedostaneme-li všechny slíbené peníze, spustíme oponu a vrátíme klíče,“ upozorňuje ředitel Tomáš Šimerda.
„Na první pohled by to mohlo vypadat jen jako strašení. Divadlo od ústecké radnice dostalo totiž stejnou částku jako loni, celých 47 milionů korun. Jenže chybí asi 8 milionů od Ústeckého kraje a od ministerstva kultury. Pokud peníze nepřijdou, nebude podle vedení divadla na výplaty. Ředitel Šimerda tvrdí, že už není kde šetřit. Soubor byl již zredukován na minimum. Ústecký soubor přitom dokazuje, že může soupeřit i s velkými renomovanými českými scénami. Loni získalo divadlo dvě Thálie a letos je opera nominovaná na další toto ocenění,“ informoval z Ústí nad Labem Jan Stuchlík.
„Abychom na sebe vydělali, musíme hodně moc hrát. Soubor činí 12 osob a náklady na rok jsou 6,5 milionů korun. Pokud jsme dostávali od města 900 000 a od kraje 400 000, tak jsme ten zbytek museli vydělat sami. Pokud se dotace ještě sníží, bude to velmi komplikované. My zde hrajeme již 14 let, naučili jsme chodit diváky do divadla a nechceme to nyní zabalit,“ komentovala situaci manažerka Docela velkého divadla Litvínov Jana Galinová.
Liberecká divadla jsou zcela závislá na penězích od radnice. Příspěvky od ministerstva kultury a kraje jsou podle ředitelů divadel minimální. Například Naivní divadlo hospodaří ročně s přibližně 18 miliony korun. Kraj přitom přispívá 500 tisíci, ministerstvo ještě nižší částkou. „Podíly kraje i státu by měly být podstatně vyšší,“ domnívá se ředitel Naivního divadla Stanislav Doubrava, člen výboru Asociace profesionálních divadel. Ta na nevyvážené financování dlouhodobě upozorňuje. S hejtmany na téma vyšších příspěvků jednala už několikrát, zatím vždy bezvýsledně.
Karlovy Vary jsou jediné krajské město, kde není profesionální divadelní soubor. Magistrát ho zrušil v roce 2005. Ušetřil skoro pětadvacet milionů korun. Dnes zajišťuje program v divadle obecně prospěšná společnost, která zve soubory odjinud. Město jí na provoz divadla dává 14 miliónů ročně.
V karlovarském kraji tak zůstal jediný profesionální soubor - Západočeské divadlo v Chebu, i to má ale za sebou „zeštíhlování“. Zatímco v 90. letech mělo divadlo více než 130 zaměstnanců, z toho 36 herců, dnes zaměstnává 57 lidí, z toho 16 herců. S financováním ale podle divadelního ředitele Miloše Růžičky problém nemá: „Dostáváme od města 23 milionů na celkovou činnost. Je to pro nás opravdu taková jistota, protože jiná divadla jsou krácena.“
- Sídlo Docela velkého divadla, Litvínov zdroj: DVD http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/15/1403/140236.jpg
- Naivní divadlo Liberec zdroj: Naivní divadlo Liberec http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/15/1404/140355.jpg
- Západočeské divadlo Cheb zdroj: Západočeské divadlo Cheb http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/15/1404/140352.jpg