Králova řeč je velkolepé intimní drama

Praha – Čeští filmoví diváci mají možnost konečně vidět Oscary ověnčený film Králova řeč. Snímek, který na základě skutečné situace rozehrává drama o zodpovědnosti, předsudcích a potřebě důvěry nejen v přátelství, ale především v sama sebe, si významná ocenění vskutku zaslouží. Scenárista David Seidler spolu s režisérem Tomem Hooperem úspornými prostředky vyprávějí intimní příběh člověka s dalekosáhlým přesahem.

Historické pozadí příběhu:

Anglický král Jiří V. (Michael Gambon) umírá. Na jeho místo nastupuje dle tradice jeho starší syn, který ovšem jako král Eduard VIII. (Guy Pearce) abdikuje, a to kvůli svému vztahu s dvakrát rozvedenou Američankou Wallis Simsonovou (Eve Best). Schyluje se k tomu, že mladší syn Bertie (Colin Firth), který celý život trpí vadou řeči a z toho plynoucími frustracemi, bude muset za svého bratra nastoupit na trůn. Země stojí na prahu 2. světové války a zoufale potřebuje silného vůdce, kterým ovšem koktavý člověk absolutně není. Proto Bertieho žena Alžběta (Helena Bonham Carter), budoucí královna matka, domluví svému muži setkání s terapeutem řeči Lionelem Loguem (Geoffrey Rush).

Dalo by se předpokládat, že na základě těchto historických faktů, vznikne velkolepá filmová freska, ale opak je pravdou. Režisér s herci vytvořili komorní drama. Ovšem díky úsporným prostředkům a dokonalým hereckým výkonům film získává na napětí, které nepozorovaně vtáhne diváka a až do konce filmu nepustí. Ačkoli vše dramatické se odehrává kdesi pod povrchem, přesto jsme svědky heroického výkonu jedince. V tomto směru je nutné vyzdvihnout výborný scénář, ve kterém autor dokázal vybudovat výmluvné situace, kde se postavy dostávají do skrytých, ale o to více dramatických konfrontací. Je zde postaven proti sobě aristokrat a totální plebejec, protokol proti životu, zodpovědnost proti smyslnosti a svobodě – a to vše je zprostředkováno přes herecké výkony.

Konfrontace jako prostředek pro sdělení

Obsadit do titulní role Colina Firtha byl vskutku mistrovský kousek. Tento herec vždy působil trochu tajemně, jako kdyby ještě cosi schovával, ať už hrál v romancích či komediích. Jeho Bertie je člověk totálně uzavřený, spoutaný konvencemi a trpící všemožnými úzkostmi, které se jen stěží dostávají na povrch, ale když se tak stane, je to silné a působivé, přesto (nebo právě proto), že jen zřídkakdy zvýší hlas, vždy se kontroluje a nenechá se strhnout emocemi. V jeho pojetí a charakteristice postavy se před divákem nenápadně odkrývají pečlivě skrývané problémy související s výlučným postavením osob u anglického dvora.

Samozřejmě, že takovéto niterné herectví si žádá protihráče, kterým je rovněž skvostný Geoffrey Rush. Jeho logoped má přes veškerou živočišnost svou důstojnost, není to podivín ani excentrik. Rush divákovi předkládá člověka moudrého, nezatíženého žádnými konvencemi, svobodného a otevřeného, který ví, že pokud by se ohnul a slevil ze svých zásad, stane se průměrným a k ničemu. Jeho učitel řeči je vlastně obrazem výborného psychologa, který, ač bez vzdělání, umí nahlédnout do svazujícího nitra svých klientů.

Právě kontrast mezi těmito postavami vytváří drama, které už ostatní postavy, byť rovněž výborně zvládnuté (což platí především o Alžbětě v podání Heleny Bonham Carter), už jen doplňují.

COLIN FIRTH – Tento britský, původně klasický divadelní herec v roce 2010 získal cenu BAFTA za roli ve filmu Toma Forda Single Man. Kromě toho byl nominovaný na Oscara, Zlatý glóbus a Screen Actors Guild Award a mnoho dalších cen za roli George Falconera. Získal také jednu z hlavních rolí v trháku Mamma Mia!, muzikálu s písněmi skupiny ABBA, kde si hlavní roli zahrála Meryl Streep.

V roce 2004 Firth zářil v hitu Bridget Jones: S rozumem v koncích. Firth si roli Marka Darcyho zopakoval poté, co ji ztvárnil v prvním díle Deník Bridget Jonesové. V roce 2003 jsme ho mohli vidět ve vánočním hitu Láska nebeská, který napsal a natočil Richard Curtis. V době uvedení překonal snímek rekord v „box office“ prvního víkendu jako nejúspěšnější britská komedie všech dob v Británii a Irsku. Firthovou nejznámější televizní rolí je pan Darcy ze slavné adaptace románu Pýcha a předsudek.

GEOFFREY RUSH

Držitel cen AFI, Oscar, BAFTA a Zlatý glóbus, je jedním z nejuznávanějších australských herců. Jeho kariéra zahrnuje více než 70 divadelních představení a více než 20 celovečerních filmů.

Za roli pianisty Davida Helfgotta ve snímku Záře získal Oscara pro nejlepšího herce plus mnoho dalších ocenění. Za roli Henslowea v Zamilovaném Shakespearovi byl na cenu akademie nominován. V dramatu Královna Alžběta ztvárnil Walsinghama, což mu přineslo nominaci na ocenění BAFTA.

Na Oscara a Zlatý glóbus byl dále nominovaný za roli markýze de Sade v dramatu Quiils – perem markýze de Sade. Ztvárnění Petera Sellerse v biografii HBO Život a smrt Petera Sellerse mu vyneslo ceny SAG, Zlatý glóbus a Emmy.

HELENA BONHAM CARTER

Tato britská herečeka uplatnila svůj talent v mnoha různorodých filmech, jako například ve Fincherově provokativním Klubu hráčů, Burtonově Sweeney Todd: Ďábelský holič z Fleet Street, za což obdržela nominaci na Zlatý glóbus nebo černé komedii Davida Atkinse Novocaine.

TOM HOOPER – režisér

Jeho seriál John Adams, s Paulem Giamattim a Laurou Linney, získal čtyři Zlaté glóby a třináct ocenění Emmy, což je největší počet těchto cen, jaké kdy získal program v jednom roce v americké televizní historii. Další televizní film Lord Longford získal čtyři Zlaté glóby. Hooper získal cenu Emmy za režii snímku Královna Alžběta s Helen Mirren a Jeremy Ironsem v hlavních rolích. Televizní film získal tři Zlaté glóby a devět ocenění Emmy.

Králova řeč: Scénář: David Seidler, Režie: Tom Hooper, Kamera: Danny Cohen, Hudba: Alexandre Desplat. Hrají: Colin Firth, Geoffrey Rush, Helena Bonham Carter, Guy Pearce, Jennifer Ehle, Derek Jacobi, Michael Gambon, Timothy Spall, Anthony Andrews.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Možná je něco ve vodě. Patnáct výtvarníků spojují Louny a výstava

Galerie města Loun slaví patnáct let činnosti a na připomenutí připravila výstavu patnácti lounských výtvarníků. Všichni představovali svou tvorbu už i dříve právě v prostorách této galerie.
včera v 13:15

Česko získá další peníze z evropských a norských fondů, půjdou do kultury i vědy

Stát podepsal memorandum, díky kterému má získat dalších pět a půl miliardy korun z Fondů Evropského hospodářství a Norska. Prostředky přinesou více peněz na vzdělávání, kulturu, vědu či životní prostředí. Podporu ovšem získají pouze ty projekty, které usilují o snižování ekonomických a sociálních rozdílů. Peníze do fondů vkládají Island, Lichtenštejnsko a Norsko – tedy země, které nejsou součástí Evropské unie. Státy tím chtějí spolupráci s členskými zeměmi posílit. V minulosti fondy podpořily třeba i výstavbu památníku holocaustu Romů a Sintů v Letech u Písku – a to částkou čtyřicet milionů korun. Česko je pátým největším příjemcem této podpory.
včera v 07:48

Holywood místo Hollywoodu. Papež pozval filmaře

Papež Lev XIV. si přeje „prohloubit dialog se světem filmu“. O víkendu přijal ve Vatikánu hollywoodské hvězdy, řekl jim, že by se mělo udělat víc pro kina, která bojují o přežití, aby bylo zachováno skupinové sledování filmů. Dříve se už soukromě setkal s herci Robertem de Nirem či Al Pacinem. Prozradil také, které filmy jsou jeho oblíbené.
15. 11. 2025Aktualizováno15. 11. 2025

Byl to zásadní okamžik mého života, vzpomíná na 17. listopad herec Potměšil

„Něco, po čem jsme toužili, mluvili o tom v rodině nebo se svými vrstevníky (…), tak se najednou začalo skutečně naplňovat. Tím, že se lidé domluvili a sešli, i když to bylo svým způsobem zakázané nebo limitované,“ popsal v Událostech, komentářích moderovaných Martinem Řezníčkem herec Jan Potměšil, jak vzpomíná na události 17. listopadu 1989. „Mám pocit, že to byl zásadní okamžik mého života,“ dodal. Potměšil poté jezdil po regionech, kde hovořil o tom, co se v Praze dělo. Při jedné z cest 8. prosince 1989 při automobilové nehodě málem přišel o život. Po dvou měsících se pak probudil z kómatu v úplně jiném režimu. „Ať už byl kolem mě kdokoliv, tak jsem se ptal, jak to pokračuje, jak se daří a podobně,“ přiblížil.
15. 11. 2025

Vyšel komiks o Havlovi, stojí za ním Žantovský a ilustrátorka Jislová

Vyšel nový komiks o disidentovi a pozdějším československém a českém prezidentovi Václavu Havlovi. Jmenuje se Havel: hrátky s čertem. Autoři ho slavnostně uvedli v pátek večer v Knihovně Václava Havla. Za dílem stojí Michael Žantovský a ilustrátorka Štěpánka Jislová, kniha popisuje Havlův život v roce 1977. „Velká část lidí jej má v mysli už jen na tom pomyslném piedestalu, jako státníka. Chtěli jsme se podívat za oponu, co to bylo za člověka,“ přiblížila Jislová v 90' ČT24. Pořadem provázela Nikola Reindlová.
15. 11. 2025

Národní divadlo Brno uspělo na světových operních cenách

Národní divadlo Brno proměnilo obě nominace na ocenění The International Opera Awards. V konkurenci přehlídek a operních domů zvítězilo v kategorii nejlepší festival za Janáček Brno 2024 a mezi novými produkcemi bodovala inscenace opery Leoše Janáčka Výlety páně Broučkovy. Delegace z Brna v čele s ředitelem Martinem Glaserem ocenění převzala v pátek v Athénách v sídle Řecké národní opery.
14. 11. 2025

Běda obrazu, který na výstavě Evy Švankmajerové potřebuje vysvětlit

V pražském Centru DOX je k vidění tvorba přední výtvarnice českého surrealistického hnutí Evy Švankmajerové. Výstava Běda obrazu představuje její malby, kresby, ale i návrhy plakátů a filmové dekorace. Výrazně se na ní podílel manžel zesnulé umělkyně, výtvarník a filmař Jan Švankmajer.
14. 11. 2025

Českou cenu za architekturu získal dětský hospic Dům pro Julii

Českou cenu za architekturu letos získal dětský hospic Dům pro Julii. Jeho autory jsou Tomáš Págo, Milan Joja a Karel Kubza z ateliéru Čtyřstěn architekti a krajinářský architekt Marek Holán. Vítěze ve čtvrtek vyhlásili zástupci České komory architektů, která soutěž pořádá. Společně s hlavním vítězem porota ocenila i pět realizací titulem Finalista a další dvě Cenou Aleny Šrámkové a čestným uznáním. Šest projektů získalo cenu partnerů.
13. 11. 2025
Načítání...