Kdo ucpe trhliny ve společnosti? Finalisté Chalupeckého ceny 2018

3 minuty
Chalupeckého ceny představují finalisty pro rok 2018
Zdroj: ČT24

Alžběta Bačíková, Lukáš Hofmann, Tomáš Kajánek, Kateřina Olivová a Adéla Součková. Jména, která by si měl zapamatovat každý, koho zajímá současné umění. Jeden z pětice se stane laureátem Ceny Jindřicha Chalupeckého určené pro české výtvarné umělce do 35 let. Na společné výstavě představí svou tvorbu na podzim, o vítězi se rozhodne v listopadu.

Nominovaní umělci a umělkyně si vybudovali vlastní výjimečný estetický postoj, který zasazují do rozličných trhlin v naší čím dál uniformnější společnosti, a provokují tak její pohlcující sílu.
porota o finalistech

Finálovou pětku vybrala porota z více než osmi desítek přihlášených tvůrců. V nominacích jsou zastoupeni umělci vyjadřující se různými výtvarnými prostředky – malbou, fotografií, videem i performancí. Společné ale podle poroty mají téma: zkoumání současných společenských jevů. Ať už jde o internet, média nebo osamělost jedince.

Alžběta Bačíková (* 1988) se věnuje teoreticky i prakticky reflexi dokumentárních tendencí v současném umění. Zajímají ji otázky objektivity a nezaujatosti. Pracuje zejména s videoinstalací. Působí také jako kurátorka.

Lukáš Hofmann (* 1993) se jako umělec prezentuje pod přezdívkou Saliva. Prostřednictvím performancí a tzv. sociálních soch vyjadřuje časté pocity současnosti: otupělost, zklamání, ale i naději.

Tomáš Kajánek (* 1989) se tematicky pohybuje na hraně společenských jevů, jakými je například vztah většiny k menšinám nebo užitečnost i rizika nových technologií. K vyjádření využívá fotografie, videa i performance, při nichž často vystavuje své vlastní tělo náročným výkonům, či dokonce ohrožení.

Kateřina Olivová (* 1984) je také performerkou. Akcemi, které často balancují na pomezí kýče, se snaží rozhýbat současná společenská tabu: témata ženskosti, feminismu, tělesnosti i mateřství. Působí také jako kurátorka Galerie Umakart v Brně a je zakladatelkou podpůrné skupiny pro matky Mothers Artlovers.

Adéle Součkové (* 1985) je blízké performativní umění či objektové instalace, jejím hlavním vyjadřovacím prostředkem jsou ale kresba a malba. Tematicky ve své tvorbě čerpá z napětí přírody a kultury, z mytologií i z aktuálních diskusí o ekologii nebo feminismu.

Finalisté by se během roku měli individuálně prezentovat při doprovodném programu Ceny Jindřicha Chalupeckého. Jejich společnou výstavu hostí vždy od podzimu střídavě Praha a Brno. Letos je řada na pražské Národní galerii. K tuzemské pětici připojí opět mezinárodního hosta, bude jím rumunská umělkyně Alexandra Pirici. Její společensko-kritická tvorba by měla vhodně doplnit tematické zaměření nominovaných výtvarníků. 

V Brně „lichý“ rok vyrovná výběrová výstava dosavadních vítězů Divácké ceny. V Galerii TIC se tak představí Richard Loskot, Jakub Matuška nebo David Böhm a Jiří Franta. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Nevyléčitelně nemocným pomáhá Sanitka splněných snů. Vznikl o ní dokument

Dokument Do posledního snu vypráví příběhy nevyléčitelně nemocných lidí, kteří si v posledních okamžicích života plní své sny díky Sanitce splněných snů. Autorka dokumentu, redaktorka ČT Lea Surovcová přiblížila v 90′ ČT24 zrod filmu. Jednu ze zakladatelek projektu Petru Homolovou potkala asi před dvěma lety a ta ji následně propojila i s jedním z hlavních hrdinů filmu Ondřejem Míčkem. Petra Homolová byla také hostem 90′ ČT24.
20. 12. 2025

Na česká pódia v roce 2026 zamíří MGK, Nick Cave nebo Marilyn Manson

Hudební hvězdy plánují své koncerty i několik let dopředu. Už je tak jasné, kdo z těch zahraničních má v roce 2026 v kalendáři jako svou zastávku také Česko.
20. 12. 2025

Oscar následuje diváky, od roku 2029 se přesouvá na YouTube

Na internetu a zdarma má být od roku 2029 k vidění ceremoniál cen Oscar. Prestižní filmové ocenění tak po desítkách let opouští televizní obrazovky a přesouvá se výhradně na největší on-line videoplatformu YouTube. Ostatně podobně jako spousta diváků, kteří si už zvykli sledovat filmy prostřednictvím streamovacích služeb spíš než v televizi nebo v kinech.
19. 12. 2025

Stávka v Louvre je u konce, muzeum se zcela otevřelo návštěvníkům

Pařížské muzeum Louvre se v pátek zcela otevřelo návštěvníkům poté, co odboráři ukončili stávku za lepší pracovní podmínky pro zaměstnance a větší výdaje na jejich bezpečnost, píše agentura AFP. Stávka, do které se zapojilo nejméně tři sta zaměstnanců, trvala od pondělí.
19. 12. 2025
Načítání...