Pozvání do Jurkovičovy vily v Brně přijal nově umělec a designér Jakub Berdych Karpelis, který se věnuje především konceptuální tvorbě s tradičními materiály jako kámen, sklo nebo porcelán. Se secesním domem a jejím architektem Dušanem Jurkovičem interaguje nejen svými díly, ale i názvem výstavy – Samosebou.
Jakub Berdych Karpelis si samo sebou donesl do Jurkovičovy vily nábytek i svačinu
„Název výstavy Samosebou vychází z druhého jména Dušana Jurkoviče – Samuel. Říkalo se mu Samo. A přišlo mi, že jeho věci vznikaly tak nějak samo sebou, zlehka,“ říká Karpelis o architektovi, jehož rukopis určil podobu i například výletních ubytoven na beskydských Pustevnách či lázní Luhačovice.
Titulní intervenci Samosebou vytvořil Jakub Berdych Karpelis spolu se svými dětmi. „Dohromady tvoříme takový Berdychův gang,“ podotýká umělec s nadsázkou ke shodě svého jména s hlavou zločinecké skupiny.
Stejně jako Jurkovič si zakládá na materiálu a poctivém řemesle. „Moment důrazu na materiály je v případě Jakuba často v záměně materiálů. Věc zůstává stejná, ale v novém materiálovém provedení nabývá úplně nových významů,“ upozorňuje kurátor Rostislav Koryčánek.
V jídelně Jurkovičovy vily tak návštěvníci narazí například na láhev mléka a salám z mramoru, jinde na mramorové žabky velikosti 44, které připomínají Karpelisovu profesi designéra.
Další exponáty odrážejí jeho zálibu v minerálech, sbírkový předmět vytvořil například z meteoritu. „Protože meteority jsou považovány za strůjce života na zemi, nositele vody a různých jiných materiálů, tak já jsem do něj udělal tlačítko na ON a OFF,“ popsal své dílo Karpelis.
S Dušanem Jurkovičem ho pojí i snaha postihnout více stylů, od vizuálního umění po design. „Objektový alchymista“, jak ho označují autoři výstavy, do Jurkovičovy vily rozmístil přes dvacet děl, včetně mramorového nábytku v zahradě, který mohou návštěvníci bez obav využít. Dočasným nájemníkem domu zůstane Jakub Berdych Karpelis až do jara příštího roku. Moravská galerie, která vilu spravuje, plánuje i sérii komentovaných prohlídek.