Karlovy Vary - První festivalový víkend, kryjící se letos k lítosti mnohých se státními svátky, přilákal na 43. ročník MFF Karlovy Vary dosud rekordní počet návštěvníků. Pokladny vydaly přes 50 tisíc lístků, akreditováno je zatím více než 7 tisíc návštěvníků, téměř 6 tisíc z nich tvoří držitelé Festival Passu z řad široké veřejnosti. To potvrzuje divácké zaměření festivalu, odlišující akci od ostatních přehlídek kategorie "A" ve světě. Festival zatím nabídnul hlavního hosta Roberta De Nira, světovou premiéru filmu Bathory, vernisáž výstavy Armina Mueller-Stahlema či první z Master Classes, besed se špičkovými zahraničními tvůrci přístupných široké veřejnosti. A především desítky projekcí ve 12 promítacích sálech, z nichž mnohé mají pauzu jen několik hodin v noci a v nichž diváci většinu filmů odměňují potleskem.
Filmové Vary nabízejí jedinečné zážitky, vykoupené tradičními tlačenicemi
„Viděl jsem dnes 5 filmů, teď si dám pauzu a večer jdu ještě na jeden,“ říká mladý filmový publicista Pavel a jeho počty nepatří na festivalu k výjimečným. Držitelé Festival Passu mají nárok na tři vstupenky denně, mnoho z nich ale využívá i možnosti počkat si před sálem a těsně před začátkem projekce usednout na neobsazená místa nebo zkusit štěstí u Last Minute pokladny, která zdarma vydává nevyzvednuté lístky původně určené pro novináře a filmové profesionály. O lístky se opět svádí boj, většina projekcí je vyprodaná během několika hodin ráno předcházejícího dne, zkušení návštěvníci si ale cestu k vyhlídnutému filmu najdou - nadějí jsou i obyčejně méně obsazené druhé či třetí projekce snímku mimo hlavní sály.
Mimo hlavní proud
Zatímco pozornost většiny médií se upíná k hlavním hvězdám a očekávaným světovým premiérám mainstreamových filmů, festival nabízí filmové skvosty, nejnovější tvorbu z celého světa a setkání s vynikajícími tvůrci, kterým mohou diváci pokládat otázky.
Jedním z takových zážitků byla projekce belgického snímku Moskva, Belgie debutujícího režiséra Christopha van Rompaeye (1970). Snímek, uváděný v sekci Otevřené oči, sklidil velký úspěch na letošním MFF v Cannes, kde byl uveden v rámci Týdne kritiky. Karlovarské publikum ocenilo komorní snímek o vztahu čtyřicátnice a mladého řidiče kamionu s brilantními dialogy nadšeným potleskem již v průběhu projekce, přestože se děj nízkorozpočtového díla podle slov režiséra „odehrává především v hlavách a srdcích hlavních představitelů a na ploše menší než 10 kilometrů čtverečních“. Hlavní role obsadil van Romaey belgickými profesionálními herci (velmi autentický výkon zde podává zejména Barbara Sarafianová), do dalších rolí vybral neherce, hovořící specifickým dialektem oblasti, v níž se děj odehrává. Scénář se přitom dotvářel v průběhu zkoušek. Karlovarští diváci zhlédnou film ještě 11. července, měl by si však najít cestu i na další tuzemské festivaly.
V doprovodu tvůrců se divákům představil i snímek bulharských tvůrců nazvaný Svět je velký a záchrana kyne odevšad, vzniklý v koprodukci „stejně dlouhé jako jeho název“, jak poznamenal jeho producent Stefan Kitanov. Festivaloví diváci měli jako jedni z prvních možnost zhlédnout filmovou verzi populárního autobiografického románu Iliye Troyanova, přeloženého do mnoha jazyků. Jak řekl při diskusi s diváky režisér Stefan Komandarev, sám autor byl snímkem zachycujícím neotřelou formou pohnuté osudy mladého Alexe dojat. Diváci budou mít možnost vidět snímek ještě dnes večer a 9. července.
Stejně jako před téměř 30 lety přijalo publikum kontroverzní snímek režiséra Nicolase Roega Bad Timing s Artem Garfunkelem v hlavní roli - od snímku se po jeho vzniku v roce 1980 distancovala jeho produkční společnost, film záhy získal Cenu diváků na torontském filmovém festivalu. V sekci Pocta Nicolasi Roegovi se zájemci seznámí s dalšími čtyřmi snímky tohoto britského tvůrce (1928), proslulého znepokojujícími díly balancujícími na pomezí skutečného a imaginárního světa.
Špičkoví tvůrci na dosah
Dnešním vystoupením mexického režiséra Arthura Ripsteina a scenáristky Paz Alicie Garciadiegové začaly tzv. Master Classes, setkání se zahraničními tvůrci, konané v odpoledních hodinách ve stanu u hotelu Thermal a přístupné široké veřejnosti. V následujících dnech se představí dánský dokumentarista Jorgen Leth, tvůrci kolumbijského filmu Dr. Alemán, britský herec Christopher Lee a americký nezávislý režisér Les Blank.