Enderova hra na nestandardní sci-fi: Mám tě rád, kosmický brouku

Ale stejně tě vykostím! Puberta se odkládá, protože musí bojovat. A když nám kluci ze základky s Petrou u děla nevyhrají válku s kosmickými megachrousty, tak končíme. Začíná digitální bojovka, ve které lze jen zvítězit, nebo zemřít.

Enderova hra je něco jako sen vždy vítězícího, geniálního teenagera. Díval jsem se na poslední záběr tohoto „náborového“ juvenilního opusu, v němž se mrazivou vesmírnou prázdnotou řítí kosmická loď s dětským admirálem vesmírné flotily. Na palubě má drahocenný náklad, pro který musí najít nový domov, aby splnil svůj slib. Na další pokračování je (i s přihlédnutím k literární předloze Orsona Scotta Carda) evidentně zaděláno a já si v tu chvíli nebyl jistý, jestli se mám natěšeně přikurtovat do křesla a počkat si na ni, nebo se preventivně tiše vypařit z kinosálu. Předchozích sto patnáct minut totiž bylo stejně zajímavých jako iritujících, a pocit nevšední, ale zároveň prudící jinakosti ve mně přetrvává doteď. Jako základní reflexe na opus, v němž, jak trefně podotýká ústřední hrdina, jsou kluci a holky nelítostně vychováváni a cvičeni k tomu, aby dokázali efektivně zabíjet a uvědomili si, že když budou hrát podle pravidel, dostanou akorát nakládačku a prohrají.

Malý Bobeš, Hýta a Batul ani Mirek Dušín by tady neprošli ani základní přípravkou, což je mi konec konců u paty. A možná jsem až příliš konzervativní a staromilský, když mám pocit, že dospívajícímu klukovi může život nabídnout víc, nežli „full metal jacket“ a jako bonus genocidu problematicky definovaného nepřítele. Děvčeti život zase předkládá přece jen příjemnější věci, nežli je zaměřovač fotonového (či jakého?) superděla, jehož výstřel vyvolá explodující řetězovou reakci, která je schopná zničit celou planetu. Mimochodem, kdyby z něj někdo vystřelil hned ve foršpanu, mohl jít Ender s kamarády hrát kuličky a z bitevní školy vzniknout diskotéka.

Enderova hra
Zdroj: ČT24/Bontonfilm

Filmy o tom, jak tento zmrcasený svět dospěláků potřebuje ozdravný nástup mladých, nadějných, dynamických, neselhávajících a vítězících jsou cool, a navíc se spolu s nimi veze na vlně početná skupina těch, které baví na tohle chodit do multikin skoro stejně, jako se generačně vymezovat. Tak proč tenhle zájem neuspokojit a podle osvědčené receptury „chléb a hry“ jim nedat, co jejich jest (a přitom si na tržbách nepřijít na své)?

A tak jsme byli (více či méně trpícími) svědky toho, jak polobožský, olympský puberťák Percy Jackson kostil staré mýty a blbnul hlavy teenagerům, přesvědčeným, že nějak takhle to tehdy přece bylo, a patnáctiletá Clary se v Mortal Instruments: Městu z kostí pro změnu dostala mezi napůl lidi a napůl anděly a stala se jedním z Lovců stínů, kteří nás chrání před démony, upíry, vlkodlaky a další verbeží, skrytou na temné straně světa, která by nám jinak dala pořádně zakouřit. Jinou platformou pro tuhle dychtivou a za každé postavení na piedestal vděčnou juvenilní věkovou skupinu pak nabízejí třeba drsné Hunger Games, komponované ve stylu reality show o mladých a pro mladé a nabízejících slušnou porci mrtvých teenagerů a vítězící i pohlednou lukostřelkyni Jennifer Lawrenceovou. Kdo z dospívajících by si pak chtěl zarelaxovat ve sci-fi, střižené love story, dostane to v Hostiteli, skrze melodramatický příběh mladičké Melanie, jež bojuje s neviditelnými mimozemšťany, kteří prostřednictvím tzv. Duší kontrolují bezmocné lidi.

Tenhle letmý přehled, naznačující, že se jedná o aktuální trend, může v jedněch vzbudit dychtivé očekávání, co v tomto kontextu přiletí dál a v jiných stejně oprávněné mrazení v zádech, kde, před čím (a zdali vůbec) se tenhle koncept zastaví. To, co je všem těmto generačním spektáklům společné, je neskrývané zacílení na diváka mezi základkou a střední, poměrně slušné rozpočty, heroizace vítězícího teenagera jako nového akčního hrdiny a fatální zjištění, že nás vlastně velkoryse chrání, či dokonce, jako v Enderově hře zachraňuje, protože svět dospělých na to prostě nemá. A proč na to nemá? Protože děti, vážení nic nechápající, mají skvělou intuici, nebojí se rozhodování a mají tak dispozice být nejlepšími veliteli (což se pro jistotu dozvíte již v expozici, abyste věděli, o čem to bude a co vás čeká). Jenom je třeba vybrat ty nejlepší a o ostatní se již postará Bitevní škola plukovníka Graffa.

Kultovní sci-fi opusy Orsona Scotta Carda („Enderova hra“ a „Enderův stín“), které sám autor považoval za téměř nezfilmovatelné, se tak konečně dočkaly své ekranizace a do výše uvedeného portfolia přibyl další příspěvek, který se přece jen poněkud odlišuje od teenagerovského filmového meanstreamu. Jeho předností a paradoxně i slabinou zároveň je skutečnost, že v zásadě dětský film pokládá hodně dospělé otázky typu, jaké vítězství má ještě smysl a jakou cenu je možné za ně zaplatit, aby se triumf neproměnil v prohru? Co všechno je možné obětovat ve jménu vyššího cíle a kam až je možné zajít, aby se tento cíl neproměnil v hrozbou? Tenhle ideový, filozofický a etický kontext citelně zatěžuje formát dětské sci-fi, ale zároveň jí dává nadstandardní přesah, který ovšem není snadné uchopit, zpracovat a interpretovat.

Enderova hra
Zdroj: ČT24/Bontonfilm

Tuhle filmařskou výzvu zvedl jihoafrický režisér a scenárista Gavin Hood (jehož filmografie zatím není nijak opulentní ani oslnivá), který evidentně nechtěl čekat, až mu tohle sousto někdo vyfoukne, risknul to a šel do toho nepochybně s vědomím, že si možná parádně naběhne. Řekl bych, že se tak nakonec nestalo, neboť se mu podařilo do pouhých sto patnácti minut, za cenu brutálního opásání literární předlohy, nacpat většinu z toho, čím je zajímavá, a zároveň vybudit diskusi, která se v zásadě jednoznačně přiklání k suchému konstatování, že literární tvar je lepší než film (ostatně při zmiňované stopáži vlastně ani jiná varianta hodnocení nepřipadá v úvahu). Řekl bych, že docela promyšleně a svým způsobem i logicky soustředil svoji pozornost na titulního hrdinu, ztělesněného snaživým, byť vždy nikoli vůdcovsky přesvědčivým, pobledlým a pohublým Asou Butterfieldem (Hugo, Chlapec v pruhovaném pyžamu). A hlavně na způsob, jak se tenhle nenápadný kluk propracovává jednotlivými patry Bitevní školy, válí ve spektakulárním „Battle roomu“ a vyřizuje si účty s těmi, kteří mu do cesty na post admirála vesmírné flotily hážou vidle (a že se sem tam nějaký ten ambiciózní spratek najde).

Tahle linka je přehledná a režijně zvládnutelná, zejména když pomůže NASA, v jejímž vesmírném středisku se také částečně natáčelo. A také na ní může Ender pohodlně předvádět čeho všeho je schopen a ostatní mu snaživě přicmrndávat, včetně militantního Harrisona Forda (který to s bojovně naladěnými teenagery umí, dokud ho neprokounou) a supermilitantního (a proto možná brutálně potetovaného) Bena Kingsleyho, bývalého hrdiny, který již jednou Zemi před „termiťany“ zachránil a teď čeká, jestli ho někdo v rozhodující bitvě dokáže nahradit. Dlužno říci, že dohromady jim to docela funguje, jen se nesmíte zbytečně nimrat v otaznících typu: Odkud se vzala a do jaké míry je oprávněná finální lítost a prozření Endera a jeho souznění s „termiťany“, kteří při své (sice neúspěšné) invazi někdy před padesáti lety přece parádně zdevastovali Zemi a zlikvidovali několik desítek milionů jejích obyvatel. Nu což, půl století je doba, kterou Bitevní školou vycepovaný teenager nezažil, a proto se (zřejmě) nepočítá.

Enderova hra, podmalovaná sympatickým soundtrackem, pod nímž je podepsán Steve Jablonsky, se v rámci dané stopáže snaží ctít svoji literární předlohu. Je to ale takový podivuhodně rozkročený film, který vás může zvednout ze sedadel, a to buď ke „standing ovation“, nebo k odchodu z kinosálu. Není to sice standardní vzorek současné dětské sci-fi, ale možná je až příliš ambiciózní, nabízí až příliš kontroverzní momenty a v kontrastu ke své videoherní spektakulárnosti se tváří, že je mnohem inteligentnější, nežli ve skutečnosti je. Režisér Gavin Hood, který se zdá být spíše snaživý, nežli kreativní, se možná až příliš rozpřáhl a chtěl toho od tohoto opusu více, než v daných parametrech mohl nabídnout.

Svým způsobem je ale Enderova hra přelomový snímek, jenž poslal americkou námořní pěchotu, která zpravidla likvidovala nájezdy emzáků, do důchodu. Děti tuhle chlapskou práci prostě zvládnou lépe. I když je fakt, že Ender byl v době tehdejší regulované porodnosti, třetí dítě, které se vlastně nemělo narodit (což by jeho odpůrci nepochybně kvitovali). A E.T. – Mimozemšťan může být rád, že se na Modrou planetu dostal dřív, nežli byla zřízena orbitální Bitevní škola, kde Harrison Ford cvičí kluky a holky, aby každého emzáka rozmázli dřív, než se tu začne slizce roztahovat. To, co mi ovšem vyrazilo dech, je produkční informace, která tvrdí, že důstojníci U.S. Marine Corps mají „Enderovu hru“ zařazenou do seznamu doporučené literatury. Nevím, zda budou mariňáci nuceni zhlédnout její filmovou podobu, ale zato vím zcela určitě, že kdybych je náhodou zahlédl, jak z kina pádlují podél pobřeží, vykašlu se na matraci a ze všech sil zdrhám do vnitrozemí.

ENDER´S GAME/ENDEROVA HRA

USA 2013, 115 min., české titulky, od 12 let, 2D. Scénář a režie: Gavin Hood. Kamera: Donald McAlpine. Hudba: Steve Jablonsky.

Hrají: Asa Butterfield (Ender), Harrison Ford (plukovník Graff), Viola Davisová (majorka Andersonová), Ben Kingsley (Rackham), Hailee Steinfeldová (Petra), Abigail Breslinová (Valentine), Moises Arias (Bonzo).

V kinech od 31. října 2013

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
24. 12. 2025

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
23. 12. 2025

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
23. 12. 2025

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
23. 12. 2025

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025

Třetí díl Avatara je v kinech, v plánu jsou další

Kina po světě i v Česku promítají film Avatar: Oheň a popel – další část jedné z nejdražších filmových sérií. Oscarový režisér James Cameron má v plánu další dvě pokračování, osud náročného projektu je ale nejistý.
21. 12. 2025
Načítání...