V pražském centru DOX vystavuje čtrnáct současných výtvarníků. Přestože se věnují v první řadě volné tvorbě, na výstavě s názvem Fenomeander se představují jako ilustrátoři. Instalace ukazuje, jakou podobu může mít dětská literatura.
Dobrá dětská kniha má bavit i dospělé. Své „vedlejšáky“ vystavují Nikl, Franta nebo Chalánková
Podle kurátorky Emmy Hanzlíkové ilustrace sama o sobě, bez kontextu knihy, přestává fungovat jako ucelené dílo. Vystavující výtvarníci se sice také věnují ilustracím, v „běžném“ uměleckém životě se ale soustředí na jinou tvorbu. Právě jejich neotřelý pohled posouvá dětskou knihu do jiného žánru. „Pracují s tím, s čím pracují ve své volné tvorbě a snaží se otevřít jiné sféry, na které by ilustrace od vyučených ilustrátorů třeba nemohla přijít,“ oceňuje kurátorka.
Výpravné umělecké dětské knihy nejsou určeny pouze dětem, ale i dospělým čtenářům. „Musí to bavit všechny. Kdysi mi říkala básnířka Viola Fischerová, že dobrou dětskou knihu poznáš podle toho, že baví jak děti, tak i rodiče – a možná rodiče i trochu více,“ poznamenává Ivana Pecháčková z nakladatelství Meander, které se zaměřuje právě na umělecké knihy pro děti a mládež.
Například Václav Havel s oblibou obdarovával zahraniční hosty knihou The Pizh'duks neboli Pižďuchové, svůj jediný text věnovaný dětem. Zpěvačka Madonna mu napsala děkovný dopis, že právě tuto knihu prý s oblibou čte svým dětem.
Pižďuchy ilustroval malíř Jiří Sopko. Jeho ilustrace jsou k vidění i na výstavě v DOX, stejně jako ty od Venduly Chalánkové, Evy Koťátkové, Petra Nikla, Viktora Pivovarova nebo Davida Böhma a Jiřího Franty. Jejich tvorbu si lze prohlížet do 29. srpna.