Benzinová pumpa ze 70. let na pražských Hradčanech

Konec roku svádí k hodnocení a neubránila se mu ani kulturní redakce webu ČT24. Nehodláme se ovšem pouštět do sestavování ošemetných žebříčků, udílení palců, předávání medailí ani anticen. Rádi bychom především, aby se naši čtenáři dozvěděli, kvůli čemu zajímavému - podle nás a našich přispěvatelů - stojí za to se k roku 2012 vracet. Dneškem počínaje si můžete postupně přečíst, co bylo škoda propásnout ve výtvarném umění, hudbě, divadle, filmu a literatuře, zaostřeno je na český rybníček. Navzdory tomu, že většina „seznamů“ si všímá toho dobrého, začínáme na Štědrý den kritikou. Navíc rovnou na Hradě.

Benzinová pumpa ze sedmdesátých let na pražských Hradčanech aneb hmatatelný dar minulého vedení Národní galerie?

Hraje se o: „Ústřední vstupní objekt v nádvoří mezi Schwarzenberským a Salmovským palácem, s vazbou na oba historické objekty“. Účinkující: V hlavních rolích Josep Lluis Mateo, Milan Knížák, Miroslav Tajč, Vít Vlnas. Vedlejší role a kompars: Karel Kobosil, Vladimír Šlapeta, Jan Sapák, Bohumil Fanta, Pavel Vlček, Ladislav Kuba, Gustav Křivinka, Tomáš Pilař, Ludvík Grym, Pavel Haščyn, Pavel Jerie.

Návštěvníci velké vernisáže (dokonce dvoudenní!!!) měli možnost zhlédnout nejen vědecky i významově fundovanou výstavu děl Františka Kupky z tvůrčí dílny kurátorky Heleny Musilové, ale také neuvěřitelný objekt, jehož celý název můžete číst v záhlaví tohoto článku. Pod touto stavbou je podepsán světoznámý katalánský architekt Mateo, stejně jako řada porotců a rozhodovatelů (taktéž v úvodu).

Pojďme ale na scénu: tvoří ji výjimečně hodnotné Hradčanské náměstí, světově neopakovatelný soubor nádherných paláců, ukončený hradním komplexem, proložený strhujícím pohledem na Prahu. Dva nejvýchodněji položené paláce, Salmovský a vedlejší Schwarzenberský, vytvářely mezi sebou intimní krásné pseudonádvoří.

Připomeňme si: Schwarzenberský palác na Hradčanském náměstí je jedním z nejúplněji dochovaných evropských renesančních paláců s neopominutelnou sgrafitovou fasádou, pokrývající palác až k samotné kouzelné charakteristické lunetové římse, vytvářející neuvěřitelně křehké a povznášející podhledy. Autory byli Agostino de Galli (1545–1567), posléze v 18. století Marco Canevalle (barokní úpravy) a také Thomas Haffenecker či Anton E. Martinelli. Později také Josef Schulz (obnova sgrafit na vnějším plášti).
Salmovský palác (nebo také Malý Schwarzenberský) byl vystavěn na místě starší zástavby po roce 1796 pražským arcibiskupem Vilémem Florentinem knížetem Salmem původně pro úředníky svého úřadu. Po roce 1811 se stal i tento palác majetkem Schwarzenberků. Jeho klasicistní architektonické kvality a nádherné vstupní nádvoří umocňuje jeho situování na ostroh Hradčanského náměstí, přímo naproti palácům Pražského hradu.

Nádherné vedlejší nádvoří, v podstatě veřejnosti nepřístupné, mezi těmito výjimečnými stavbami, vytvářelo klidovou zónu, jejíž kouzlo bylo právě násobeno bočními fasádami obou neopakovatelných paláců.

Při postupném rozšiřování Národní galerie s tím, že oba paláce dostávaly nové výstavní role, a kdy interiéry byly pečlivě ošetřovány špičkovými českými architekty a restaurátory, se samozřejmě logicky předpokládalo nové pojetí i venkovních prostor obou paláců. A to se vší  úctou, náležející hodnotám obou budov i s potvrzením jejich jedinečné vizuální atraktivity. Pro vstupní areál, propojující role obou výstavních kolosů (a navíc ještě protilehlého paláce Šternberského), bylo zvoleno právě ono jakési boční pseudonádvoří mezi oběma paláci.

  • Pohled do přístavby autor: Marie Třešňáková, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/43/4215/421484.jpg
  • Pokladny a informace ve vstupním areálu autor: Marie Třešňáková, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/43/4215/421475.jpg
  • Charlotta Kotík, pravnučka Charlotty Garigue Masarykové ve vstupním areálu autor: Marie Třešňáková, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/43/4215/421495.jpg
  • Zasklený historický vstup autor: Marie Třešňáková, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/43/4215/421476.jpg

Údajně pak vítěz mezinárodní soutěže (proběhla v předstihu roku 2004), známý a kvalitní katalánský architekt, navrhl jakousi skleněnou kostku s pokladnami a dalšími prostorami pro důstojný vstup do obou kvalitních budov a tam umístěných sbírek. Dle informací pro statické vylepšení byla původní konstrukce posílena a došlo k nehoráznému a v současné době z finančních, provozních a technických důvodů neodstranitelnému stavebnímu zásahu.

Tragická katarze: Po zásluze začali pracovníci Národní galerie masově říkat onomu monstru  b e n z i n k a. Zastřešení, které údajně mělo být skleněné, nyní jako neprůhledná deska odřízlo hlavní vizuální efekt místa – fasády obou paláců a zejména nečekané, nedostižné a prakticky ve světě neviděné podhledy na fasády a hlavně lunetové římsy velkého Schwarzenberského paláce. Ty, večer krásně osvětleny, dnes okouzlují maximálně ptáky, kteří mají možnost v klidu studovat architektonickou kvalitu místa. Zneprůhlednění je hlavním záporným momentem.

  • Brutálně zasekané nosníky do historické fasády autor: Marie Třešňáková, zdroj: ČT24
  • Necitlivě zasazené kovové dveře autor: Marie Třešňáková, zdroj: ČT24

To, že vnitřní podhledy kopírují bývalé toporné české paláce kultury let sedmdesátých (nápadná podoba normalizační architektuře se zde přímo vnucuje) nebo raději rovnou benzinové pumpy ze stejného období, je emotivně dominující. Architekt však nelenil a zaplenil nádvoří kopečky, kanály, vodními hladinkami, raději také pokud možno špatně viditelnými. Interiér vystlal kvalitními, barevně však neladícími materiály (opět ty vchodové haly komunismu), pohrál si s nejrůznějšími rozdílnými rovinami vstupních prostor, čekací lounge zatížil procovským těžkým nábytkem… Nejrůznější rohy, náběhy, upevňovací lišty, zábradlí a podobně svým neladícím chaotickým amatérským charakterem vše umocňují. Na jednom místě jsou shromážděny prvky, které, pokud jste v hale sami, lze těžko přijmout.

Otazníky na tímto spektáklem: Kdo dovolil protnout protilehlé stěny obou paláců těžkými kovovými traverzami? Kde byli všichni ti kvalitní porotci a poradci? Viděli vůbec konečný prováděcí plán? Jak se toto mohlo postavit ve třetím tisíciletí v místech tak ostrého památkového dozoru? Hořkost nad zmařenou možností je výrazná. Srovnávat toto místo se slavnou komunikační pyramidou na nádvoří Louvru nejde – měřítkově, obsahově ani jinak, jedná se o objekty nesouměřitelné a funkčně neporovnatelné. 

A tak si říkám – není to nakonec něčí pomsta?

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Zemřel kytarista a klávesista skupiny The Cure Perry Bamonte

Britská alternativní hudební skupina The Cure v pátek oznámila, že zemřel její kytarista a klávesista Perry Bamonte. Hudebník byl členem kapely od roku 1990. Po krátké nemoci zemřel během vánočních svátků ve věku 65 let.
před 14 hhodinami

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
24. 12. 2025

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
23. 12. 2025

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
23. 12. 2025

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
23. 12. 2025

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025
Načítání...