Zahraniční dopravci v Čechách tankovat jen tak nebudou

Praha - Nafta v Česku nezlevní. Ministerstvo financí definitivně zamítlo návrh na zavedení takzvané profesionální nafty. Ta měla přilákat k českým pumpám zahraniční dopravce. Za každý natankovaný litr by jim stát vrátil až korunu. Kvůli zvýšení spotřební daně v lednu 2010 se zahraničním, ale i některým domácím kamionům nevyplatí v Česku tankovat. Stát tím přichází o miliardy.

Plán přilákat kamiony k českým pumpám padl. Kvůli vysoké ceně se jim vyhýbají už téměř 22 měsíců. Raději tankují za hranicemi a přes Česko jen přejedou. „I kdybychom zavedli profesionální naftu, ta vratka ve výši jedné koruny by zřejmě nebyla atraktivní ani pro tuzemské ani pro zahraniční dopravce,“ řekl první náměstek ministra financí Ladislav Minčič. 

Odborníci s tím ale nesouhlasí. „Myslím, že by snížení spotřební daně o korunu přispělo k oživení poptávky,“ podotkl Václav Loula z České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu. 

Martin Felix, mluvčí, ČESMAD Bohemia: 

„Kdyby zůstala daň tak, jak byla v roce 2009, tak by stát měl zhruba o 8 miliard víc a my všichni bychom tankovali levněji.“

Pro dopravce je Česko stále příliš drahé. Třeba u pumpy v Rakousku na litru nafty ušetří téměř korunu a padesát halířů. Pro středně velkou firmu s 200 kamiony to znamená úsporu až 6 milionů korun ročně. „Pozorujeme i některé z těch firem, které před rokem stále ještě  tankovaly v České republice, že začaly tankovat v zahraničí. Čili ten úbytek se v podstatě ještě prohlubuje,“ prohlásil Josef Paumer, ředitel AS24. 

S dalším pokusem teď přišla sociální demokracie, která chce prosadit snížení spotřební daně u nafty o 2 koruny a 50 halířů. Tím by české pumpy mohly znovu konkurovat těm zahraničním. Do státní kasy by to mohlo přinést až 9 miliard korun. „Doufám, že zvítězí zdravý rozum. Zaslechl jsem mnoho hlasů z ODS, že to je správné, zaregistroval jsem i nějaké názory ve Věcech veřejných. Myslím, že ten návrh má velkou šanci,“ řekl  místopředseda ČSSD Milan Urban. Návrh by měli poslanci projednat už na příští schůzi.

2 minuty
Reportáž Jakuba Linky
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
17. 12. 2025Aktualizováno17. 12. 2025

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
17. 12. 2025

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
17. 12. 2025

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025
Načítání...