Detroit - V americkém Detroitu začíná jedna z nejdůležitějších výstav automobilového průmyslu. Výrobci by na autosalonu měli představit přes 50 nových modelů. Automobilka General Motors (GM) už představila první novou verzi svého legendárního sportovního automobilu Chevrolet Corvette za devět let. Nový model nazvaný Stingray a fanoušky přezdívaný C7 se na trh dostane na podzim. Brány autosalonu se dnes otevřou novinářům, v sobotu pak i veřejnosti. Loni se v Americe prodalo nejvíc aut za posledních šest let.
V Detroitu byla předvedena nová verze Chevrolet Corvette
Automobilka GM v roce 2009 dočasně zbankrotovala
Šéf GM Dan Akerson označil novou Corvette za důkaz definitivního zotavení firmy z bankrotu a svědectví, že společnost je ochotna zdravě riskovat. „Je to sdělení o americkém důvtipu, o naší technologii a také o naší ochotě riskovat. Je to první vůz, který jsme od našeho bankrotu navrhli od začátku až do konce,“ řekl Akerson. „Je to velká naděje GM, aby přesvědčili Američany, že mají před sebou světlou budoucnost. Je to také záležitost prestiže,“ dodal motoristický publicista Zdeněk Vacek.
Vývoj nové Corvette zdržovaly zostřené vládní regulace spolu s dočasným bankrotem GM v roce 2009. Americká královna silnic dostala nový atraktivní vzhled a lehčí materiály a vývojáři se vyrovnali i s vládními požadavky na spotřebu. Stingray má karosérii z hliníku místo oceli, využívá uhlíková vlákna a kompozitní materiály. Kvůli vládní regulaci bezpečnosti ale i tak váží o něco více než 1 451 kilogramů, které má současný základní model.
Stingray s motorem V-8 o objemu 6,2 litru a s výkonem 450 koní zrychlí z nuly na 100 kilometrů za hodinu za necelé čtyři sekundy. To je o několik desetin sekundy rychleji než současný model a o více než půl sekundy rychleji než nejnovější vůz Porsche 911, který je v průměru dražší zhruba o 50 procent.
Osobním automobilem roku v Severní Americe se stal vůz Cadillac ATS americké společnosti General Motors.
Prodej automobilů ve Spojených státech v loňském roce stoupl o 13,5 procenta na 14,4 milionu vozů, tedy na nejvyšší úroveň od roku 2007. Výzkumná společnost Polk tento měsíc předpověděla, že v letošním roce se prodej díky zlepšujícím se ekonomickým podmínkám vyšplhá na 15,3 milionu vozů. „Automobilový sektor pravděpodobně zůstane jedním z klíčových motorů hospodářského oživení v USA,“ upozornila firma.
„Doufáme, že tato výstava bude signálem toho, že severoamerický trh pokračuje v příznivém vývoji,“ uvedl šéf závodní rady největší evropské automobilky Volkswagen Bernd Osterloh. USA hrají důležitou roli v plánu Volkswagenu stát se do roku 2018 největším výrobcem automobilů na světě.
Fiat a Chrysler se časem spojí do jednoho podniku
Na autosalonu bylo současně i oznámeno, že se italská automobilka Fiat a její americký partner Chrysler časem spojí v jeden podnik. Uvedl to dnes generální ředitel obou společností Sergio Marchionne. Fiat již vlastní 58,5 procenta Chrysleru.
„Nakonec tu budeme mít sloučenou automobilovou společnost,“ prohlásil Marchionne. Spojení firem by podle něj nezabránilo ani uvedení akcií společnosti Chrysler na burzu, které prosazují menšinoví akcionáři amerického podniku.
Jak vypadal autosalon loni?