Servisní prohlídky vozů s dieselovými motory koncernu Volkswagen, které umožňují obcházet emisní měření, budou v Česku velmi pravděpodobně nepovinné. Uvedl to ministr dopravy Dan Ťok, podle něhož by ale koncern měl přesvědčit k opravě v servisech nejméně 80 procent majitelů dotčených automobilů.
Ťok: Kontroly budou nepovinné, ale VW by měl přesvědčit aspoň 80 procent majitelů
Podle ministra je však na VW, Škodě a dalších koncernových značkách, jaký přístup při zvaní motoristů do servisů zvolí. „Měly by jim nabídnout nějakou formu kompenzace,“ podotkl ministr s tím, že většina kontrol by se měla uskutečnit ve druhé polovině letošního roku. Zmínil i možnost, že by se tak dělo v rámci pravidelných kontrol, kdy auta stejně do servisu musí.
Ťok již dříve uvedl, že Česko nemá k povinnému svolání aut k opravě dostatečný právní rámec. V Česku jezdí zhruba 150 tisíc vozů, kterých se problém týká. Podobně by tomu mělo být i v dalších zemích visegrádské čtyřky. Kontrola by měla být povinná například v Německu.
„Příprava servisního opatření nadále probíhá, zatím k němu ale nemůžeme sdělit žádné podrobnosti,“ řekl mluvčí společnosti Škoda Auto Jozef Baláž. Svolávací akce by se měly podle dřívějších informací Škody nejdříve týkat řady vozů s motorem 2,0 TDI, kterých jezdí nejvíce. V jejich případě bude stačit přehrání softwaru řídicí jednotky. Následovat mají šestnáctistovky, kde se počítá vedle nového softwaru i s drobnou úpravou sání, a naposled by se měly v servisech upravovat vozy 1,2 TDI.
Redaktor týdeníku Ekonom Petr Korbel uvedl, že na rozdíl od USA bude v Evropě stačit malá úprava. Lze ji podle něho udělat při pravidelných prohlídkách. Často jde navíc o firemní auta na leasing, takže by se o to mohla postarat leasingová společnost. Korbel nepředpokládá, že motoristé v Evropě mají šanci na nějakou kompenzaci od automobilky.
Skandál vypukl loni v září, kdy americká Agentura pro životní prostředí obvinila koncern VW, že jeho turbodieselové motory pod typovým označením EA 189 ve verzi Euro 5 jsou schopné obcházet homologační emisní měření. Řídicí jednotka rozpozná, když se vůz podrobuje emisnímu testu, a přejde na ekologický režim, při kterém vůz produkuje výrazně nižší množství škodlivin.