Od 1. ledna 2020 bude zastropována výše jízdného pro výpočet slevy, kterou mají žáci, studenti a důchodci. Sleva zůstane 75 procent, u každé trasy ale bude nastavený limit v korunách. Kdyby tedy například cena za jízdenku mezi Prahou a Ostravou dosáhla až 1200 korun, stát podle nového pravidla proplatí za slevu výrazně méně, a to maximálně 389 korun.
Stát od ledna zastropuje jízdné pro výpočet slevy. Dopravci údajně lístky předražovali
Zástupci vlády v tomto týdnu poukázali na to, že slevy zneužívají někteří dopravci. „Byly identifikovány případy, že nastavené ceny jízdenek několikanásobně převýšily obvyklé hodnoty. Aby smysl těchto slev zůstal zachován, je potřeba zastropovat cenu jízdenek pro jejich výpočet,“ říká ministryně financí Alena Schillerová (za ANO).
„Uvedená praxe dopravců popírá smysl zavedení slev – přispět na jízdné těm, kteří to potřebují. Nikoliv tedy těm, kteří na cenu nehledí a zaplatí bez problému zlevněnou jízdenku z Prahy do Ostravy za 300 korun, i když mohou jet s jiným dopravcem podstatně levněji,“ poznamenal ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO).
Podle úřadu nebylo možné omezit samotnou výši kompenzací za slevy. Proto nové opatření nastavuje limit na cenu plného jízdného, z něhož se sleva odvozuje. Pokud by tedy cena jízdenky přesáhla nastavený „strop“, sleva proplacená státem by byla nižší než 75 procent.
Maximální ceny jízdenek pro odvození slev stanoví ministerstvo dopravy, ministerstvo financí omezení zahrne do aktualizovaného cenového výměru.
Leo Express tvrdí, že používá dynamické jízdné, které je v souladu s vyhláškou
„Cena jízdného na železnici nesmí překročit částku, kterou každý dopravce kalkuluje na základě svých oprávněných nákladů. Zároveň cena jedné jízdenky nesmí být kompenzována cenou jízdenky jiné,“ píše se v tiskové zprávě ke změně výpočtu slev. Specializovaný finanční úřad už prý zahájil cenové kontroly kvůli podezření, že dopravce nabízel jízdné v nepřiměřené výši.
Podle médií extrémní případy souvisejí s Leo Expressem, který ve špičce prodával vlakovou jízdenku z Prahy do Ostravy i za více než 1100 korun. Mluvčí Leo Expressu Emil Sedlařík uvedl, že firma používá takzvané dynamické jízdné, které je podle ministerstva dopravy v souladu s vyhláškou pro výpočet slev a jehož systém automaticky zvyšuje ceny s blížícím se termínem odjezdu a obsazeností spoje. Cena jízdenek nakupovaných na poslední chvíli se tak může podle Sedlaříka „vychýlit“.
Leo Express proto od října nastavil nový systém, v němž je například na trase Praha–Ostrava 75procentní kompenzace vypočítávána maximálně z 599 korun, dodal mluvčí. Firma si tak bude za slevu nárokovat od státu maximálně 449 korun na jednu jízdenku. Souhrnná výše kompenzací pro firmu klesne přibližně o pět procent, což podle Sedlaříka dokládá, že za vychýlené ceny se prodalo jen málo jízdenek.
Levnější jízdné se od 1. září 2018 týká cestujících ve věku od 6 let do 18 let, pro žáky a studenty ve věku od 18 let do 26 let a pro cestující starší 65 let. Za první rok, tedy do 31. srpna, vyplatil stát dopravcům 5,6 miliardy korun. Největší část vyfakturovaly České dráhy, a to 2,5 miliardy korun. Za státním dopravcem následoval RegioJet s 360 miliony korun. Z autobusových dopravců nejvíce vyfakturovala Student Agency se 176 miliony korun, následovaly jednotlivé regionální podniky Arrivy a ČSAD.