Brusel - Většinu evropských automobilek šrotovné před dopady globální hospodářské krize nezachránilo. Podle sdružení výrobců automobilů ACEA se prodej nových aut v březnu ve srovnání se stejným obdobím loňského roku opět propadl, tentokrát o devět procent. Zlepšení hlásí jen některé automobilky, mezi nimi i mladoboleslavská Škoda Auto.
Šrotovné evropským automobilkám příliš nepomohlo
Přestože si automobilky nadále stěžují na pokles zájmu o jejich vozy, březnové statistiky jsou přece jen lepší než ty z minulých měsíců. Meziroční pokles je totiž výrazně nižší než v lednu a únoru, kdy se prodeje propadly o 27, resp. 18 procent.
Březnový pokles je již jedenáctým v řadě a jen v prvním čtvrtletí se prodej vozů meziročně propadl o 17 procent. Přestože v Německu, tedy v největší ekonomice Evropy, prodej v březnu vzrostl o téměř 40 procent, v dalších členských státech EU naopak rekordně padal.
Březnový prodej automobilů v Evropě
- Španělsko pokles o 38,7 procenta
- Velká Británie pokles o 30,5 procenta
- Francie růst o 8 procent
- Itálie růst o 0,2 procenta
Na zlepšení si ještě počkáme
Celkové prodeje by se podle analytiků nemusely zlepšit ani v případě, že by se situace v ekonomice zlepšila ještě letos. Za nízkými prodeji totiž stojí především nedůvěra občanů, kteří se daleko více obávají ztráty svého zaměstnání, a zdržují se tak velkých nákupů, mezi něž lze nákup automobilu jistě počítat. Jen v letošním roce by přitom podle sdružení Business Europe mělo v EU o práci přijít 4,5 milionu lidí.
Škodovka vydělává i navzdory krizi
Statistiky však ukazují, že ne všechny evropské automobilky si mohou na tvrdé dopady krize stěžovat. Nejlépe se vede italskému Fiatu, který v březnu prodal o 14,3 procenta více automobilů než ve stejném období loňského roku. Ani největší evropská automobilka Volkswagen se na rozdíl od celé řady dalších nepropadla do červených čísel nijak výrazně, v březnu jí prodej klesl meziročně jen o 0,3 procenta. V rámci koncernu se nejlépe vede mladoboleslavské Škodě Auto, která prodala v březnu o čtvrtinu vozů více.
Komu v EU padají prodeje nejvíce?
- BMW 20,8 procenta
- General Motors - Opel 20 procent
- Mercedes 14,6 procenta
- Toyota 11,9 procenta
- Renault 10,9 procenta
- Peugeot Citroën 9,1 procenta
- Ford 7,7 procenta