Mladá Boleslav - Po omezení výroby Fabie a Roomsteru chce mladoboleslavská automobilka Škoda Auto snížit také výrobu loňského nejprodávanějšího modelu Octavia. Od března se jich bude v boleslavském závodě vyrábět 441 denně místo současných 574. Změna zřejmě přinese nutnost přesunů personálu, což se může dotknout i kmenových zaměstnanců.
Škoda od března omezí i výrobu Octavií
Pokles produkce Octavií byl naplánován již v prosinci. „Výroba bude podle plánu ponížena z 574 vozů na 441 denně a s touto denní produkcí se v současné době počítá až do konce letošního roku,“ uvedl pracovník pro oblast výroby Miloš Kovář.
Vedení škodovky sáhlo k omezení výroby proto, že se poté, co odeznělo šrotovné, obává propadu prodeje. „Na automobilových trzích dochází k cyklům, kdy je větší zájem zákazníků, menší zájem zákazníků, a s tím je třeba počítat při plánování výroby i prodejů. Očekáváme snížení poptávky, a proto dochází k redukci denní výroby modelu Octavia,“ řekl České televizi mluvčí Škody Auto Jaroslav Černý.
Nižší produkce se promítne na 300 pracovních místech
Opatření má přinést zánik asi 300 pracovních pozic, dotkne se třeba montáže, logistiky, svařovny nebo lakovny. Někde se pouze zruší místa agenturních pracovníků, v některých z těchto provozů se však snížení počtu pracovních pozic dotkne i kmenového personálu. „Může se jednat o zhruba 150 až 180 kmenových zaměstnanců, kteří by se museli přesunout na jiné pracovní pozice mimo svůj provoz,“ podotkl Kovář.
Omezení výroby není na škodu
„V současné době trošičku nevyzpytatelných trhů je určitě lepší, když automobilka nevytěžuje svoji kapacitu úplně na sto procent a spíše vyrábí rozumné množství aut, o kterém je přesvědčena, že ho může na trhu uplatnit a prodat,“ uvedl šéfredaktor Auto7 Jan Blažek.
Škoda však přesné počty pracovníků, kterých se situace dotkne, zatím zpracovává. Podle zavedené praxe nahradí tito lidé na jiných místech agenturní pracovníky, kteří z firmy odejdou.
Podle předsedy škodováckých odborů Jaroslava Povšíka však již mnoho míst po agenturním personálu nezbývá. „Je již nejvyšší čas, aby se situace začala obracet, protože klesá potenciál míst po uvolněných agenturních pracovnících a ani vyšší fluktuace nestačí. Zaměstnanost dosud drží zejména na tom, že byla s odbory uzavřena dohoda, jinak by hrozily takové věci, jako je hromadné propouštění,“ řekl Povšík.
Němci v Česku začnou vyrábět malý rodinný vůz UP!
I nadále bude automobilka vyrábět Octavii na rozdíl od Fabie nebo Roomsteru ve třech směnách. Octavia se vyrábí kromě Boleslavi i ve Vrchlabí, v současné době tam sjíždí z linek 190 aut denně. Firma navíc plánuje zvýšení tohoto počtu zhruba o 30 aut denně od května do prosince. Přesune se tam totiž výroba z Bratislavy, kde pro Octavii již nebude kapacita - Volkswagen zde totiž začne vyrábět nový malý rodinný vůz UP!.
V loňském roce si Octavii koupilo 273 590 lidí, což byl meziročně nárůst o 2,4 procenta. Od února byla navíc na trh zavedena Octavie s motorem o objemu 1,2 litru s výkonem 77 kW. Dosud měl nejmenší agregát v Octaviích objem 1,4 litru.