Praha - Oprava pěti úseků dálnice D1 vyjde stát levněji, než se čekalo. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) slibuje díky soutěži úsporu 1,5 miliardy korun. Zatím ale není jasné, jestli se opravdu začne stavět hned na jaře - u dvou tendrů už se totiž neúspěšné firmy odvolaly. Kvůli možným komplikacím v průběhu oprav spustilo ŘSD novou mobilní aplikaci, která řidiče upozorňuje na uzavírky, nehody i plynulost provozu.
Oprava stařičké D1 spolkne méně miliard, než se čekalo
Původně měla modernizace pěti úseků D1 vyjít na téměř 4,5 miliardy korun. Jenže vítězové nabídli mnohem nižší ceny. Správce silnic díky tomu u každého úseku ušetří zhruba 30 až 40 procent. Nejvíc mezi Velkou Bíteší a Devíti kříži.
David Čermák, generální ředitel ŘSD
„Podstatné je ale, aby byla i odpovídající kvalita, a my na základě i posouzení projektantů víme, že ta cena je reálná, že to za to postavit jde.“
Právě kvůli opravě dálnice a omezením, která přinese, spustilo ŘSD pro řidiče novou mobilní aplikaci. Díky dálničním kamerám je možné si prohlédnout provoz a včas zjistit, kde čekají kolony. Fotky se aktualizují každou minutu. Stačí kliknout na www.dopravniinfo.cz a řidičům se zpřístupní nejen obrázky z kamer, ale také informace o překážkách a o počasí.
Jenže zatím vůbec není jisté, že se na jaře začne opravdu stavět. U dvou úseků už poražené firmy výsledek napadly a u dalších tří je velice pravděpodobné, že se také odvolají. Časově nejnáročnější by bylo odvolání některé z poražených firem k antimonopolnímu úřadu. Ten má na rozhodnutí až půl roku a už uzavřené smlouvy může zpětně zneplatnit. To by v krajním případě znamenalo, že na některých úsecích se ani letos stavět nezačne.
„Tento způsob, nebo už se dá říct taková obvyklá praxe u téměř všech soutěží, kdy se téměř jistě jedna z firem odvolá a potom to odsunuje tu stavbu, je nepříjemný,“ říká Tomáš Neřold, mluvčí ministerstva dopravy.
Správce silnic přitom už nemá moc času. Úseky musí být opravené nejpozději do listopadu. Pak by hrozilo, že sníh způsobí v zúžených pruzích hromadné nehody. „Existuje určité rozhodné datum, kdy by bylo velmi problematické zahájit modernizaci v tomhle roce,“ doplňuje Čermák.