Na český internet dorazily hromadné nákupy, ušetřit se dají desítky procent

Praha - Milovníkům slev a výhodných nákupů se na českém internetu otevírá nový prostor. Je jím hromadné nakupování. Projekt, který v posledních dvou letech ovládl Spojené státy a západní Evropu, je bezpečný a lidé mu mohou důvěřovat. Specializované portály hledají pro zákazníky ty největší slevy, jaké jinde nenajdou. Nejnižší ceny jsou pak možné díky tomu, že si danou věc koupí co nejvíce lidí.

První vlaštovkou mezi podobnými servery jsou na českém a slovenském internetu portály Zapakatel.cz a Zabagatel.sk. Po dosažení určitého počtu zájemců o jimi nabízené zboží garantují slevy řádově v desítkách procent. K dostání jsou na nich především zážitky, sporty, poukázky do vyhlášených restaurací, ale taky oblečení a módní doplňky. O tom, co všechno na serveru naleznou, rozhodují i zákazníci, kteří si mohou vybrat, co by za pakatel chtěli.

S kuponem přijdou zákazníkovi na e-mail detaily o platbě. Peníze se z účtu strhnou pouze v případě, že sleva bude aktivní. Pokud není nalezen dostatečný počet zájemců, zůstanou peníze na účtu. Platit mohou zákazníci i převodem z účtu, PayPalem nebo PaySecem.

Studio ČT24: Trendy v nakupování po internetu (zdroj: ČT24)

Jak funguje Zapakatel:

1. Každý den o půlnoci se na stránkách Zapakatel.cz objeví nová nabídka za jasně nejnižší cenu na trhu.

2. Sleva je aktivovaná v momentě, kdy si ji koupí potřebný počet lidí.

3. Ve chvíli, kdy se sleva aktivuje, na e-mail obratem dorazí kupon a zákazník si může začít užívat.

„Pro obchodníky to má význam v tom, že mají zajištěný určitý odbyt, pravděpodobně větší, než by získali normálně,“ popisuje model fungování portálů pro hromadné nákupy šéfredaktor portálu Lupa.cz Patrik Zandl. Na západ od našich hranic podobné servery často nabízejí značkové zboží, nejedná se tedy o prodej zásob zboží, které obchodníkům leží na skladě a není o něj zájem. „Druhá varianta je, že jsou to služby – třeba restaurace nebo masážní salony, které otevřely a chtěly by se propagovat, tak nabídnou padesátiprocentní slevu a čekají s otevřenými dveřmi na zástupy lidí,“ dodává Zandl.

Přestože servery upozorňující na slevy na českém internetu už léta úspěšně fungují, projekt hromadných nákupů je v Česku novinkou. „V zahraničí těch serverů existuje celá řada. Nejstarší z nich je americký Wood, který existuje už řádově pět let a o populárnosti tohoto modelu svědčí i fakt, že letos je koupil Amazon, největší elektronický obchodník, takže je to velmi populární záležitost,“ tvrdí Zandl. „Slevy jako takové, to je velký trend českého trhu, hlavně pokud jde o nepotravinářské zboží, takže si myslím, že se to chytí,“ míní analytik ze společnosti Incoma GfK Zdeněk Skála.

Na hromadné nákupy si Češi začínají teprve zvykat, pokud ale jde o nakupování na internetu obecně, to už je v Česku nějaký čas vysloveně masovou záležitostí. Internetové obchody zažívají masový rozvoj, trendem posledních let je pak u e-shopů taky zřizování plnohodnotných kamenných prodejen. U zákazníků tradičně vedou on-line obchody nabízející elektroniku, drogerii, knihy nebo hudbu. Elektroniku na internetu nakupuje už polovina českých zákazníků. Naopak třeba v prodeji potravin se internetu zatím moc nevede. Přesto Češi loni u internetových obchodníků utratili rekordních 26 až 27 miliard korun.