Praha - Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) podalo trestní oznámení na majitelku zkrachovalé cestovní kanceláře BG Travel Marcelu Pavelkovou kvůli podezření ze spáchání několika trestných činů. Úřad dal současně podnět České národní bance k provedení kontroly u pojišťovny Generali. Zároveň ministerstvo připravuje právní kroky proti pojišťovně Generali, která odmítla odškodnit klienty zkrachovalé cestovky, kteří již na zakoupené zájezdy neodjeli.
Ministerstvo žádá ČNB o kontrolu Generali kvůli CK BG Travel
Po krachu BG Travel zůstalo v zahraničí na 300 klientů cestovky. Generali zajistila jejich návrat zpět do vlasti, náklady však mnohonásobně převýšily limit pojistného plnění, který si cestovka sjednala. Ten byl ovšem až překvapivě nízký. „Limit pojistného plnění si CK BG Travel sjednala pouze na 120 tisíc Kč,“ podotkl mluvčí Generali Jiří Cívka. Na odškodnění klientů, kteří na dovolenou nakonec ani neodjeli, tak nezbývají peníze. Pojišťovna je odškodnit odmítá.
Ministerstvo pro místní rozvoj již koncem července konstatovalo, že pojišťovna má odškodnit klienty zkrachovalé BG Travel i za neuskutečněné zájezdy. „Pojišťovna není oprávněna odmítnout pojistku nebo snížit pojistné plnění v případě, dozví-li se po pojistné události, že cestovka vědomě poskytla nepravdivé nebo neúplné podklady,“ uvedl tehdy ředitel odboru cestovního ruchu ministerstva pro místní rozvoj Aleš Hozdecký. Pojišťovna si podle ministerstva měla zjistit, kolik zájezdů BG Travel prodala, a podle toho stanovit správnou výši pojistného.
Generali přesto dál trvá na svém. Klienty CK BG Travel za neuskutečněné zájezdy nechce odškodnit. Podobný případ se v Česku objevil poprvé. „Pojišťovna jako soukromý subjekt nemůže suplovat úlohu státu reprezentovaného ministerstvem pro místní rozvoj a jeho úředníky, který by měl podnikatele v cestovním ruchu kontrolovat,“ tvrdí generální ředitel pojišťovny Generali Štefan Tillinger. Povinností pojišťovny podle Generali je nejprve zajistit návrat klientů zkrachovalé cestovky ze zahraničí a až pak odškodnit zákazníky, kteří na zájezd neodjeli, a to vždy do výše sjednaného pojistného limitu.
Ministerstvo nyní doporučuje klientům cestovní kanceláře BG Travel, aby se v případě, že nedostali odškodnění za zakoupené zájezdy, obrátili se svými nároky vůči pojišťovně nebo vůči podnikatelce na soud.
V Česku letos oznámilo úpadek sedm cestovních kanceláří. Poslední z nich oznámila krach právě dnes. Jde o cestovní kancelář Pradok, která byla shodou okolností taktéž pojištěná u Generali. Zde by však měla pojišťovna podle vyjádření svých zástupců i jednatele Pradoku odškodnit klienty v plné výši. Vedle Pradoku letos zkrachovaly také cestovní kanceláře Dolce Vita, Globaltour, BG Travel CK Asteri tour, CK Redgreentours a CK Filip.