Matky samoživitelky balancují na hraně chudoby

Praha - Už tento rok bude hrstka nejbohatších lidí vlastnit víc než zbytek planety. A i když se Česká republika řadí k bohatému západnímu světu a také v rámci něj je na tom velmi dobře, i v Česku žijí lidé pod hranicí chudoby. A tou nejohroženější skupinu, která na této hranici neustále balancuje, jsou matky samoživitelky.

Nejvíce zadlužených žen v produktivním věku žije v Ústeckém, Středočeském a Moravskoslezském kraji. Nejohroženější z nich jsou matky samoživitelky; podle šéfa Poradny při finanční tísni Davida Šmejkala tvoří desetinu všech klientek, které poradna přijme.

  • "Já vlastně nepobírám nic, jenom pečovatelské příspěvky, které beru na děti. Z toho se pak zaplatí bydlení, zaplatí se svozy Tomáškovi do školy a školné. Postižený člověk nemá nic zadarmo. Nic. Ani pomůcky vám nehradí, jenom jejich část zaplatí pojišťovna," říká Andrea Babišová, samoživitelka, která má tři děti, z toho dvě těžce postižené. 

FOKUS VM: Chudí versus bohatí? Majetek je o odpovědnosti, říká český miliardář

Zadlužené ženy ve věku 35–44 let
Zdroj: ČT24

Zatímco úplná rodina vydá za bydlení, ošacení a stravu v průměru 37 procent svých příjmů, samoživitelky téměř polovinu. Aby mohly zajistit sobě a svým dětem základní potřeby, vykrývají ženy nedostatečné příjmy nejčastěji půjčkami ve výši 20 až 30 tisíc korun. „Chtějí jim dopřát stejný komfort, jaký mají děti z tzv. úplných rodin, a proto vydávají více, než mohou,“ vysvětluje Markéta Fixová, mluvčí společnosti KRUK ČR.

Pokud se ženy dostanou do finanční tísně a nezvládají dluhy splácet, měly by kontaktovat hlavně rodinu a dluhovou poradnu. A samozřejmě i věřitele, který může změnit splátkový kalendář na přijatelnější částky.

Česko je vůči chudobě zatím odolné

Být chudý znamená v Evropské unii pobírat méně než 60 % medianu průměrného příjmu domácnosti vyděleného počtem jejích členů. V každé zemi je proto hranice chudoby jiná.

  • V Česku na tuto hranici (116 093 korun za rok) nedosáhlo v roce 2013 8,6 % lidí, což byl nejlepší výsledek v celé EU.
  • Nejhůře na tom byli Řekové, kde se přes hranici chudoby nedokázalo přehoupnout 23,1 %.
  • Evropský průměr byl 16,6 %.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
17. 12. 2025Aktualizováno17. 12. 2025

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
17. 12. 2025

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
17. 12. 2025

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025
Načítání...