Hubený rok 2010 - automobilky potrápil konec šrotovného

Praha – Na loňský rok zřejmě nebudou automobilky v Evropě rády vzpomínat. Vlivem doznívající ekonomické krize a hlavně konce šrotovného se prodejní čísla na většině velkých trhů propadala až o desítky procent. V Německu, které je tradičně největším automobilovým odbytištěm v Evropě, koupili zákazníci skoro o čtvrtinu méně nových vozů. Podobný vývoj zaznamenali i prodejci ve Francii a Itálii. Naopak ve Španělsku a Belgii nových registrací přibylo.

V Německu se podle údajů Svazu mezinárodních výrobců automobilů (VDIK) v loňském roce prodalo na 2,92 milionu vozů. Ve srovnání s rokem 2009 to znamená propad o 23,4 procenta. Předloňská čísla ale silně ovlivnila právě státní podpora, díky níž řada zákazníků pořízení nového auta uspíšila.

Německo čeká letos oživení

Letos tak VDIK čeká na německém trhu oživení. Nasvědčuje tomu i prosincový sedmiprocentní nárůst prodejů. „Myslím, že v roce 2011 můžeme očekávat registraci 3,1 milionu nových automobilů. A pokud si ekonomika povede dobře, mohli bychom toto číslo snadno překonat,“ uvedl prezident VDIK Volker Lange.

Erich Handl, šéfredaktor, Automakers:

„První polovina roku bude (v Německu) zřejmě kopírovat druhou polovinu roku loňského, kdy se projevilo to, že v létě skončilo šrotovné. Stejně tak se stalo ve Francii a ve Španělsku a na všech těchto trzích propadl prodej vozů.“

Ve Francii klesl v loňském prodej aut o 2,2 procenta na 2,25 milionu vozů. V Itálii se snížil o 9,2 procenta na 1,96 milionu vozů. Šéf italského automobilového sdružení UNRAE Gianni Filipponi uvedl, že prodej byl loni nejnižší za 14 let a sdružení očekává letos další pokles prodeje na 1,85 milionu vozů. Ve Španělsku se však prodej zvýšil o 3,1 procenta na 982 tisíc vozů a v Belgii o 14,94 procenta na 547 tisíc vozů. „Na rozdíl od západní Evropy se zde probudily domácnosti, které zareagovaly na velké slevové akce a nízké ceny automobilů,“ doplnil Handl.

V samotném prosinci se nicméně prodej ve Španělsku meziročně propadl téměř o 24 procent. Pokles tak vykazuje již šest měsíců za sebou. Oslabení poptávky ve Španělsku souvisí stejně jako ve Francii s omezováním vládní podpory prodeje automobilů. Horší byl prosincový prodej i v Itálii, kde se prodej nových aut snížil bezmála o 22 procent.

Šrotovné bylo zavedeno ve dvanácti zemích Evropské unie. Podpořilo především prodej malých aut. Nejsilněji se tento efekt projevil v Německu, kde bylo osmdesát procent prémie použito právě na koupi malých vozů.

Načítání...