„Hřiště se srovnává. Musíme brát čínské automobilky velmi vážně,“ řekl Jahn

27 minut
Interview ČT24 – Martin Jahn (13. 9. 2023)
Zdroj: ČT24

Evropská komise vytáhla do boje s čínskými automobily. Podle její předsedkyně Ursuly von der Leyenové Peking možná zvýhodňuje vlastní výrobce masivními dotacemi. Podle prezidenta Sdružení automobilového průmyslu a člena představenstva Škody Auto Martina Jahna by však obchodní válka nikomu neprospěla. Čína se navíc v některých oblastech stává technologickým lídrem. „Evropské automobilky bych ale neodepisoval,“ řekl v pořadu Interview ČT24.

„Globální trhy jsou zaplaveny levnějšími čínskými elektromobily. A jejich cena je obrovskými státními dotacemi udržována na nízké úrovni. To narušuje náš trh. A stejně jako tyto praktiky netolerujeme uvnitř, nebudeme je tolerovat ani zvnějšku. Mohu proto oznámit, že Komise zahajuje antisubvenční šetření týkající se elektrických vozidel z Číny,“ řekla ve středu předsedkyně Evropské komise.

Podle Jahna má Peking už asi patnáct let cílenou strategii na podporu elektromobility, čínské automobilky se snaží etablovat i na evropském a americkém trhu. „Bereme je vážně,“ poznamenal.

Že Komise „bude prozkoumávat“ velký příliv nových produktů z nového teritoria, je podle něj logické. „Vyhrocenou obchodní válku s Čínou“ si podle něj nepřeje nikdo. „To by určitě nebylo v zájmu Evropy. Je potřeba si najít s Čínou vyváženou obchodní politiku. Abychom se dívali zpříma do očí,“ uvedl.

Jahn poukázal na to, že čínské automobilky mají státní podporu nejen ve výrobě, ale například i při získávání přírodních zdrojů pro baterie. „Což evropské automobilky nemají. Dlouhodobě postrádáme cílenou průmyslovou politiku,“ řekl.

Kromě investic do výrobních kapacit podle něj v Evropě chybí i podpora výzkumu a vývoje či zajišťování nerostných zdrojů. Na rozdíl od Číny a USA je „evropský systém pouze nařízením toho, co můžeme a nemůžeme kdy prodávat“. „Naše výchozí pozice byla tímto oslabena,“ poznamenal.

Automobilky starého kontinentu tak podle něj nyní musí zrychlit vývoj nových vozů, které by měly být zajímavé pro mladé zákazníky.

Investice do výroby baterií a elektromobilů plánují také Spojené státy, poznamenal. V reakci na to Komise otevřela možnosti podpory investic v Evropě. „Nicméně mohou si to dovolit spíše bohaté státy. Státy jako Česká republika nebo jiné země ve střední a východní Evropě by s financováním asi měly problémy,“ domnívá se.

Ve spalovacích motorech Čína nedominovala. Obrat přišel s bateriovým pohonem

Mladé čínské automobilky se podle něj dokázaly velmi rychle dostat na podobnou technologickou úroveň těch tradičních evropských. „Což se jim v oblasti tradičních spalovacích motorů nepodařilo,“ uvedl. „Technologická změna umožnila vstup naprosto nových subjektů, ať už je to například firma Tesla, nebo některé čínské firmy.“ „Hrací hřiště se srovnává. Musíme brát čínské automobilky velmi vážně,“ řekl. 

Upozornil, že Čína je jednou z mála zemí, kde zahraniční automobilky mají větší podíl na trhu než ty domácí. „Bylo logické, že pokud se dostanou na dobrou technologickou úroveň, tak se poměr bude pomalu obracet,“ myslí si Jahn. V Číně je podle něj již nyní velice vysoký podíl nově prodávaných elektrických vozů. 

Volkswagen investoval do XPengu

Koncern Volkswagen, pod který spadá Škoda Auto, nedávno koupil pětiprocentní podíl v jedné z čínských automobilek, firmě XPeng. „V současné době razantní technologické změny je potřeba rozšiřovat možnosti kooperací,“ okomentoval krok Jahn. Volkswagen podle něj spolupracoval i s řadou dalších společností ze Spojených států i Evropy v oblasti bateriové technologie nebo autonomního řízení.

„Čína se dostává v mnoha technologiích na špičkovou úroveň. V telekomunikační technice, dronech nebo obnovitelných zdrojích. Spolupracovat s čínskými firmami, které jsou v mnohých oblastech na špici, není nic, za co by se musel člověk stydět,“ poznamenal Jahn. „Dnes není možné předpokládat, že si vyvineme všechno pouze vlastními silami,“ dodal.

V asijské zemi během posledních patnácti let velké množství firem zkrachovalo a prosadit se dokázaly jen ty nejlepší. „Jako například BYD nebo MG,“ uvedl. Mezi novými automobilkami se pouze americké Tesle „podařilo proniknout do objemového sektoru“.

„Je potřeba těžit z technologie, která se v tomto těžkém boji vytříbila,“ uvedl Jahn. „Bude docházet stále častěji k tomu, že evropské nebo americké firmy budou s těmi čínskými kooperovat,“ řekl. „Čína se prostě stává v mnoha oblastech technologickým lídrem,“ dodal.

Přesto si nemyslí, že by čas silných evropských automobilek končil. „Boj se bude teprve odehrávat. Já bych evropský autoprůmysl neodepisoval,“ řekl.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
17. 12. 2025

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
17. 12. 2025

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
16. 12. 2025
Načítání...