Nakupování na e-shopech je v posledních měsících jediný způsob, jak se dostat ke knihám, elektronice nebo oděvům pro dospělé. Zákazníci se při objednávce musí rozmýšlet, jestli si pro zboží dojedou sami, nebo si ho nechají dovézt poštou či kurýrem. Většinou se nyní platí již za obojí. Doprava zboží na výdejní místo zdarma totiž není běžná.
E-shopy zažívají zlaté období, nechávají si ale zaplatit i za osobní odběr. Bude ještě dražší, očekává svaz
Jen loni vzniklo v Česku přes pět a půl tisíce nových internetových obchodů. Doba jim přeje, vláda kvůli koronavirové pandemii opakovaně zavírá většinu obchodů a například knihy nebo oblečení opakovaně nelze jinak sehnat. Znamená to ovšem i to, že roste vytíženost dopravců.
Z roku na rok jim vzrostl počet zakázek o 60 procent a počet zákazníků se více než zdvojnásobil. „Jsme za březen zhruba na úrovni vánoční sezony,“ přiblížil ředitel společnosti GLS Česká republika Pavel Včela.
Zákazníci dnes obvykle platí za dopravu, ať už zboží směřuje k nim domů, nebo na výdejní místo obchodu. „Zákazníci to zprvu nechápali. Následně pochopili, že i provoz výdejny, zaměstnanci ve výdejně, přeprava na výdejnu něco stojí,“ poznamenal výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška.
Podle Svazu obchodu a cestovního ruchu se lidé musí připravit na to, že za dopravu zboží z e-shopů budou platit čím dál více. Někdejší praxe doručování zdarma je zřejmě již minulostí. „Dopravné zdarma v řadě případů úplně zmizelo nebo je jenom za podmínky vysokých nákupů,“ upřesnil prezident svazu Tomáš Prouza. Případně bývá doprava zdarma při velkých slevových akcích.
Někteří zákazníci, kteří si pro zboží z e-shopů chodí do výdejen, se tím ostatně nesnaží ušetřit. „Kurýři jsou slušní, kolikrát pomůžou odnést, když je to větší objekt. Ale přesto je pro nás lepší a zajímavější si pro tu věc dojet. V dnešní době oceňujeme jakýkoliv způsob socializace, i když je to pouze na pobočce,“ objasnila zákaznice e-shopu s kosmetikou Antonie Fendrych svoji motivaci k návštěvě výdejního místa.
Platí se ovšem i za výběr z úložných boxů, které personál nepotřebují. „Provozem Alzaboxu samozřejmě vznikají také náklady, a to jak na samotný provoz toho boxu, tak i na jeho zavážení,“ zdůvodnila poplatek za výběr zboží z něj mluvčí obchodu Alza.cz Daniela Chovancová.
Odběr na výdejním místě zdarma zůstává obvyklý v segmentech, které by jinak měly otevřenou kamennou prodejnu, kam by si lidé přišli zboží vyzkoušet či prohlédnout, jako jsou obchody s oblečením nebo obuví.