Dopravci budou žádat Topolánka o změny v mýtném a zavedení eura

Praha - Dopravci na svém dnešním jednání konkretizovali požadavky, se kterými v úterý půjdou za premiérem Mirkem Topolánkem. Žádat ho budou o přehodnocení zákazu pátečních jízd kamionů, zavedení refundací spotřební daně z nafty a slev na mýtné. Přidají i požadavek na přijetí eura.

Podle dopravců již „pohár přetekl“ a je nejvyšší čas, aby se vláda postavila k neutěšené ekonomické situaci silniční dopravy čelem a přijala razantní opatření. Na úterní schůzce proto chtějí Topolánkovi předložit čtyři body, které podle nich přispějí ke zlepšení podmínek českých dopravců.

Zástupci přepravců budou požadovat zrušení pátečního zákazu jízd kamionů, o jeho případném rozšíření na celý rok nechtějí ani slyšet. „Jednoznačně to znamená zhoršení již tak špatného ekonomického stavu českých dopravců. Nemá to oporu nikde v Evropě, nikde takový zákaz neexistuje. Je to v rozporu s předpisy, kterým podléhá práce osádek v mezinárodní silniční dopravě,“ zdůraznil v rozhovoru pro Českou televizi prezident ČESMAD Bohemia Vladimír Starosta. Zavedení zákazu považuje za populistický krok koaličních stran.

Provozovatelé silniční dopravy chtějí požadovat také snížení spotřební daně. Oproti minimu stanovenému Evropskou unií je podle nich daň v Česku zhruba o dvě koruny vyšší, a vláda tedy má pro snížení dostatečný manévrovací prostor. Snížení spotřební daně by alespoň částečně vykompenzovalo rychlý růst cen pohonných hmot.

Trnem v oku je přepravcům také mýtné. S jeho úplným zrušením by neuspěli, požadují proto alespoň zavedení slev. „Bereme si příklad z Francie a z Itálie, kde dostávají dopravci roční množstevní bonus ze zaplaceného mýtného,“ vysvětlil záměr Starosta.

Posledním bodem, se kterým dopravci za Topolánkem v úterý půjdou, bude žádost o stanovení termínu pro přijetí eura. Zavedení jednotné evropské měny by přepravců usnadnilo spolupráci se zahraniční klientelou a umožnilo jim vyhnout se negativním dopadům posilování české koruny.

Odvětví dopravy čelí podle přepravců celosvětové krizi. Problémy působí zejména zdražování ropy, které se promítá do cen pohonných hmot. Dopravci již proto vyšli v řadě zemí do ulic a blokovali důležité silnice. Největší stávky se strhly v Indii, protestovali již ale také například Španělé, Portugalci, Britové a výjimkou nebili ani Češi.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

ČNB ponechala základní úrokovou sazbu beze změny

Bankovní rada České národní banky (ČNB) ponechala základní úrokovou sazbu beze změny na 3,5 procentech. Informoval o tom ředitel odboru komunikace ČNB Jakub Holas. Finanční trh stabilitu úrokových sazeb očekával.
15:19Aktualizovánopřed 9 mminutami

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
včeraAktualizovánovčera v 15:26

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
včera v 11:53

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
včera v 09:08

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
16. 12. 2025

Platby za obnovitelné zdroje se zcela přesunou na stát

Stát v příštím roce převezme veškeré financování podporovaných zdrojů energie (POZE). Státní rozpočet to nově zatíží dalšími zhruba sedmnácti miliardami korun, celkově tak stát za poplatky dá více než 41 miliard korun. Schválila to vláda ANO, SPD a Motoristů, která tím chce snížit regulované ceny elektřiny. Domácnostem by toto opatření mělo regulovanou část energií oproti letošku snížit o více než patnáct procent, firmám ještě výrazněji. Dosud bylo financování POZE rozděleno mezi stát a odběratele.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Volkswagen po 24 letech uzavřel svou továrnu v Drážďanech

Továrna německé automobilky Volkswagen v Drážďanech ukončila po 24 letech provoz. Stroje se v takzvané Skleněné manufaktuře zastavily, jakmile vyrobily poslední vůz – červený Volkswagen ID.3. Automobil, na který se podepsali všichni zaměstnanci, se stane muzejním exponátem. Samotná drážďanská továrna se za padesát milionů eur (1,2 miliardy korun) změní v centrum inovací. Německá média upozornila, že to je poprvé v 88leté historii, kdy Volkswagen uzavřel některou ze svých továren v Německu.
16. 12. 2025
Načítání...