Čína expanduje do EU, v Bulharsku vyrobí auta za 200 tisíc

Sofia – Čína otevřela svůj první montážní závod na území Evropské unie. Továrnu zřídila čínská automobilka Great Wall, která u města Loveč na severu Bulharska bude vyrábět své modely. Ten nejlevnější vyjde na 200 tisíc korun. Výrobní kapacita závodu se má z původních 2 000 aut ročně do dvou let zvýšit na 50 tisíc vozů. Great Wall a její bulharský partner Litex Motors plánují do podniku investovat v přepočtu téměř 1,5 miliardy korun a výhledově vytvořit 2 000 pracovních míst.

„Továrna počítá s dvousměnným provozem a výrobní kapacitu 50 000 vozů ročně,“ uvedl ředitel nového závodu Alexander Cramb. Lakovna a svařovna se sice teprve staví vedle hlavní haly, podnik už ale teď zaměstnává 120 lidí. Podle Cramba se může závod v případě potřeby dál rozšiřovat.

Nový závod, v blízkosti hlavního města Sofie je součástí úsilí Bulharska přilákat zahraniční investice potřebné k posílení jeho krizí oslabené ekonomiky. „Nová továrna bude pro nás i celý region velmi prospěšná, hlavně pro naše mladé. Doufám, že budeme dobře spolupracovat,“ věří starosta obce Kalin Krastev. Továrna je společným vlastnictvím jednoho z hlavních čínských výrobců užitkových a sportovních vozidel Great Wall a domácí firmy Litex Motors.

2 minuty
Reportáž Zuzany Luňákové a Jana Beránka
Zdroj: ČT24

Čínská auta vyráběná v Bulharsku ponesou označení „vyrobeno v EU“, což bylo pro Great Wall klíčové kvůli clům. "Děláme nejlepší vozy v Číně, a tak myslíme si, že s naší kvalitou a cenou můžeme uspět jak na bulharském, tak i na ostatních evropských trzích, tvrdí prezidentka společnosti Great Wall Wang Fengying. Z výrobní linky v obci Bahovica budou sjíždět osobní auta Voleex c10, jejichž cena se má pohybovat kolem 8 000 eur (necelých 200 tisíc korun) a pick-up Steed 5. Později se plánuje i výroba aut SUV, model Hover 6.

Wang Fengying, generální ředitelka Great Wall Motors

„Naším dlouhodobým cílem je vstoupit na trh Evropské unie, a proto je spuštění výroby v Bulharsku důležitým krokem v naplnění naší strategie.“

Automobily montované z částí dodávaných z Číny budou určené pro bulharský, rumunský a turecký trh. Podle informací z loňského podzimu chce Great Wall v dalších letech expandovat do Skandinávie a Británie, zajímalo by ji i Německo. Čínské automobilky se již před několika lety pokoušely o průnik na západní trhy, narazily však na problémy kvůli nedostatečné kvalitě a neplnění bezpečnostních norem.

„Ta pověst je hodně špatná, dlouhodobě. Model, který chtějí vyrábět v Bulharsku, ještě testy v rámci Evropské unie neprošel,“ upozornil šéfredaktor magazínu Auto moto sport Michael Kudela. Tuzemské ministerstvo dopravy však již nyní připouští, že pokud modely projdou v EU, jejich prodeji u nás již nebude nic bránit.

Čínské automobilky už ale na starý kontinent pronikají i jinou cestou. Skomírající evropské značky si prostě rovnou koupí, jako v případě švédského Volva. Za další švédský klenot Saab nabízejí dvě miliardy dolarů.

Společnost Great Wall vznikla v roce 1976 a postupně se vypracovala v jednu z nejúspěšnějších čínských soukromých automobilek. Její prodej jen v období mezi loňským lednem a říjnem meziročně stoupl o 30 procent na 322 000 vozů.

Do Česka teď modely automobilky dováží jediná firma. Zatím prodala jen pár kusů, tuzemští výrobci i prodejci jsou zatím opatrní. „Pokud by se čínský výrobce dokázal přizpůsobit evropské mentalitě, dokázal vyrábět lacino, těžko říct, jak se zachová český zákazník,“ poznamenal specialista pro užitkové vozy Vladimír Jeřábek.

Načítání...