Praha - Nemine snad ani týden, aniž by inspektoři na pultech obchodů nezjistili prošlé anebo špatně označené potraviny. Trpělivost proto dochází i zákazníkům. Na prohřešky sami upozorňují a nově do obchodů posílají i kontrolu. Jen letos už inspektoři reagovali na rekordních téměř tři tisíce stížností.
Češi si zvykli upozorňovat na špatné potraviny
„Dneska máme rekordně vysoký počet podnětů přímo do spotřebitelů, kterými se zabývají naše dozorové orgány,“ říká náměstek ministra zemědělství Martin Hlaváček. Během letošního roku na základě podnětů zákazníků proběhlo přes 2 800 kontrol. Jen toto číslo už je vyšší než za celý loňský rok.
Inspektoři přitom reagují na každou stížnost. Nejčastěji je lidé upozorňují na špatnou kvalitu zboží nebo přelepování data trvanlivosti. Odhalených závadných potravin tak přibývá. Tento týden na ně narazili dokonce i ostravští celníci, když v nelegální zpracovně zadrželi téměř tunu a půl masa určenou pro asijská bistra.
Kontrol potravin navíc bude přibývat na všech stranách a zvýšit by se měly i pokuty. Už vloni přitom kontroloři rozdali sankce za téměř 30 milionů korun. „Prodejci a zpracovatelé na nás útočí, že vytváříme určité byrokratické potíže, že je moc sledujeme,“ doplňuje ředitel Krajské veterinární správy Ostrava Severin Kaděrka.
Zákazníkům by už brzy měl pomoci nový web potravinářské inspekce. Na něm budou moci vyhledat prohřešky přímo v konkrétních obchodech.