Praha - Slevy a akční výprodeje dostaly obchodníky do pasti. Zákazníci si zvykli na levné značkové zboží, a pokud ho obchody nenabídnou, udělá to konkurence. Nefungují už ani klasické levné výrobky prodávané pod jménem řetězců. Loni totiž ceny značkového zboží díky akčním výprodejům padaly ještě níž. Prodejcům tím klesají nejenom zisky, ale i tržby. Lidé si stále více zvykají nakupovat také podle akčních letáků. Zhruba sedmdesát procent lidí je používá, třetina je dokonce vysloveně vyhledává.
Češi nakupují ve slevách, obchodníkům tak klesají tržby
V České republice se v akcích prodá zhruba 38 procent veškerého zboží. Toto číslo meziročně poměrně výrazně narůstá. „Češi už bez slevy nekoupí téměř nic a obchodníkům nezbývá, než jim ji nabídnout v mnohem větší míře, než by sami chtěli,“ míní Lucie Hrušková z The Nielsen Company.
Původně přitom měly slevové akce konkurovat privátním výrobkům, tedy zboží bez značkových etiket. Jenže celoroční výprodeje dostaly značkové zboží ještě níž, než za kolik lze pořídit to privátní. „Zákazníci se naučili porovnávat ceny a vybrat si tu nejvýhodnější nabídku,“ uvedla mluvčí Tesca Eva Karasová.
Nejčastěji se v akcích prodávají káva, dětské pleny, alkohol nebo prací prášky. Těch se se slevou prodá až šedesát procent. „Češi si více váží kvality, která je reprezentovaná klasickou značkou, ale chtějí ji za nízkou cenu. Pak samozřejmě jdou spíše po slevě než po privátní značce,“ upřesnil analytik Zdeněk Skála.
Obchodníci přiznávají, že jim kvůli tomu klesají tržby i výnosy. Jen za poslední rok jim spadly marže o tři procenta. „Ta cena se upravuje krácením marže. Tyto tržní akce pro obchodníky jsou cestou do pekel a už se k těm pekelným branám blížíme,“ myslí si Zdeněk Juračka, předseda Svazu českých a moravských spotřebních družstev.