Praha – Tržby tuzemských automobilek a výrobců automobilových dílů loni vzrostly zhruba o sedm procent na 838,5 miliardy korun – přes čtyři pětiny této produkce přitom šly na export. Automobilový sektor se tak na tržbách celého průmyslu podílel 23 procenty, což je o procentní bod více než v roce 2011. Počet vyrobených vozů ale mírně klesl o 1,7 procenta na 1,174 milionu kusů – po rekordním roce 2011 to byl druhý nejlepší výsledek od vzniku Česka i Československa a první pokles od roku 2003.
Automobilky 2012: Tržby o sedm procent vyšší, počet vozů mírně klesl
Členové Sdružení automobilového průmyslu loni vykázali rekordní tržby 721 miliard korun, což představuje meziroční růst o více než šest procent.
„Uplynulý rok byl pro automobilový průmysl v České republice relativně úspěšný, i když došlo k avizovanému poklesu výroby vozidel,“ řekl v rozhovoru pro Ekonomiku ČT24 ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek. Zároveň dodal, že odvětví automobilového průmyslu se podílí na českém exportu zhruba pětinou. V přepočtu na HDP pak představuje automobilová výroba 8 až 8,5 procenta.
„Překvapil nás nárůst exportu, a to do mimoevropských zemí – tam vzrostl export o více než 30 procent. Jsou to země jako Rusko, Čína, Turecko a podobně. Takže je vidět, že autoprůmysl je schopen diverzifikovat a vyvážet i na jiné trhy, než jsou ty tradiční evropské,“ uvedl prezident sdružení Martin Jahn.
Martin Jahn, prezident Sdružení automobilového průmyslu:
„Automobilový průmysl zůstal v roce 2012 motorem českého hospodářství. Avšak v druhé polovině roku, kdy se začaly objevovat signály ekonomické stagnace, bylo nutno přizpůsobit výkon reálné situaci. V celoročních výsledcích se to projevilo nepatrným poklesem produkce vozidel.“
Firmy v oboru zaměstnaly 155 000 lidí. Průměrná měsíční mzda ve členských firmách sdružení se zvýšila o 3,9 procenta na 30 385 korun. O pětinu tak přesáhla celostátní průměr. Ve výzkumu a vývoji pracovalo 5 219 lidí, což je o zhruba 1 800 více než před deseti lety.
Letos se čeká stagnace
Navzdory špatné situaci na evropském automobilovém trhu podle Šípka tuzemští producenti nepočítají v letošním roce s propouštěním. Dohodli se na tom údajně i s odbory, které preferují zachování zaměstnanosti před zvyšováním platů.
Jaká jsou data za první čtyři měsíce roku 2013?
Výroba osobních aut v Česku od ledna do dubna 2013 meziročně klesla o 16,5 procenta na 380 673 vozidel. Produkce nákladních vozidel se propadla o 58 procent na 227 vozů.
V mladoboleslavské Škodovce klesla výroba o 18 procent (snížení bylo způsobené především postupným náběhem výroby nové octavie). Kolínská TPCA kvůli poklesu poptávky v Evropě snížila produkci o 24 procent, Hyundai vyrobil o sedm procent meziročně méně.
U nákladních vozů stojí za poklesem zejména snížení výroby v letňanské Avii z loňských 359 vozů na čtyři auta. Tatra naopak zvýšila výrobu o 22,5 procenta na 223 vozidel.
Podle Jahna letos automobilky očekávají, že by výroba a tržby měly zůstat na úrovni loňského roku. „Očekávám odchylku plus minus dvě procenta, ale bude záležet na tom, jak se budou vyvíjet trhy v druhém pololetí,“ konstatoval Jahn.
Kolik osobních aut vyrobily automobilky v ČR v roce 2012?
- Škoda Auto 656 300
- Hyundai 303 000
- TPCA 215 000
Produkce ostatních typů vozidel:
- Výroba užitkových vozů klesla o 7 procent na 2 493
- Výroba nákladních vozidel se zvýšila o 15 procent na 1 499
- Výroba autobusů klesla o 9 procent na 3 229
- Výroba motocyklů stoupla o 101 procent na 2 319