Evropský výrobce letadel Airbus musí překontrolovat starší obří letouny A380 kvůli možným prasklinám na křídlech. Podle nařízení Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA) se kontrola týká vnější části křídel u 25 nejstarších letadel, která byla uvedena do provozu od roku 2007.
Společnost potvrdila, že na zadních křídlech starších letadel A380 byly nalezeny malé praskliny. „Objevili jsme problém a navrhli plán kontroly a opravy,“ uvedl Airbus v prohlášení. Dodal, že závada neovlivňuje letovou způsobilost letadel A380.
Závada se týká strojů vyrobených mezi roky 2004 a 2006. Vlastní je aerolinky Singapore Airlines, Air France, Lufthansa, Emirates a Qantas.
V roce 2012 byl Airbus nucen zkontrolovat letadla A380 a navrhnout nákladný program opravy po zjištění prasklin v části křídel, napsala agentura Reuters.
Letos v únoru Airbus oznámil, že ukončí výrobu dvoupatrových letadel A380. Důvodem je nezájem zákazníků. Největší letadlo pro přepravu cestujících na světě se má přestat vyrábět v roce 2021. Airbus dodal zákazníkům přes 200 těchto strojů.
Problém má letos i konkurenční firma Boeing. Ta musela počátkem roku po dvou závažných nehodách pozastavit lety svého nejprodávanějšího modelu 737 MAX a zatím není jasné, kdy se tato letadla vrátí do provozu.
Odbyt letadel americké společnosti Boeing klesl v prvním pololetí o 37 procent na 239 strojů. Firma to uvedla ve svém úterním sdělení. Kvůli krizi kolem letadel 737 MAX by společnost mohla po osmi letech přijít o titul největšího výrobce letadel na světě, poznamenala agentura Reuters.
Evropský konkurent Airbus dodal zákazníkům podle zdrojů Reuters ve stejném období 389 letadel, což bylo o 28 procent více než před rokem.




