Výborný: Stavba přehrady v Nových Heřminovech by měla začít nejpozději v říjnu 2027

2 minuty
Události: Stavba přehrady v Nových Heřminovech
Zdroj: ČT24

Stavba přehrady v Nových Heřminovech na Bruntálsku by měla začít nejpozději v říjnu 2027. Stavební práce by měly vyjít zhruba na devět miliard korun, suma nezahrnuje peníze na výkup pozemků, sdělil ministr zemědělství Marek Výborný (KDU-ČSL). Vydání stavebního povolení ministr očekává v polovině roku 2026, poté by měl následovat mezinárodní tendr na firmu, která přehradu postaví. O vodním díle budou znovu v referendu hlasovat obyvatelé obce, její současné vedení ale odpor klást nechce.

Samotná stavba přehrady by měla podle ministra stát 4,7 miliardy korun, úpravy pod nádrží si vyžádají 1,7 miliardy korun. Zhruba 2,6 miliardy korun by měl podle předpokladů stát zaplatit za přeložku silnice první třídy, jejíž nynější trasu plánovaná přehrada částečně zaplaví. Stavbu přeložky bude mít na starost Ředitelství silnic a dálnic, měla by začít na počátku roku 2027. Podle Výborného je termín v souladu se stavbou vodního díla.

Celkové náklady na vodní dílo dosáhnou zhruba devíti miliard korun, z toho téměř 1,4 miliardy se již proinvestovalo na měřicí stanice či poldry, upřesnil Výborný.

Místostarosta Nových Heřminov Tomáš Foros (Občané pro rozvoj obce) uvedl, že současné vedení obce proti přehradě nevystupuje. „Budeme spolupracovat,“ oznámil. Zároveň dodal, že v únoru či březnu se bude konat referendum, ve kterém se obyvatelé znovu k přehradě vyjádří. Poslední se konalo v roce 2008 a výsledek vedení obce zavazuje, aby proti projektu bojovalo.

Majetkové vypořádání

Před zahájením stavby je podle ministra v nejbližších týdnech potřeba převést pozemky pěti státních organizací, což ministr označil za formalitu, protože se jedná o bezúplatný převod. „Co formalitou už není, je dokončení majetkového vypořádání s osmnácti fyzickými osobami a obcí Nové Heřminovy," řekl Výborný.

Ministerstvo plánuje majitele pozemků oslovit s kupní smlouvou na přelomu letošního ledna a února, a to na základě aktualizované oceňovací vyhlášky a znaleckého posudku. „Pokud bychom se nedokázali dohodnout, přistoupíme k vyvlastnění za náhradu,“ dodal Výborný. Občané podle něj dostanou na rozhodnutí měsíc, vyvlastnění by trvalo zhruba rok.

Současně s vypořádáním pozemků bude ministerstvo ve spolupráci se státním podnikem Povodí Odry připravovat stavební řízení. Povodí Odry během prvního pololetí roku 2025 aktualizuje dokumentaci připravenou pro stavební řízení, Výborný počítá s tím, že stavební řízení bude trvat zhruba rok.

O stavbě přehrady budou také znovu hlasovat obyvatelé obce, plebiscit se bude konat v únoru či březnu, sdělil místostarosta Tomáš Foros (Občané pro rozvoj města). Referendum se ve stejné věci konalo už v roce 2008, výsledek vedení úřadu zavazoval k boji proti plánovanému projektu. Současné vedení Nových Heřminov ale odpor stavbě klást nechce, a naopak chce státu vyjít vstříc, a to i například v souvislosti s výkupem obecních pozemků.

Koordinátorem bude poradce ministra dopravy

Po získání stavebního povolení, což by podle ministra mělo být v polovině roku 2026, se uskuteční výběrové řízení v podobě otevřeného mezinárodního tendru. „Pracovně počítáme s říjnem roku 2027, kdy by mohlo být předáno staveniště a zahájena stavba,“ informoval Výborný.

Ministr pro přípravu výstavby přehrady jmenoval koordinátora Davida Čermáka, který je poradcem Výborného i ministra dopravy Martina Kupky (ODS). Podle Výborného bude spolupracovat s dotčenými organizacemi státu a zaštítí koordinační a komunikační funkci při stavbě vodního díla. Ministerstvo zároveň v průběhu ledna podepíše memorandum s městem Krnov a Povodím Odry, které bude řešit protipovodňová opatření ve městě Krnově.

Výborný dříve řekl, že kdyby už přehrada fungovala, ochránila by Krnov a Opavu před loňskou povodní a škody by tam byly výrazně menší.

Stavba bude trvat desetiletí, domnívá se Hnutí Duha

Podle Hnutí Duha Jeseníky je dokončení stavby přehrady do roku 2032 nereálné, její koordinátor Ivo Dokoupil se domnívá, že bude trvat mnoho let nebo desetiletí. Zdržení může podle ekologů způsobit zejména stavba přeložky silnice a proces vyvlastňování. Se zpožděním počítá i vodohospodář z České zemědělské univerzity (ČZU) Ondřej Simon. 

„Pokud bude dost peněz, tak dokončení přehrady vidím reálné za jednu až dvě dekády, ale bude to nejspíš obdobné jako u jaderných elektráren, bude to později a za více peněz, než si nyní všichni myslíme,“ sdělil vodohospodář Simon.

„Nemají (ministerstvo zemědělství) povolení ke stavbě silnice, bez silnice nelze stavět přehradu. Jaký bude harmonogram stavby, pokud někdo z účastníků soudně napadne platné uzemní povolení?“ podotkl Dokoupil.

Naopak Tomáš Hrdinka z Výzkumného ústavu vodohospodářského T. G. Masaryka žádné administrativní ani právní zpoždění neočekává. „Napadají mě nějaké geologické problémy, ale ty by v rámci přípravných prací neměly nastat. Práce také může časově zkomplikovat povodeň v průběhu výstavby,“ uvedl.

Duha považuje za vhodnější řešení suchou nádrž a nadále bude usilovat o komplexní protipovodňovou ochranu, chce se zasadit o to, aby protipovodňové kompetence přešly ze státního podniku na obce. Podle Dokoupila by jiná opatření byla účinnější a méně zatížila životní prostředí. Do procesu povolování přehrady hnutí už zasahovat nebude, plánuje ale podávat připomínky ve stavebním řízení, pokud to uzná za nutné.

Přehrada má mít betonovou hráz o délce 330 metrů, s výškou 26,5 metru. Celkový objem nádrže má být 14,54 milionu metrů krychlových vody. Ochránit by před povodněmi měla šestnáct tisíc obyvatel. Dílo by podle současného projektu mělo být za hlavní částí obce po proudu řeky Opavy.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Některé dopravní stavby se odkládají. Podle ministra chybí peníze

Některé dopravní stavby zpozdí nejisté financování. Nový ministr dopravy za SPD Ivan Bednárik rozhodl, že Správa železnic ani Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nepodepíší do konce roku žádnou smlouvu. Důvodem je podle něj chybějících 38 miliard korun ve Státním fondu dopravní infrastruktury. Odkládá se tak zahájení padesáti staveb.
před 7 hhodinami

Silná inverze drží Česko pod mraky

Tuzemsko od začátku týdne ovlivňuje výrazná inverze. Zatímco v nížinách přetrvává zataženo, mlhy a mrazivé počasí, na horách panuje jasno a teploty místy přesahují deset stupňů. Inverze, která vydrží zhruba do Vánoc, ovlivňuje i podmínky ve skiareálech, kde kvůli teplu rychle ubývá i technického sněhu. Lyžovat se tak dá jen v několika střediscích.
před 8 hhodinami

Česká zbrojovka získala zakázku od německé armády

Česká zbrojovka, výrobce ručních palných zbraní, získala zakázku u německé armády, bundeswehr si vybral její pistoli jako svou novou služební zbraň. Uherskobrodská firma informovala, že zakázku získala v mezinárodním tendru a uspěla před několika globálními konkurenty. Cenu ani rozsah zakázky neuvedla.
před 8 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Ztráta důstojnosti, hodnotí summit opozice. Černý den pro EU, píší v Německu

Premiér Andrej Babiš (ANO) se dle jeho předchůdce Petra Fialy (ODS) na unijní úrovni staví po bok Slovenska a Maďarska a Česko v tomto novém kurzu zahraniční politiky ztratí důstojnost, respekt, a nakonec i peníze. Fiala tak reagoval na to, že se zmíněná trojice států nepřipojí ke garancím spojeným s unijní půjčkou pro Ukrajinu. Český postoj kritizují i další opoziční politici, výsledek summitu obšírně komentuje i řada médií. Ta německá píší o tvrdé ráně pro autoritu německého kancléře Friedricha Merze a černém dni pro EU.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
před 12 hhodinami

Soud zrušil Praze pokutu za loterijní vyhlášku, vše se bude znovu posuzovat

Krajský soud v Brně zrušil pokutu 2,679 milionu korun, kterou v roce 2022 vyměřil Praze Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a o rok později ji potvrdil předseda úřadu Petr Mlsna. V pátek o tom informovala mluvčí soudu Klára Belkovová. Soud zrušil rozhodnutí první i druhé instance a věc vrátil úřadu k novému posouzení.
před 13 hhodinami
Načítání...