Za kilogram železného šrotu v tuto chvíli dostane prodejce méně peněz než za papír. Pro kov momentálně není využití. Hutím, které ho ze sběrných dvorů odkupují a vyrábějí z něj ocel, totiž ubývají zakázky. Na vině je pokles výroby v automobilovém průmyslu i stavebnictví.
Za kilogram železného šrotu je méně peněz než za papír. Pro kov není využití
Výkupní cena kovu za kilogram výrazně poklesla, například za těžký kov dostanou lidé necelé tři koruny. Nejčastěji ale vozí na prodej do výkupen šrot.
Na přelomu dubna a května výkupny surovin platily za kilogram železného šrotu až deset korun. Teď cena klesla někde i o osmdesát procent.
„Na začátku byl trend takový, že cena stoupala, někde v dubnu byla, dá se říct, na špičce. A teď skokově spadla dolů,“ popisuje zástupce provozního ředitele ústecké firmy Metallplast Radek Fibich.
Šrot se vyváží do zahraničí
Dražší než železo je tak v současné době i papír. Jak se budou ceny vyvíjet dál, není jisté.
„To všechno závisí na tom, jestli finální zpracovatel bude od nás tu surovinu chtít. My nemůžeme platit za něco, co potom neprodáme,“ konstatuje předseda Svazu výkupců a zpracovatelů druhotných surovin Petr Miller.
Výkupny druhotného odpadu kov prodávají do oceláren v Česku i zahraničí. Těm ale ubývají zakázky.
„Pokles poptávky po oceli je vidět ve všech hlavních odběratelských odvětvích včetně stavebnictví a strojírenství. Kvůli inflaci firmy i domácnosti omezují investice i výdaje,“ upřesňuje předseda Ocelářské unie Daniel Urban.
Ochotu oceláren zpracovávat šrot ovlivňují i vysoké ceny energií. Stále častěji se proto šrot vyváží do zahraničí, kde podle Ocelářské unie firmy mohou kov zpracovat levněji.