Rakušané o víkendu otevřeli poslední součást dálničního tahu A5 z Vídně k Mikulovu, jímž je dvoupruhový obchvat Drasenhofenu. Navazující česká dálnice D52 se nestaví a kvůli letitým soudním průtahům a přím s ekology a aktivisty stále není zřejmé, kdy se stavět začne.
Z Brna do Vídně rychleji, ale až za hranicemi. Rakušané dokončili poslední část dálnice
Obchvat Drasenhofenu měří pět kilometrů a jde o poslední rakouský úsek, který výrazně zpomaloval cestu z Brna do Vídně. Je zatím dvoupruhový a je potřeba na něm mít dálniční známku. Rakušané mají vše připraveno k tomu, aby se mohlo zbývajících devět kilometrů ke státní hranici dostavět na standardní dálnici, čekají na stavbu na české straně.
Na ní by se měl jako první stavět čtyřkilometrový obchvat Mikulova. Ředitelství silnic a dálnic připravuje stavbu jednotlivých úseků od Pohořelic k hranicím, má u všech zažádáno o územní rozhodnutí a čeká, až je získá.
„Loni v září bylo územní rozhodnutí vydané, ale je proti němu podané odvolání a čekáme na vyjádření krajského úřadu. Pro tento úsek už máme nachystanou i dokumentaci pro stavební povolení. Bylo by dobré, kdybychom mohli začít za dva roky stavět,“ řekl ředitel brněnského závodu ŘSD David Fiala.
U ostatních úseků od Pohořelic k Mikulovu ŘSD čeká na vydání územních rozhodnutí a pracuje na přípravě dokumentací pro stavební povolení.
V Česku se do země nekoplo 23 let
Dálnice směrem na Vídeň vede aktuálně pouze z Brna do Pohořelic. Byla dostavěna v roce 1996 a od té doby se nic nového nepostavilo. Spory se nejprve vedly o trase, kudy se spojí Brno s Vídní, dříve připadalo v úvahu spojení přes Břeclav s využitím dálnice D2. Současné připravované vedení ve stopě silnice I/52 přes Novomlýnské nádrže a pod Pálavou vadí ekologům i některým místním.