Protesty taxikářů proti službě Uber vyvolaly reakci úřadů. Ve čtvrtek se sejde expertní skupina pod vedením vládního koordinátora digitální agendy Ondřeje Malého. Účastníci schůzky mají připravit návrh možných řešení. Ministr průmyslu a obchodu Jiří Havlíček (ČSSD) v reakci na pondělní protestní jízdu taxikářů ujistil, že vláda se tématem sdílené ekonomiky zabývá.
Uber bude řešit vládní skupina. Praha chce digitální taxametry
Jednou ze sporných otázek, ve kterých nemají jasno ani úřady, je, zda Uber je taxislužba, nebo není. Ministerstvo dopravy má za to, že fakticky ano, proto spadá pod zákon o silničním provozu. Ředitel odboru evropských záležitostí a vnitřního trhu z ministerstva průmyslu Jan Havlík ale takovou jistotu nemá. „Otázkou je, zdali není takzvanou službou informační společnosti,“ uvedl.
Schůzka na úřadu vlády, které se vedle MPO zúčastní i zástupci resortu dopravy, financí, ale i pražského a brněnského magistrátu, má odstartovat cestu k řešení situace. Podle Havlíka je nutné najít řešení dlouhodobě udržitelné, které bude klást spravedlivé podmínky na trhu pro všechny aktéry.
Dolínek navrhne digitální taxametry
Náměstek pražské primátorky a pražský lídr ČSSD pro sněmovní volby Petr Dolínek na sociálních sítích uvedl, že hodlá navrhnout nahrazení taxametrů chytrými aplikacemi. „Digitální taxametr bude nejen ochrana pro zákazníka, ale bude to i pomoc taxikáři, protože ten bude mít díky softwaru jednodušší správu toho, co bude vykazovat jako danění,“ tvrdí Dolínek.
Současně budou muset řidiči Uberu dodržovat podmínky jako taxikáři. Sdružení českých taxikářů zrušení taxametrů považuje za „nesmysl“, protože jsou spolehlivé a mobilní aplikace je podle nich nemohou nahradit.
Ministerstvo dopravy chce zase novelou taxametry a mobilní aplikace postavit na stejnou úroveň. Do Prahy ve čtvrtek přijedou i zástupci brněnského magistrátu. Tam na rozdíl od Prahy soud provoz Uberu zakázal. „Soud vydal předběžné opatření, protože shledal masivní porušování zákona. A toho by se neměla dopouštět žádná firma, ať už se zaštiťuje sdílenou ekonomikou, nebo ne,“ soudí náměstek brněnského primátora pro dopravu Matěj Hollan (Žít Brno).
Uber regulaci a priori neodmítá
Uber je podle mluvčí Miroslavy Jozové připraven diskutovat o možných regulacích, které by byly ideální pro ČR. V evropských zemích se tato opatření liší. Někde jde o uvolnění pravidel pro všechny. „Nebo máte takovou lehkou licenci. To znamená, že klasické taxislužby mají klasické povinnosti jako doteď. Pro nové moderní digitální služby typu Uber platí jiná pravidla. Nemusí mít označené auto, mobilní aplikace je legitimní, počítá jízdné, nemusí mít zkoušky z místopisu. Taková pravidla platí například ve Finsku,“ přiblížila ČT Jozová.
Ještě před možnou legislativní změnou ale přichází jiná novinka. Ve středu začíná platit novela silničního zákona. Ta dává obcím možnost upravit pravidla taxislužeb a zpřísní jejich postihy.