Klienti, které jejich cestovní kancelář (CK) či agentura přepravila do nebezpečné části Rhodu poté, co tam vypukl požár, mají nárok na kompenzace. Žádat mohou například o náhradu výdajů spojených s evakuací, za ztracená zavazadla nebo slevu z ceny zájezdu, říká advokátka Lucie Marelová z advokátní kanceláře Pak & Švehelka. Nárok podle ní vzniká také na odškodnění újmy z narušení dovolené. Pokud CK či agentura těmto závazkům nedostojí, mohou se klienti obrátit na soud, dodala.
Turisté z Rhodu mohou mít nárok na kompenzaci. Odborníci přibližují podmínky
„V případě, že již požár vypukl, a cestovní kancelář i přesto klienty do destinace zasažené požárem dopravila, tak se již nejedná o nepředvídatelnou situaci, které nešlo zabránit, a cestovní kancelář se v takovém případě nemůže zprostit odpovědnosti za škody i nemajetkovou (psychickou) újmu klientů,“ uvedla Marelová. Klientům zároveň doporučuje, aby se v tomto případě nebáli požadovat vyšší odškodnění.
Naopak ti, kteří na jih Rhodu odcestovali ještě předtím, než tam začalo hořet, náhradu výdajů spojených s evakuací, ztracenými zavazadly nebo újmy z narušení dovolené požadovat nemohou. Podle Marelové se jedná o zásah takzvané vyšší moci a cestovní kancelář či agentura neměla možnost, jak situaci zabránit.
Pokud požár destinaci zasáhne až na dovolené, pořadatel zájezdu má povinnost zajistit klientům bezpečí. Podle tiskové zprávy spotřebitelské společnosti dTest se to týká evakuace do vzdálenějšího hotelu nebo zpátky do Česka. „Taková situace by byla považována za vadu zájezdu, kterou je pořadatel povinen bez odkladu řešit. Mimo to má účastník zájezdu právo také na takzvanou pomoc v nesnázích zahrnující například údaje o zdravotních službách či náhradní cestovní řešení,“ řekla za dTest Eduarda Hekšová.
Tito klienti mají podle Marelové rovněž nárok na odpovídající slevu z ceny zájezdu. Ta se počítá na základě délky trvání vady a jejího rozsahu. Upozornila však, že je to problematika velmi složitá, a svou situaci by proto klienti měli řešit individuálně.
- – Speciální linka MZV ČR: +420 222 264 240
– Velvyslanectví Athény: +30 694 473 37 69
– Čedok: +420 296 184 910
– DER Touristik, Exim, Fischer: +420 255 787 999
– Blue Style: +420 226 036 100
– Řecké ministerstvo zahraničí (anglicky): +30 210 368 1730, +30 210 368 1259, +30 210 368 1350
Právo na odstoupení od smlouvy
Právní předpisy řeší také případy, kdy se klienti do požárem zasažených oblastí teprve chystají. „Pokud z tohoto důvodu nezruší zájezd sama cestovní kancelář, pak máte právo od smlouvy o zájezdu odstoupit a pořadatel je povinen vám vrátit všechny uhrazené prostředky,“ řekla Hekšová.
„Mimořádná okolnost musí nastat přímo v místě určení cesty nebo jeho bezprostředním okolí,“ uvedla dál společnost dTest. Pokud se klienti rozhodnou neodcestovat na sever Rhodu, kde požáry aktuálně nejsou, prodejce zájezdu je podle společnosti dTest oprávněn zaúčtovat klientům odstupné podle ujednání ve smlouvě.
Co proplatí cestovní pojišťovna, se podle Ondřeje Vacka z Ušetřeno.cz liší podle toho, jaký produkt si klienti pořídili. „Pokud jde třeba o ztracená zavazadla, všechny pojišťovny by měly klientům uhradit škodu, která jim vznikla, samozřejmě do limitu, který měli dojednaný,“ říká.
Upozornil, že většina cestovních kanceláří nenabízí zájezdy, které mají pojištění v ceně, někdy ale dávají možnost si ho přiobjednat. Doporučil si v takovém případě dát pozor na to, jaké limity pojišťovna slibuje proplatit, protože mohou být příliš nízké.
Petr Koblížek z České asociace pojišťoven dodává, že se klientům může hodit také mít pojistku, která mu pokryje případné léčebné výlohy, může také požadovat uhrazení vlastní přepravy do bezpečí. Cestovní pojištění by podle něj mělo zahrnovat léčebné výlohy, pojistku zavazadel, kompenzaci v případě úrazu, a důležité může být i připojištění pro případ storna.
- „První bod – podíváme se na stránky ministerstva zahraničních věcí, tam na první stránce jsou informace o situaci na Rhodosu i na jiných ostrovech, zatím je tam jen Rhodos. Pokud je můj hotel v oblasti, ke které je upozornění vystaveno, tak se podívám, jestli to upozornění znamená, že ministerstvo nedoporučuje cestu do toho místa. Pokud je to takto, tak poměrně s klidem mohu odstoupit od smlouvy písemným způsobem, pošlu to cestovní kanceláři a cestovní kancelář by mi měla vrátit do čtrnácti dnů zaplacenou cenu zájezdu,“ popsal ve vysílání ČT24 vedoucí právního oddělení časopisu dTest Petr Šmelhaus.
- Jiná situace pak nastane, pokud ministerstvo doporučení necestovat nedalo. „Pokud odstoupili od smlouvy a uvedli, že tím důvodem jsou ty nevyhnutelné a mimořádné okolnosti, které brání poskytnutí zájezdu, a přestože neměli tu informaci od MZV, tak se vystavují určitému riziku, že oni budou dokazovat, že tam ta situace taková byla, a pokud to nedokážou, tak na ně CK uplatní storno poplatky,“ říká Šmelhaus.
Češi se vrací domů
Návrat českých občanů do vlasti z Řecka je víceméně bez problémů, řekl v úterý premiér Petr Fiala (ODS). Vládní letadla zatím není potřeba vyslat, kapacity jsou podle ministerského předsedy dostatečné. Premiér se nedomnívá, že lze občanům nyní doporučit cestu na požáry zasažený ostrov.
„Myslím, že každý, kdo uvažuje o cestě na Rhodos, by měl poslouchat bedlivě pokyny a doporučení především ministerstva zahraničí. Cestovní kanceláře situaci vyhodnotily tak, že nadále aspoň do některých částí tohoto ostrova posílají zájezdy a české občany. Já bych tady byl hodně opatrný,“ uvedl Fiala.
Pro Řecko je nyní v cestovatelském systému Drozd zaregistrováno 4624 osob, o dva tisíce více než v pondělí ráno, sdělil mluvčí ministerstva zahraničí Daniel Drake. Vrchní ředitel právní a konzulární sekce ministerstva zahraničních věcí Martin Smolek v pondělí večer uvedl, že podle informací českých cestovních kanceláří jsou na Rhodu zhruba čtyři a půl tisíce turistů z Česka, z toho tisíc se v pondělí na ostrov dostalo, zhruba osm set jej opustilo.
Ministerstvo zahraničí podle ředitele právní a konzulární sekce Martina Smolka neeviduje žádné Čechy, kteří by potřebovali jeho pomoc. „Dokonce jsme nezaznamenali žádného českého turistu, který by neměl u sebe doklady,“ uvedl Smolek.
Lety z Řecka do Česka se podle Smolka společně s cestovními kancelářemi daří odbavovat, nevznikají větší problémy. Nejedná se už o mimořádné linky. „V současné chvíli poskytujeme konzulární pomoc přímo na letišti. Společně s delegáty cestovních kanceláří se nám daří podle mě velmi dobře všechny zpáteční lety odbavovat a nevzniká žádný větší problém,“ dodal ředitel.
MZV nyní nezavede doporučení necestovat na celý ostrov Rhodos, řekl také Smolek. Vychází při tvorbě doporučení z několika zdrojů. Situace na Rhodu je podle něj nadále vážná, nicméně zdá se být stabilizovaná.
Cestovní kanceláře nabízí výměnu
Cestovní kanceláře (CK) Fischer, Exim Tours a Blue Style mají aktuálně dostatek míst na to, aby klienti letící na Rhodos mohli využít bezplatné změny destinace či termínu. Oznámili to mluvčí společností. Dodali, že mnoho lidí stále chce na Rhodos odletět. Klientům na Korfu, kde hasiči rovněž bojují s lesními požáry, podle nich v tuto chvíli nehrozí nebezpečí.
„Vyhovíme všem. Kdokoliv nám řekne, že tam (na Rhodos) odletět nechce, tak mu tu dovolenou změníme,“ uvedl mluvčí CK Fischer a Exim Tours Jan Bezděk. Zaměstnanci CK podle něj nyní obvolávají klienty, kteří mají ve středu či ve čtvrtek odletět do severní (požáry zatím nezasažené) části ostrova, a nabízejí jim bezplatnou změnu zájezdu. „Polovina chce změnit, polovina na Rhodu zůstane,“ dodal Bezděk.
Zhruba polovina klientů cestovních kanceláří destinace své dovolené mění, sdělily České televizi oslovené cestovní kanceláře. Nejčastěji míří na jiné řecké ostrovy, do Turecka nebo do Egypta.
„Většina lidí, kteří měli letět na jih ostrova, zájezd stornovala. Polovina klientů, kteří měli letět na sever, změnila destinaci,“ uvedl Jan Bezděk, mluvčí skupiny Der Touristik pro východní Evropu, pod kterou spadají cestovní kanceláře Fischer a Exim Tours.
Také klienti cestovní kanceláře Blue Style začínají čím dál víc volit alternativní dovolenou. „Čtvrtina lidí se rozhodla pro změnu lokality, zbytek ale na Rhodos odcestuje,“ sdělila mluvčí Blue Style Lucie Bukovanská. Klientům, kteří měli letět na zasažený jih ostrova, zájezd stornují a nevysílají další zájezdy.