Strany polepily republiku, originalitou ale nehýří

Praha – Politickým stranám právě začíná vrcholná část kampaně. Teprve poslední dny před otevřením volebních místností se totiž velká část lidí rozhoduje, komu dá svůj hlas. Politici to vědí a neponechali nic náhodě - celou zemi polepili tisícovkami billboardů. A to přesto, že běžná nepolitická reklama si vybírá jiné kanály, než jsou relativně drahé a co do efektivity sporné venkovní plochy. Letos jsou však v soutěži i strany, kterým mohou obyčejné plakáty ke kýženému výsledku výrazně pomoct.

Politici sázejí na to, že než dojdou voliči k urnám, na cestě ještě na několik volebních hesel a tváří narazí. Rozhodování v posledních dnech a minutách o tom, koho volit, je totiž běžný přístup u významné části voličů. Tvrdí to sociologové a potvrzují to průzkumy: podle posledního šetření pro ČT je o své volbě pevně přesvědčeno jen 38 % respondentů. U třetiny je pravděpodobné nebo dokonce velmi pravděpodobné, že svou volbu ještě změní. To skýtá stranám podstatný manévrovací prostor. 

„U lidí, kteří se rozhodují na poslední chvíli, lze čekat spíše emocionální rozhodnutí - nechají se strhnout svým okolím, dají na radu někoho ze svých blízkých nebo někoho, koho v této oblasti považují za autoritu,“ říká pro portál ČT24 sociolog Stanislav Biler. A právě k tomu mají plakáty pomoct: podle Bilera totiž určují hranice, které strany se do povědomí lidi dostanou, a které už ne. Proto se strany snaží polepit cestu voliče z bytu až do volební mísnosti.

Volí podle sebe. Koho, to napoví billboard

Strategie na nerozhodnuté funguje. Na rozdíl od rádia, televize či internetu se totiž billboardům vyhnout nedá. „Imunní není nikdo, protože je nelze přehlédnout,“ dodává Biler. Nicméně zázraky plakáty neumí. Budují spíše image kandidátů a stran, než že by nesly nějaké významotvorné sdělení.

Volební billboardy 2013
Zdroj: ČT24/Jan Langer

Přesvědčit skutečně na poslední chvíli ale lze jen ty, kteří nejsou rozhodnutí ještě v den voleb. Takových voličů obvykle ke zvrácení výsledků není dost. Letos by přesto billboardy na cestě k volebním urnám pomoct mohly. I když jsou obvykle doménou velkých stran, tentokrát na ně můžou spoléhat i ty malé. „Podle posledního průzkumu je dokonce 18 % hlasů aktuálně rozděleno mezi strany pod pětiprocentní hranicí - tady bude boj o proniknutí do sněmovny bezesporu nejzajímavější,“ upozorňuje socilog Biler.

Venkovní reklama je vnímána jako zastaralá a české strany k billboardům začínají stále častěji přidávat sociální sítě. Typicky volí tu největší, tedy Facebook. Ne vždy s ní ale umí pracovat. To, jak se jim to daří, neukazuje ani počet fanoušků dané strany. Ti totiž nemusí být nutně výsledkem úspěšné komunikace, ale třeba jen jejich „nákupu“. Fanoušky lze totiž snadno koupit u některé reklamní agentury. Jenže výsledkem můžou být zástupy falešných účtů nebo uživatelů, kteří vůbec netuší, že se měli stát zastánci firmy nebo třeba politické strany. Z tabulky v tomto směru vyčnívá podíl českých fanouzšků u SPOZ. „Tato strana má jen 57 % fanoušků z ČR. Souvisí to s jejich pravděpodobným nákupem za účelem zvýšení jejich počtu a vytvoření lepšího dojmu pro neznalého uživatele Facebooku,“ říká Jan Borýsek, marketingový specialista z digitální agentury Advertia.

Tabulka obsahuje politické strany, které měly k 16. říjnu 2013 více než 10 tisíc fanoušků. Zbylé strany, které se podle volebního modelu ČT můžou dostat do parlamentu, mají nižší počet fanoušků.

Vedle počtu fanoušků vypovídá o opravdovém zájmu o stranu i jejich aktivita. „Nejméně aktivní fanoušky mají strany ODS a SPOZ. U obou by se dalo diskutovat, jestli byli na stránku přidáni uměle, nebo ne. Tisíce fanoušků s aktivitou pod 10 procent totiž značí něco nekalého,“ naráží Borýsek na falešné fanoušky nebo ty, kteří o svých facebookových „preferencích“ vůbec nemusejí vědět.


Sestry hysterie a skandál

Vymyslet heslo a po dobu kampaně se ho držet už ale nestačí. Konkrétnější názory voličů pomáhá formovat to, jaká slova strany vybírají pro jejich oslovení. A to jak z billboardů, tak v televizních duelech či na internetu. Stranickou rétoriku před těmito volbami zkoumal Milan Petrák, analytik poradenské společnosti Bisnode.

„Radikální strany míří na emoce, spíš využívají zabarvené výrazy. Nejčastěji ty, které evokují nevyhnutelnost nebo ohrožení. Ty umírněné více mluví o konkrétních problémech,“ přibližuje Petrák. Bez ohledu na to se ale všichni snaží zaujmout volbou slov, o čemž vypovídá přehled těch nejčastěji používaných napříč politickým spektrem. Patří k nim nenávist, hysterie, hloupý, skandál, nepřítel či komunisté.

Analýza skupinové iracionality podle Milana Petráka ze společnosti Bisnode

Politická strana

Nejčastější výrazy

Strana zelených

nenávist, zneužití, životní prostředí, tolerance

TOP 09

idiotský, kmotr, demokratický, rozvoj

ODS

hysterie, populistický, komunisté, demokracie

SPOZ

hloupý, účelový, komunisté, demokracie

KSČM

podivný, skandál, svoboda, životní prostředí

KDU-ČSL

moloch, nepřítel, komunistický, demokracie

ČSSD

skandální, zlo, demokracie, právo, svoboda

Úsvit

podvodník, zneužívání, demokracie, slušný

ANO 2011

falešný, kmotr, mafiánský, národ, prosperita, slušný

Hlavu vzhůru*

lež, skandál, socialistický, bohatství, odvaha, prosperita

*vzhledem k malému množství článků na webu uskupení Hlavu vzhůru byly pro analýzu použity i texty z webu Suverenita – blok Jany Bobošíkové, tedy nejvýraznější strany uskupení


Kuchařka, kartáček na zuby i rap

Stále častěji se také politici snaží podpořit statické sdělení z plakátů osobním neformálním nasazením. Není tak nic mimořádného potkat politika v městské dopravě nebo rozdávajícího něco k snědku na veřejném prostranství. Aktivita stoupá i na zmíněných sociálních sítích. Jan Borýsek z agentury Advertia uvádí, že na různých fórech mají politici tisíce následovníků a na YouTubu třeba i 2,5 milionu zhlédnutí. Přes to všechno se čeští politici v porovnání se zahraničím drží ještě při zemi.

Například v Německu se s nápady před letošními volbami předháněli. Kandidátka za SPD Rebecca Hummelová lákala voliče svým domácím kuchařským videem na YouTubu. Během pěti minut předvádí recept na pravou domácí jahodovou marmeládu pod heslem „protože červená chutná dobře“ - barva SPD je samozřejmě červená.

Náměstek německé ministryně práce a sociálních věcí, člen pravicové CDU Hans-Joachim Fuchtel, zase rozdával voličům kartáčky. Strana totiž vedle sebe chtěla propagovat i dentální hygienu. Na každém kartáčku pak byl nápis „CDU v každých ústech“.

Podobně přistoupili politici na nový způsob lákání voličů v Rakousku. Po volebních mítincích se vozili autem prošpikovaným osmi kamerami, jejichž záznam pak vysílala televize ORF. Cílem bylo předvést politiky tak, jak je občané neznají, s jejich osobními názory a třeba i uvolněným stylem mluvy i momentálními emocemi.

Ještě dál se dostal předseda Svobodné strany Rakouska (FPÖ) Heinz-Christian Strache, který připravil předvolební rap. Za FPÖ, která je dlouhodobě tribunou protestních a xenofobích hlasů, zpívá například o omezující Evropské unii a příliš vstřícnému přístupu k přistěhovalcům. Významnými voliči strany jsou totiž nejmladší voliči, proto padla volba na rap. Počet mandátů se FPÖ po volbách zvýšil.

Husarský kousek se povedl předsedovi Norské strany práce a současně premiérovi Jensi Stoltenbergovi - pracoval v rámci kampaně jako řidič taxíku. S lidmi, které vozil, diskutoval o vzdělávání, přístupu vlády k těžbě plynu nebo jen tak o počasí.

„Pro ministerského předsedu je důležité vědět, co si lidé opravdu myslí. Přitom existuje místo, na kterém se se svými názory po pravdě podělí vždycky: je to taxík,“ zdůvodnil Stoltenberg, proč si vybral tohle originální místo pro rozpravy s voliči. Později se ale dočkal kritiky: vyšlo totiž najevo, že někteří pasažéři byli zaplacení. Přestože údajně o tom, o co se přesně jedná a kdo je poveze, předem nevěděli.

Inovativně lze ale pojmout i reklamní plakáty. I přes dobrý úmysl se to nepovedlo straně německých zelených, kterým se tisíce plakátů zničilo jen několik týdnů po vylepení. Mohla za to jejich přílišná přívětivost k životnímu prostředí - plakáty se jednoduše rozmočily v dešti.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Poptávka po spolupráci s Evropou ve světě roste, míní Síkela

„Evropa je znovu vnímaná jako geopolitický hráč. Poptávka po ní roste,“ prohlásil v Událostech, komentářích eurokomisař Jozef Síkela (STAN), který má v Bruselu na starost agendu mezinárodního partnerství. Komise pod vedením Ursuly von der Leyenové je ve funkci už rok, při té příležitosti Síkela v rozhovoru se zpravodajem Petrem Obrovským své dosavadní působení zhodnotil. Do budoucna, i s ohledem na nástup nové vlády, význam své role vidí ve větší propagaci evropských myšlenek, sdělil.
před 51 mminutami

ČSÚ: Maloobchodní tržby v Česku v říjnu meziročně stouply o 2,8 procenta

Maloobchodní tržby v Česku v říjnu opět meziročně vzrostly, bez započtení prodejů a oprav motorových vozidel se zvýšily o 2,8 procenta. V září to bylo po revizi rovněž o 2,8 procenta. Meziměsíčně tržby v říjnu stouply o 0,4 procenta. Data na svém webu zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ).
před 3 hhodinami

Ukrajinský velvyslanec ocenil ukrajinské děti úspěšné v českých školách

Ukrajinský velvyslanec v Česku Vasyl Zvaryč ocenil pamětní plaketou 24 ukrajinských dětí, které uspěly ve vědomostních, sportovních nebo uměleckých kláních. V tuzemsku jich žijí desítky tisíc, uprchly s rodiči z domova kvůli ruské invazi. Velvyslanec vyzdvihl, že si uchovávají ukrajinskou identitu a svými úspěchy přispívají k pozitivnímu obrazu českých škol, kroužků a sportovních týmů. Poděkování úspěšným dětem pořádalo velvyslanectví podruhé. V Česku je nyní asi 400 tisíc Ukrajinců, kteří jsou držiteli dočasné ochrany. Podle průzkumu Člověka v tísni se jich chce po válce vrátit na Ukrajinu zhruba pětina.
před 3 hhodinami

Trust na správu Agrofertu bude snazší založit dle cizího práva, říká právnička

Strukturu pro správu Agrofertu, se kterou počítá kvůli řešení svého střetu zájmů předseda hnutí ANO a kandidát na premiéra Andrej Babiš, bude podle Marie Zámečníkové z Právnické fakulty Masarykovy univerzity jednodušší založit podle jiného než tuzemského práva.
včeraAktualizovánopřed 3 hhodinami

Zkušebních 150 kilometrů v hodině na D3 má první výsledky

Přesně dva měsíce uplynuly od zavedení rychlosti až 150 kilometrů v hodině na jihočeské dálnici D3 – pilotního projektu ministerstva dopravy s proměnným dopravním značením, které je možné upravovat podle aktuálních podmínek. Překračování limitu asi o patnáct až dvacet kilometrů za hodinu policisté zjišťují u několika řidičů denně. Vážnou nehodu dosud řešili jednu.
před 3 hhodinami

Burkina Faso propustila vězněného Čecha

Osm zaměstnanců mezinárodní nevládní organizace INSO, včetně českého občana, kteří byli v uplynulých měsících zadrženi v Burkina Fasu a nařčeni ze špionáže, bylo propuštěno na konci října, napsala s odvoláním na prohlášení organizace agentura AFP. V Nizozemsku sídlící INSO poskytuje bezpečnostní analýzy humanitárním organizacím působícím v regionu.
včeraAktualizovánopřed 4 hhodinami

Zemřel moderátor Patrik Hezucký

Zemřel moderátor Patrik Hezucký, oznámila v pátek na instagramu rozhlasová stanice Evropa 2, kde víc než čtvrtstoletí uváděl pořad Ranní show. Bylo mu 55 let. Zdravotní problémy měl od podzimu. Vedle práce v rozhlasu Hezucký také daboval, moderoval některé televizní pořady a příležitostně hrál.
před 5 hhodinami

V litoměřické nemocnici za den oživovali čtyři novorozence, případ šetří policie

Porodnice v Litoměřicích prošetřuje resuscitaci čtyř novorozenců v Centru porodní asistence (CPA) během 24 hodin. Dvě miminka zemřela. Lékařka je mimo službu. Případem se na základě informací v médiích zabývá policie.
včeraAktualizovánopřed 6 hhodinami
Načítání...