Srážka vlaků na koridoru – šest mrtvých, ale ne doopravdy

Krasíkov (Orlickoústecko) – Šest lidí by zemřelo v noci při srážce osobního a nákladního vlaku na hlavní železniční trati mezi Českou Třebovou a Olomoucí, kdyby se nejednalo o cvičení integrovaného záchranného systému. U nehody, která se stala přímo v krasíkovském tunelu, zasahovaly desítky hasičů, záchranářů i zaměstnanců drah. Akce byla jedním z největších simulovaných zásahů na železnici.

Ačkoli nehoda nebyla skutečná, zachranáři měli hodně práce. Velkou komplikaci představoval fakt, že mrtví a zranění netrpělivě čekali na záchranu uvnitř kilometrového tunelu, kam navíc trať vchází po vysokém náspu. Na místo se sjeli profesionální a dobrovolní hasiči, sanitky a drážní specialisté.

Záchrannou akci ještě více zkomplikoval požár ve vlaku. Hasiči museli rychle zachránit poraněné cestující a zároveň sebe chránit před výpary. „Hasiče ohrožuje velké zadýmení a velké teplo při požáru ve vlaku,“ popsala mluvčí hasičů Vendula Horáková.

Reportáž Michala Klokočníka (zdroj: ČT24)

Při simulované srážce zemřel strojvedoucí a pět cestujících. Dalších jedenáct lidí utrpělo těžké zranění. „Mám otevřenou zlomeninu – nic moc,“ popsal svoji újmu jeden z figurantů.

Nehoda neměla prověřit pouze hasiče – železničáři současně zjišťovali, zda v tunelu fungují bezpečnostní zařízení včetně nouzových světel a přetlakového odvětrání. Hasiči také při cvičení zkoušeli spojení pomocí nových vysílaček. „Před pěti lety, když probíhalo cvičení s analogovými vysílačkami, to nebylo dobré a spojení jsme neměli. Dnes je to dobré,“ pochválil novou techniku ředitel orlickoústeckých hasičů Roman Studený.

Na území dnešního Pardubického kraje se před půlstoletím stala nejtragičtější železniční nehoda v české historii. Vážné železniční nehody se ale regionu nevyhýbaly ani v posledních letech. Naposled ve vlaku zemřel člověk v roce 2008 – tehdy v Moravanech narazila nákladní lokomotiva do konce stojícího osobního vlaku. Při střetu zahynul strojvedoucí.

Načítání...